Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
US.III-415/33/06
z 28 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III-415/33/06
Data
2006.12.28
Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dotacja celowa
potrącalność kosztów
rozpoczęcie działalności gospodarczej
Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione na zakup materiałów, dokonane przed dniem faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej, sfinansowane w całości przyznaną dotacją z Powiatowego Urzędu Pracy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z działalności gospodarczej?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 30.10.2006 roku, uzupełnionego w dniu 27.11.2006 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup materiałów, dokonanych przed dniem faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej, sfinansowanych w całości przyznaną dotacją z Powiatowego Urzędu Pracy - postanawia uznać, że stanowisko podatnika jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. W dniu 30.10.2006 r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek Pani o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczący interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższy wniosek został uzupełniony w dniu 27.11.2006r. Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w miesiącu lipcu 2006 r. jako osoba bezrobotna otrzymała Pani środki pieniężne na podjęcie działalności gospodarczej współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich – umowa została zawarta ze Starostą Powiatu Mieleckiego w dniu 14.07.2006 r. nr PI.SK.6201-3-55/2006. Środki te zgodnie z umową zobowiązana była Pani wykorzystać przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Otrzymaną dotację przeznaczyła Pani zgodnie z w/w umową na zakup środków trwałych, wyposażenia oraz materiałów do działalności gospodarczej. Rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej zgłosiła Pani od dnia 01.09.2006 r., wybierając opodatkowanie na zasadach ogólnych i zaprowadzając podatkową księgę przychodów i rozchodów. Złożony wniosek zawiera zapytanie, czy w opisanym stanie faktycznym wydatki poniesione na zakup materiałów, dokonane przed dniem faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej, sfinansowane w całości przyznaną dotacją można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z działalności gospodarczej? Zdaniem Pani „zakupione materiały jako koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu z tytułu działalności gospodarczej wprowadzone do książki przychodów i rozchodów inwentaryzacją początkową są w późniejszym rozliczeniu kosztem uzyskania przychodu z tejże działalności”. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym wyjaśnia: Stosownie do art. 22 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien w myśl powołanego wyżej przepisu spełnić następujące warunki:
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116 i 122 tej ustawy. Wyłączenie, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 56 nie obejmuje zatem jednorazowej dotacji otrzymanej przez osobę bezrobotną na rozpoczęcie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 21 ust.1 pkt 121 w/w ustawy. Zatem wydatki na zakup materiałów poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z przychodami. Zakupione przed rozpoczęciem działalności materiały powinny zostać ujęte w remanencie początkowym sporządzonym na dzień rozpoczęcia działalności. W myśl § 27 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) – podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej „spisem z natury”, na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności. Natomiast sposób obliczenia dochodu z działalności gospodarczej u podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów został określony w art. 24 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl powołanego przepisu u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa. Z powyższego wynika, iż zakupione przed rozpoczęciem działalności materiały zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej, dopiero w momencie ustalania dochodu z uwzględnieniem różnicy remanentowej co będzie miało miejsce w w/w sytuacjach, o których mowa w § 27 ust. 1 i 2 w/w rozporządzenia. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu, biorąc pod uwagę powyższe stwierdza, że w zakresie przedstawionym przez podatnika, stanowisko jego jest prawidłowe. Drugie pytanie przedstawione przez Panią we wniosku będzie załatwione odrębnym postanowieniem. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.