Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PB-RI-PDP/423-395/P/66/07/MB/33129
z 28 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PB-RI-PDP/423-395/P/66/07/MB/33129
Data
2007.03.28



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
środek trwały


Pytanie podatnika
Spółka zwróciła się z zapytaniem dotyczącym sprzedaży zbędnych środków trwałych, których wartość uprzednio zaliczona została do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą zgodnie z § 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202 poz. 1485).


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) s t w i e r d z a m, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2006 r., który wpłynął w dniu 29 grudnia 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe.

W dniu 29 grudnia 2006 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Następnie pismem z dnia 27 lutego 2007 r. (wpływ dnia 28 lutego 2007 r.) Wnioskodawca uzupełnił braki formalne we wniosku.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.

  • Stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę:

We wniosku złożonym na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: „Jesteśmy podatnikiem działającym w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej i zamierzamy dokonać sprzedaży środków trwałych ujętych w wydatkach inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą w kontekście § 6 obowiązującego nas Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485). Spełniliśmy warunki określone w decyzji Nr ... z dnia ... w sprawie zmiany zezwolenia nr ... z dnia .... na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej dotyczącej terminów i wysokości poniesionych wydatków inwestycyjnych.

Niniejszy wniosek składamy celem potwierdzenia naszego stanowiska w zakresie możliwości sprzedaży środków trwałych, ich zniszczenia, braków inwentaryzacyjnych, zastąpienia ich innymi o podobnej specyfikacji technicznej, w odniesieniu do środków trwałych będących na terenie strefy w kontekście § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485), zgodnie z którym: „Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułów kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne – przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym".”

  • Pytanie Wnioskodawcy:

Spółka zwróciła się z zapytaniem dotyczącym sprzedaży zbędnych środków trwałych, których wartość uprzednio zaliczona została do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą zgodnie z § 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202 poz. 1485).

  • Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka przyjęła w przedmiotowej sprawie następujące stanowisko: „Naszym zdaniem sprzedaż środków trwałych, które zaliczone zostały do kosztów kwalifikowanych, powinna skutkować dokonaniem przez nas korekty wartości poniesionych wydatków inwestycyjnych o wartość środków trwałych sprzedanych pod warunkiem, że nie spowoduje to obniżenia wartości zapisanych w zezwoleniu (warunek inwestycyjny).

Takie same kroki naszym zdaniem powinniśmy podjąć w przypadku stwierdzenia zniszczenia środków trwałych oraz braków inwentaryzacyjnych.

Prosimy ponadto o potwierdzenie, że w przypadku sprzedaży środków trwałych z przyczyn technologicznych celem ich zastąpienia środkami trwałymi o bardzo podobnej specyfikacji technicznej, ale technologicznie bardziej zaawansowanych winniśmy jedynie spełnić warunek utrzymania tej inwestycji na terenie strefy przez wymagany okres 5 lat bez konieczności korekty wartości poniesionych wydatków inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą.

Według naszej opinii powyższe sytuacje nie naruszają warunków zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i nie grożą utratą tego zezwolenia przez naszą spółkę. Uważamy, że sprzedaż środków trwałych, bądź inne zmniejszenia stanu środków trwałych (zniszczenie, braki inwentaryzacyjne) nie obniżające poziomu wydatków inwestycyjnych poniżej wartości ujętych w zezwoleniu, skutkuje jedynie utratą zwolnienia podatkowego w tej części, w jakiej związane było ono ze zbywanymi, zniszczonymi bądź utraconymi środkami trwałymi. W związku z czym powinniśmy dokonać korekty wydatków inwestycyjnych jak to zostało przedstawione powyżej w części dotyczącej stanowiska spółki. Natomiast sprzedaż środków trwałych celem ich zastąpienia innymi środkami trwałymi z przyczyn technologicznych jest naszym zdaniem jedynie zamianą składników majątku bez skutków dla wielkości uzyskanej pomocy przy zachowaniu jednak warunku utrzymywania tej inwestycji przez okres 5 lat. Utwierdza nas w tym przekonaniu podobne stanowisko w sprawie sprzedaży środków trwałych zarządzającego Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną (opinia w załączeniu).”

Ocena prawna stanowiska pytającego.

W związku z opisanym powyżej stanem faktycznym, wskazać należy, iż zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na mocy § 5 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 202, poz. 1485 ze zm.) wydanego zgodnie z delegacją zawartą w art. 4 wyżej wymienionej ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat, od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona.

Jak natomiast wynika z § 3 ust. 1 tego samego Rozporządzenia pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6, lub z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Zgodnie z treścią § 6 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

1)ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;

2)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;

3)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;

4)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Ponadto wskazać należy, iż jednym z warunków prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest poniesienie wydatków inwestycyjnych, o których mowa w wyżej cytowanym § 6 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, których minimalna łączna wartość nie może być mniejsza niż wskazana w zezwoleniu.

W związku z powyższym, zdaniem tutejszego organu skarbowego, Spółka nie może zaliczyć do kosztów inwestycji, z tytułu których przedsiębiorcy przysługuje zwolnienie od podatku dochodowego wymienionych środków trwałych, które przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zostały sprzedane, również gdy sprzedaż spowodowana była przyczynami określanymi przez Wnioskodawcę jako „technologiczne”.

Jeśli zatem sprzedaż taka nastąpi, a uprzednio wydatek na sprzedany środek trwały zaliczony został do kosztów inwestycji, z tytułu których przedsiębiorcy przysługiwało zwolnienie od podatku dochodowego, koniecznym jest obniżenie wartości poniesionych kosztów inwestycyjnych o ten wydatek. To samo dotyczy sytuacji, w których stwierdzone zostaną zniszczenia środków trwałych bądź braki inwentaryzacyjne.

Przedsiębiorca, w wyżej opisanych przypadkach traci prawo do zwolnienia z podatku w części, w jakiej zwolnienie to związane było ze sprzedanym bądź utraconym składnikiem majątku.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez Spółkę jest nieprawidłowe.

Postanowienie niniejsze - na podstawie art. 143 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj