Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UDD-415-11/07/AS
z 20 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UDD-415-11/07/AS
Data
2007.03.20



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
biegły
obowiązek płatnika
przychód z działalności wykonywanej osobiście


Pytanie podatnika
Czy Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania art.41 ust.2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2000r. Dz.U.nr 14, poz.176 ze zm.) i ma obowiązek honorować oświadczenia składane w tym trybie? Jeśli ma taki obowiązek to jakie dane powinny zawierać oświadczenia biegłych, tłumaczy i adwokatów i jak często powinni je składać.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity ogłoszony w Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku ze zmianami) postanawia wydać Prokuraturze (...) pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wypełniania obowiązków płatnika z tytułu kwalifikowania przychodów wynikających z rozliczenia należności biegłych, tłumaczy przysięgłych i adwokatów, którzy wykonują określone czynności w trakcie postępowania przygotowawczego przedstawione we wniosku z dnia (...) o udzielenie interpretacji jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Wnioskodawca z tytułu wypełniania obowiązków płatnika rozlicza należności m.in.: - biegłych – powoływanych przez prokuratora na podstawie przepisów dekretu z dnia 26 października 1950 roku o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym (Dz.U.Nr 49, poz.445 z 1950r. ze zm.), - tłumaczy przysięgłych – powoływanych przez prokuratora na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 listopada 2004 roku o zawodzie tłumacza przysięgłego (Dz.U.Nr 273, poz.2702 z 2004 roku ze zm.), - adwokatów – ustanawianych przez sąd na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 maja 1982 roku Prawo o adwokaturze (t.j. Dz.U.Nr 123, poz.1058 z 2002 roku), którzy mają obowiązek wykonania, określonych w postanowieniu prokuratora (lub sądu), czynności w trakcie postępowania przygotowawczego. Biegli, szczególnie lekarze i tłumacze przysięgli, prowadzący działalność gospodarczą wnoszą o rozliczanie ich należności w kwotach brutto, bez potrącenia zaliczek na podatek dochodowy, z pominięciem PIT-8B.

2. Przedmiot interpretacji: Przedstawiając powyższe Wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku o interpretację przepisów prawa, czy jest uprawniony do stosowania art.41 ust.2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2000r. Dz.U.nr 14, poz.176 ze zm.) i ma obowiązek honorować oświadczenia składane w tym trybie? Jeśli ma taki obowiązek to jakie dane powinny zawierać oświadczenia biegłych, tłumaczy i adwokatów i jak często powinni je składać.

3. Stanowisko Wnioskodawcy: Jako własne stanowisko Wnioskodawca przedstawił pogląd, iż przychody z wymienionej grupy podatników mieszczą się w art.13 pkt 6 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prokuratura Okręgowa w Płocku rozlicza je podobnie, jak umowy – zlecenia i zgodnie z art.41 ust.1 potrąca zaliczki na podatek dochodowy, przekazując go w określonym ustawą terminie, na rachunek Urzędu Skarbowego w Płocku, wystawiając PIT-8B.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U.Nr 14, poz.176 z 2000 roku ze zm.) wyróżnia dwa rodzaje przychodów związane z działalnością osób fizycznych, tj. działalność wykonywaną osobiście (art.10 ust.1 pkt 2 ustawy) oraz pozarolniczą działalność gospodarczą (art.10 ust.1 pkt 3 ustawy). Działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza, zgodnie z obowiązującą od 1 stycznia 2007 roku definicją określoną przez przepis art.5a pkt 6 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oznacza działalność zarobkową: a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu wydobywaniu kopalin ze złóż, c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art.10 ust.1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art.10 ust.1 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca zalicza m. in. przychody wymienione w art.13 pkt 6, tj. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art.14 ust.2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powołanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z treści art.13 pkt 6 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że warunkiem uznania świadczeń otrzymanych przez osobę wykonującą czynność zleconą przez i na rzecz sądu, prokuratora lub organu władzy lub administracji publicznej (państwowej i samorządowej) za przychód z działalności wykonywanej osobiście jest, aby uprawnienie podmiotu zlecającego wykonanie takiej czynności wynikało z przepisów prawa. Powyższe kryterium wskazuje, iż między wykonującym określone czynności a zlecającym ich wykonanie musi istnieć stosunek prawny, z którego treści bezpośrednio wynikałyby warunki wykonywania tych czynności, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Czynności wykonywane przez biegłych, kształt wzajemnych relacji w tym zakresie, praw i obowiązków zarówno zlecającego – Prokuratury, jak i zleceniobiorcy – biegłego, tłumacza przysięgłego, adwokata, regulowany jest wprost obowiązującymi przepisami prawa. Biegłych ustanawia się dla poszczególnych gałęzi nauki, techniki, sztuki, rzemiosła, a także innych umiejętności. Istotą wykonywanych zleceń jest dokonanie na zlecenie określonego świadczenia – wydanie opinii, ekspertyzy. Dla tłumacza przysięgłego jest to tłumaczenie określonych dokumentów. Co do zasady biegły, tłumacz przysięgły czy adwokat nie może odmówić wykonania należących do jego obowiązków czynności w postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, na żądanie sądu, prokuratora, Policji oraz organów administracji publicznej. Kwestie związane z wynagrodzeniem biegłych, tłumaczy przysięgłych w związku z wykonywaniem czynności między innymi na potrzeby prokuratury reguluje rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 stycznia 2005 roku (Dz.U.Nr 15, poz.131). Powyższe przepisy dają organowi sprawiedliwości uprawnienie zlecenia wykonania określonych czynności przez biegłego, tłumacza przysięgłego, adwokata, a to z kolei stanowi spełnienie przesłanki, od której przepis art.13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnia zaliczenie tych przychodów do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, przychody uzyskane przez biegłych, tłumaczy przysięgłych, adwokatów z tytułu zleconych przez Prokuraturę czynności stanowią źródło przychodów określone w art.10 ust.1 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. działalność wykonywana osobiście. Tym samym przychód z powyższego tytułu podlega wykazaniu w rocznym zeznaniu podatkowym jako przychód z samodzielnie wykonywanej działalności. Zgodnie z art.41 ust.1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art.13 pkt 2 i 4-9 oraz art.18, osobom określonym w art.3 ust.1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust.4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art.22 ust.9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art.26 ust.1 pkt 2 lit.b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art.27 ust.1. Zgodnie z art.41 ust.1a cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust.1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie, zmniejsza się, z zastrzeżeniem art.27b ust.1 pkt 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika o którym mowa w ust.1 zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zatem obowiązek odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu wykonywania przez biegłych, tłumaczy przysięgłych i adwokatów usług na rzecz Prokuratury, za wykonanie których podatnicy wystawiają rachunki według obowiązujących w szczegółowych przepisach stawek, ciąży na płatniku (Prokuraturze). W świetle powyższego, słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy, że przychody wymienionej grupy podatników należą do tych, o których mowa w art.13 pkt 6 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i do obowiązków płatnika należy pobór zaliczek na podatek dochodowy oraz przekazanie zaliczek do właściwego urzędu skarbowego na podstawie art.41 ust.1 cytowanej ustawy. Stąd postanowiono, jak w sentencji.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj