Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-329/12-2/GG
z 17 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością S., reprezentowanej przez pełnomocnika radcę prawnego , przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 21 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty przychodu z tytułu stwierdzenia i otrzymania nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty przychodu z tytułu stwierdzenia i otrzymania nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w latach 2007-2012 deklarowała do opodatkowania, na potrzeby podatku od nieruchomości należące do Jej majątku budynki, wraz ze znajdującymi się wewnątrz środkami trwałymi. Kwoty podatku od nieruchomości były traktowane w przedmiotowym okresie jako koszty uzyskania przychodów na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych.

W 2012 r. Wnioskodawca przeprowadził analizę poprawności dotychczasowego sposobu opodatkowania podatkiem od nieruchomości, wszystkich budowli wraz z elementami konstrukcji. W wyniku tych analiz Spółka stwierdziła, iż w latach 2007-2012 płaciła podatek od nieruchomości od zawyżonej podstawy opodatkowania. Podstawą opodatkowania były zarówno obiekt budowlany jak i instalacje i urządzenia techniczne, znajdujące się wewnątrz tego budynku. Tymczasem podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości, powinien być jedynie obiekt budowlany, zaś urządzenia i instalacje znajdujące się w jego wnętrzu, nie powinny zwiększać podstawy opodatkowania tym podatkiem. Spółka złożyła korekty deklaracji na podatek od nieruchomości za lata 2007-2012 i wystąpiła z wnioskiem do właściwego organu podatkowego o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012. Spółka oczekuje, że organ podatkowy stwierdzi nadpłatę w zakresie podatku od nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zwrot podatku od nieruchomości, będący konsekwencją stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012, będzie stanowił przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w momencie otrzymania na konto Spółki środków pieniężnych, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym nie będzie rodził konieczności dokonania korekt podatku dochodowego od osób prawnych odpowiednio za rok 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 ?

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot nadpłaconych kwot podatku od nieruchomości, powinien rozpoznać jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w momencie jego otrzymania, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Stosownie do art. 21 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika obowiązek złożenia deklaracji, to podatek wykazany w deklaracji jest podatkiem do zapłaty. W wypadku natomiast, gdy deklaracja jest niezgodna ze zdarzeniem przyszłym, konieczne jest złożenie korekty lub przeprowadzenie postępowania celem ustalenia prawidłowej kwoty zobowiązania podatkowego. Do momentu zakończenia postępowania lub złożenia korekty wiążące, zarówno dla organu jaki podatnika, są kwoty zawarte w deklaracjach. W związku z powyższym Wnioskodawca, zgodnie z Jego najlepszą wiedzą, w latach 2007-2012 przedstawia zadeklarowaną, a więc wiążącą wysokość podatku od nieruchomości, jako koszt uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 75 § 2 pkt 1 lit. b Ordynacji podatkowej, możliwość złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje generalnie podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób określony przez art. 21 § pkt 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli w deklaracjach, z wyjątkiem zaliczek na podatek dochodowy, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek. Spółka uzyskała przekonanie o popełnionym błędzie dopiero obecnie w 2012 roku. W związku z tym, Wnioskodawca złożył korektę deklaracji na podatek od nieruchomości za lata 2007-2012 oraz złożył wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości.

W świetle przepisu art. 16 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki z tytułu obciążeń podatkowych innych niż podatek dochodowy, mogą być traktowane jako koszty uzyskania przychodów. Wnioskodawca zaliczył podatek od nieruchomości płacony w latach 2007 - 2012 do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych podatków stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Należy zatem stwierdzić, iż zwrot podatków, zaliczonych do koszt uzyskania przychodów, będzie przychodem na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych. W zdarzeniu przyszłym przedstawionym w niniejszym wniosku, zwrotowi będzie podlegać podatek od nieruchomości, zaliczony wcześniej do kosztów uzyskania przychodów. W efekcie, wnioskując z art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie stanowił dla Spółki przychód.

W związku z tym Wnioskodawca uważa, iż zwrot nadpłaty w podatku od nieruchomości będzie stanowił przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie wpływu kwoty zwrotu podatku na rachunek bankowy Wnioskodawcy w przypadku stwierdzenia nadpłaty podatku od nieruchomości przez właściwy organ podatkowy. Tym samym zdaniem Wnioskodawcy zwrot nadpłaty nie będzie rodził konieczności dokonania korekt podatku dochodowego od osób prawnych, odpowiednio za rok 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy poinformować, iż w obwieszczeniu marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 9 marca 2011 r. opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 8 kwietnia 2011 r., Nr 74, poz. 397 - został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w dniu 3 lipca 2012 r. został ogłoszony jednolity tekst ustawy Ordynacja podatkowa pod poz. 749.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj