Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-387/12-4/MR
z 17 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-387/12-4/MR
Data
2012.07.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
aport
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
przedsiębiorstwa
zbycie
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Bazy Remontowej będzie zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 510 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2012 r. (data wpływu 11 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy wniesienie przez Wnioskodawcę do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Bazy Remontowej będzie zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy wniesienie przez Wnioskodawcę do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Bazy Remontowej będzie zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono w dniu 9 lipca 2012 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwany również „Spółką”) będący spółką kapitałową, zamierza wnieść do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa – Bazę Remontową opisaną poniżej. Umowa Spółki nie została jeszcze zawarta.

Na mocy Zarządzenia Prezesa Zarządu Wnioskodawcy w sprawie organizacji i zakresu działania Bazy Remontowej oznaczonej w schemacie organizacyjnym Wnioskodawcy symbolem ZB, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.:

„ § 1

  1. Bazą Remontową kieruje Kierownik, który organizuje jej pracę oraz zawiera umowy związane z jej działalnością na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez Spółkę.
  2. Kierownik Bazy Remontowej podlega Zarządowi Spółki.
  3. Spółka zapewnia obsługę kadrową, finansową, księgową i prawną Bazy Remontowej.
  4. Kierownik Bazy Remontowej jest przełożonym pracowników wykonujących zadania należące do zakresu działania Bazy Remontowej.

§ 2. W skład Bazy Remontowej wchodzą następujące składniki materialne i niematerialne:

  1. nieruchomość, na której mieści się Baza Remontowa,
  2. budynek magazynowo-biurowy,
  3. hala warsztatowa,
  4. 2 wiaty magazynowe,
  5. następujące urządzenia, maszyny, sprzęt i narzędzia pracy: wózek widłowy, ładowarka, sprzęt i narzędzia pracy: sprzęt spawalniczy, tokarnia, wiertarki ręczne i stołowe, prasy, inny sprzęt i urządzenia wg spisu z natury,
  6. samochód ciężarowy i samochód dostawczy.

§ 3. Baza Remontowa realizuje następujące zadania gospodarcze:

  1. remonty maszyn i urządzeń,
  2. usługi ślusarskie i spawalnicze,
  3. handel stalą i materiałami budowlanymi.

§ 4. Zadania gospodarcze, o których mowa w § 3, są realizowane przez zatrudnionych już pracowników.

§ 5. Baza Remontowa ma wydzieloną księgowość wraz z przypisanymi fakturami VAT, zobowiązaniami oraz miejscem powstania kosztów (mpk)”.

W uzupełnieniu wskazano, iż:

  1. Opisany w zdarzeniu przyszłym zespół składników majątkowych został wyodrębniony:
    1. na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. stanowi on wyodrębnioną organizacyjnie część (zespół składników jest wyodrębnioną w sposób faktyczny działalnością operacyjną, do której można przyporządkować poszczególne składniki majątkowe),
    2. na płaszczyźnie finansowej, tj. na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności (Bazy Remontowej), przez co możliwe jest określenie jej wyniku finansowego,
    3. na płaszczyźnie funkcjonalnej, tj. stanowi on potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
  2. Przedmiotem wniesienia do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będą wszystkie składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, stanowiące majątek Bazy Remontowej. Wraz z wniesieniem Bazy Remontowej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przejdą do tej spółki również pracownicy Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ww. Bazy Remontowej będzie zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Spółkę do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ww. Bazy Remontowej będzie zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Na gruncie powyższego przepisu, z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa będziemy mieć do czynienia wtedy, gdy zostaną spełnione wszystkie poniższe przesłanki (tak również J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Wydanie 9, komentarz do art. 4a, C.H. Beck, Warszawa 2009, Legalis):

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. ww. zespół jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. ww. składniki przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne) oraz
  4. zespół ww. składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W literaturze i orzecznictwie (wyrok WSA w Lublinie z dnia 12 października 2007 r. sygn. I SA/Lu 403/07, Lex) pojawiło się wiele stwierdzeń, przy pomocy których można scharakteryzować zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi być wyodrębniona organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itd. Z wyodrębnieniem finansowym mamy do czynienia wówczas, gdy poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Z kolei wyodrębnienie funkcjonalne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa musi być przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych (tak również J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Wydanie 9, komentarz do art. 4a, C.H. Beck, Warszawa 2009, Legalis).

Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe musi być pełne i musi zostać dokonane w taki sposób, aby wyodrębniona część mogła samodzielnie funkcjonować w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 7 grudnia 2007 r. sygn. ITPB3/423-25/07/MK, strona internetowa MF).

Z powyższych stwierdzeń wynika, że ww. Baza Remontowa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Z cytowanego w stanie faktycznym Zarządzenia Prezesa Zarządu Wnioskodawcy wynika, że:

  1. nastąpiło wyodrębnienie organizacyjne Bazy Remontowej, ponieważ ma ona swoje miejsce w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy, swojego kierownika oraz pracowników,
  2. nastąpiło wyodrębnienie finansowe Bazy Remontowej, ponieważ ma ona wydzieloną księgowość wraz z przypisanymi fakturami VAT, zobowiązaniami oraz miejscem powstania kosztów (mpk), co oznacza, że możliwe jest przyporządkowanie do niej przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań,
  3. nastąpiło wyodrębnienie funkcjonalne Bazy Remontowej, ponieważ realizuje ona następujące zadania gospodarcze: remonty maszyn i urządzeń, usługi ślusarskie i spawalnicze oraz handel stalą i materiałami budowlanymi,
  4. powyższe wyodrębnienie jest pełne i zostało dokonane w taki sposób, że Baza Remontowa będzie mogła samodzielnie funkcjonować w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, wniesienie przez Wnioskodawcę do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ww. Bazy Remontowej będzie zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Stosownie do zapisu zawartego w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie transakcji zbycia, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów”, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie aportu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują terminu „przedsiębiorstwo”, zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem, składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład przedsiębiorstwa, powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Jeżeli warunki, o których mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego, zostaną spełnione, to wniesienie takiego aportu do innego podmiotu (spółki prawa handlowego lub cywilnego), nie będzie podlegało przepisom ustawy.

Należy tu wskazać również art. 552 Kodeksu cywilnego, którym ustawodawca wprowadza zasadę, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Wobec powyższego, przedsiębiorstwem w rozumieniu Kodeksu cywilnego jest takie przedsiębiorstwo, które jest zorganizowane i wyposażone w składniki zapewniające realizowanie celów gospodarczych, jest samodzielnym podmiotem prawa funkcjonującym w obrocie gospodarczym.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z kolei w myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki z o.o. wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. Bazę Remontową. Przedmiotową Bazą Remontową kieruje kierownik, który organizuje jej pracę oraz zawiera umowy związane z jej działalnością na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez Spółkę. Spółka wskazała, iż w skład Bazy Remontowej wchodzą: nieruchomość, na której mieści się Baza Remontowa, budynek magazynowo - biurowy, hala warsztatowa, 2 wiaty magazynowe oraz urządzenia, maszyny, sprzęt i narzędzia pracy, a także samochód ciężarowy i samochód dostawczy. Wnioskodawca wskazał także, iż Baza Remontowa realizuje zadania gospodarcze przez zatrudnionych już pracowników. Ponadto, Baza Remontowa ma wydzieloną księgowość wraz z przypisanymi fakturami VAT, zobowiązaniami oraz miejscem powstania kosztów. Spółka wskazała, że zespół składników majątkowych został wyodrębniony:

  1. na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. stanowi on wyodrębnioną organizacyjnie część (zespół składników jest wyodrębnioną w sposób faktyczny działalnością operacyjną, do której można przyporządkować poszczególne składniki majątkowe),
  2. na płaszczyźnie finansowej, tj. na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności (Bazy Remontowej), przez co możliwe jest określenie jej wyniku finansowego,
  3. na płaszczyźnie funkcjonalnej, tj. stanowi on potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Ponadto, jak wskazała Spółka, przedmiotem wniesienia do spółki z o.o. będą wszystkie składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, stanowiące majątek Bazy Remontowej. Wraz z wniesieniem Bazy Remontowej do spółki z o.o. przejdą do tej spółki również pracownicy Wnioskodawcy.

Zaznaczyć należy, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że w niniejszej sytuacji przedmiotem aportu nie będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny, bowiem nie dojdzie do zbycia całego majątku przedsiębiorstwa, lecz pewnej jego części.

Przedmiotem wniesienia do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będą wszystkie składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, stanowiące majątek Bazy Remontowej. Wraz z wniesieniem Bazy Remontowej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przejdą do tej spółki również pracownicy Wnioskodawcy, a zespół ww. składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż Baza Remontowa będąca przedmiotem aportu do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mieści się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa z art. 2 pkt 27e ustawy. Zatem, w przedmiotowej sprawie będzie miał zastosowanie przepis art. 6 pkt 1 ustawy.

Reasumując, wniesienie przez Wnioskodawcę do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Bazy Remontowej będzie zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj