Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
WP/415-156/06
z 28 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
WP/415-156/06
Data
2006.09.28



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze sprzedaży nieruchomości


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
podatek dochodowy od osób fizycznych
sprzedaż nieruchomości


Pytanie podatnika
Czy przychód ze sprzedaży nieruchomości wydatkowany na zakup działki rolnej przeznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz nieuciążliwe usługi korzysta ze zwolnienia w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Pani ... zamieszkałej w Gdańsku przy ul. ... z dnia 01 września 2006 roku – uzupełnionym w dniu 25 września 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wydatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości na zakup działki rolnej przeznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz nieuciążliwe usługi.

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Pani ... pismem z dnia 01 września 2006 roku (data wpływu od tut. organu podatkowego 11 września 2006r.) - uzupełnionym dnia 25 września 2006r. wystąpiła do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z pisma wynika, że zamierza Pani sprzedać mieszkanie, którego właścicielką jest Pani krócej niż 5 lat. Uzyskany z tej sprzedaży przychód zamierza Pani przeznaczyć na zakup działki przeznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz nieuciążliwe usługi. W dniu zakupu przedmiotowej działki w rejestrze gruntów będzie figurowała jako rola. Na działce zamierza Pani wybudować dom bez dodatkowych funkcji usługowych. Po nabyciu działki wystąpi Pani do gminy o jej przekwalifikowanie na działkę budowlaną.

Wątpliwości Pani ... dotyczą czy w powyższej sytuacji przychód ze sprzedaży nieruchomości przeznaczonej na zakup w/w gruntu rolnego korzysta ze zwolnienia w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst Dz. U. Nr 14 poz. 176 z 2000r. z późniejszymi zmianami).

Podatniczka stoi na stanowisku, że zakup działki przeznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz nieuciążliwe usługi, która w dniu zakupu w rejestrze gruntów będzie figurowała jako rola stanowi wydatek związany z realizacją własnych celów mieszkaniowych, o których mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uważa, że uzależnienie zwolnienia podatkowego od zapisu w rejestrze gruntów byłoby niezrozumiałe i krzywdzące dla podatnika, skoro nie ma możliwości zmuszenia dotychczasowego właściciela do dokonania zmian w rejestrze gruntów, a sama może tego dokonać dopiero po nabyciu działki

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst Dz. U. Nr 14 poz. 176 z 2000r. z późniejszymi zmianami), źródłem przychodu jest między innymi odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W myśl art. 19 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, w warunkach określonych w przytoczonym uprzednio przepisie, jest jej wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Na podstawie art. 28 ww. ustawy przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)- c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł, a podatek ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Obowiązek zapłaty podatku w terminie 14 dni od dnia zbycia nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

W powołanym art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy z dnia 26.07.1991r., ustawodawca zwolnił od podatku dochodowego przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. "a" – "c" tj.:

  1. w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:
    - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    - na nabycie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego
    - na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    - na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo – kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Podstawową okolicznością decydującą o stosowaniu powyższego zwolnienia jest wyłącznie przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych na cele i w terminach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy z dnia 26.07.1991r. Wyliczenie zawartych w tym artykule wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania kwot przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości ma charakter enumeratywny (wyczerpujący), a nie przykładowy. Oznacza to, że brak jest podstaw prawnych, aby do tego katalogu zaliczać jeszcze inne wydatki.

W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego utrwalony jest pogląd, że wszystkie ulgi i zwolnienia podatkowe jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania powinny być interpretowane ściśle, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej. Ma to potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19.11.1999r. sygn. SA/GD 754/99 „skoro zatem na cele mieszkaniowe, które powodują zwolnienie z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości zostały wyliczone w sposób wyczerpujący, to z zasady brak jest podstaw, aby do tego katalogu zaliczać jeszcze inne, i to na podstawie wykładni celościowej”. Nabywany grunt ma zostać przeznaczony na realizację budynku mieszkalnego (w dacie nabycia ma nadawać się do zabudowy budynkiem mieszkalnym). W konsekwencji decydujące znaczenie będą miały odnoszące się do zakupionego gruntu postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obowiązujące w dniu zakupu nieruchomości, świadczące o faktycznej możliwości realizacji wskazanej ustawą inwestycji.

Jednakże zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717 z 2003r. z późniejszymi zmianami) tereny, których przeznaczenie plan miejscowy zmienia, mogą być wykorzystywane w sposób dotychczasowy do czasu ich zagospodarowania zgodnie z tym planem, chyba że w planie ustalono inny sposób ich tymczasowego zagospodarowania. Oznacza to, że zakup działki rolnej z miejscowym planem zagospodarowania nie oznacza automatycznego przekształcenia tej działki z rolnej na budowlaną. Aby otrzymać decyzję pozwolenia na budowę domu niezbędne będzie przekształcenie tej działki z rolnej na budowlaną tym samym nie spełnia ona podstawowego warunku – w dacie nabycia nie nadaje się do zabudowy budynkiem mieszkalnym.

Zakup gruntu rolnego nie jest wymieniony przepisie w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy z dnia 26.07.1991r. i dlatego kwota wydatkowana na ten cel nie powoduje zwolnienia z obowiązku uiszczenia zryczałtowanego 10% podatku. Użycie przez ustawodawcę określenia „nabycie gruntu lub udziału w tym gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego ...” jako m.in. warunku zwolnienia od 10% podatku dochodowego oznacza, że grunt w chwili nabycia musi posiadać status gruntu pod budowę.

Zatem wskazany przez Panią w zapytaniu wydatek na zakup działki, która w dniu zakupu w rejestrze gruntów będzie figurowała jako rola, ze względu na brak wyraźnego przepisu ustawowego nie może uzasadniać zwolnienia z opodatkowania.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego należy stwierdzić, że przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przed upływem 5 lat od chwili nabycia na własność nie korzysta ze zwolnienia w przypadku wydatkowania go na zakup gruntu rolnego.

Zatem przedstawione Pani stanowisko we wniosku jest nie prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj