Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FN.3110-2-00007/07
Data
2007.03.22



Autor
Burmistrz Sulechowa


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budynek mieszkalno-administracyjny
działalność gospodarcza
gospodarstwo rolne
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy budynek mieszkalny częsciowo zajęty na pomieszczenia administracyjne wpisany do rejestru zabytków położony na gruncie gospodarstwa rolnego jest zwolniony z podatku od nieruchomosci?


Działając na podstawie art. 14 a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( Dz. U z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.), Burmistrz Sulechowa w nawiązaniu do wniosku z dnia 18 stycznia 2007 roku, dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów dotyczących podatków i opłat lokalnych w podatku od nieruchomości, odnośnie do sposobu opodatkowania budynku położonego na działce nr 10/31, stanowiącego własność Spółki z siedzibą w K., Gmina Sulechów;stwierdza, że zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko, iż budynek położony w K., który jest wykorzystywany jako pomieszczenie gospodarcze (biurowe) służące wyłącznie celom związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą rolną, a jednocześnie stanowi zabytek wpisany do rejestru zabytków jest zwolniony od podatku od nieruchomości nie zasługuje na uwzględnienie.


UZASADNIENIE

Dnia 18 stycznia 2007 roku do Urzędu Miejskiego w Sulechowie wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji podatkowej dotyczącej obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości w odniesieniu do budynku wykorzystywanego jako pomieszczenie gospodarcze (biurowe), który jest położony na terenie gospodarstwa rolnego Spółki.

Podatnik wskazał, we wniosku, iż prowadzi działalność rolniczą w zakresie produkcji zwierzęcej. Grunt, na którym prowadzona jest ta działalność jest zabudowany. Znajduje się na nim budynek m.in. administracyjny. W budynku tym dokonuje się wyłącznie czynności administracyjno - biurowych związanych z prowadzoną działalnością rolniczą, tj. księgowanie, ewidencjonowanie, rozliczanie kwot mlecznych, sprawy podatkowe, pracownicze i wszelkie inne. Ponadto budynek ten stanowi zabytek wpisany do rejestru zabytków .

Wnioskodawca powołał się na art. 2 ust 1 pkt 2 i 3, art. la ust. 1 pkt. 3, art. la ust. 1 pkt 4, ar:. 7 ust. 1 pkt 4 bi c, art. 7 ust. 1 pkt. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz na art. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.


Mając na uwadze powyższe organ podatkowy zważył co następuje:

Spółka dnia 31 sierpnia 2006 roku zakupiła przedmiotową nieruchomość położoną w miejscowości K., nr działki 10/31 od Agencji Nieruchomości Rolnych Akt Notarialny nr 7610/2006. Zgodnie z zawiadomieniem z dnia 11.09.2006 roku ze Starostwa Powiatowego w Zielonej Górze Delegatura w Sulechowie, budynek zarejestrowany jest decyzją z dnia 21.04.1971 r. Nr 1944 do rejestru zabytków jako „budynek dworu", który jest posadowiony na gruntach oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako B-RIVb. W przedmiotowym budynku mieści się siedziba Spółki

Organ podatkowy, przeprowadził dnia 19 lutego 2007 roku oględziny nieruchomości. Zgodnie z protokołem kontroli przeprowadzonej u podatnika ustalono, iż powierzchnia w/w nieruchomości wynosi 401,60 m kw., w tym 301,60 m kw. nieruchomości zajęta jest na pomieszczenia mieszkalne jak pokoje, kuchnia, łazienka. W pozostałej części budynku o powierzchni 100 m kw. znajdują się pomieszczenia związane z prowadzoną działalnością jak: pomieszczenia biurowe, sala konferencyjna oraz pomieszczenia socjalne. Budynek zgodnie z załączonym do protokołu pismem Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Wojewódzki i Urząd Ochrony Zabytków w Zielonej Górze Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków nr pisma ZN.K.Kit.421-328/1-06, jest w trakcie prac remontowych, określonych w planie zagospodarowania zabytku stosownie do art. 36 ust. 1 pkt l i 11 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 roku Nr 162 poz. 1568 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. z 2006 roku nr 121, poz. 844 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Za działalność gospodarczą w rozumieniu art. la ust. 1 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych należy rozumieć działalność, o której mowa w ustawie z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej ( Dz. U. nr 173 poz. 1807 ze zm.). Z tak rozumianej działalności gospodarczej, na mocy art. la ust. 2 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wyłączono działalność rolniczą lub leśną. Definicję działalności rolniczej ustawodawca zawarł w art. la pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, przez, którą rozumie się działalność produkcyjną roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwo, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu fermowego oraz chów i hodowla ryb.

Zgodnie z art. 7 ust 1 pkt 4 lit b i c ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia się od podatku od nieruchomości budynki gospodarcze lub ich części położone na gruntachigospodarstw rolnych, służące wyłącznie działalności rolniczej jak również zajętych na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej. Analizowane zwolnienie od podatku od nieruchomości obejmuje wyłącznie budynki gospodarcze lub ich części.

W oparciu o art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 roku Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 roku Nr 240, poz. 2027 ze zm.), podstawą wymiaru podatków powinny być dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków. Ewidencja gruntów i budynków prowadzona jest na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454 ze zm.). Wskazany w ewidencji rodzaj i klasyfikacja budynku jest wiążąca dla organu podatkowego co do sposobu wymiaru podatku od nieruchomości. Organ podatkowy, zgodnie z aktualnym wypisem z ewidencji gruntów i budynków wydanym przez Starostwo Powiatowe w Zielonej Górze Delegatura w Sulechowie ustalił, iż budynek położony w miejscowości K. na działce nr 10/31 jest oznaczony symbolem B-RIVb. Zgodnie z tym symbol B oznacza, iż obiekt jest zakwalifikowany jako budynek mieszkalny położony na gruncie rolnym klasy IV.

Za budynki gospodarcze natomiast należy uznać zgodnie z § 65 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 roku w sprawie Kwalifikacji Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 ze zm.), budynki zaliczone do kategorii: zbiorniki, silosy, budynki magazynowe oraz kategorii budynki produkcyjne, usługowe i gospodarcze dla rolnictwa. Pierwsza z nich obejmuje m.in. chłodnie, budynki składowe specjalizowane, budynki magazynowe. Natomiast druga z w/w kategorii obejmuje m.in. budynki magazynowe dla działalności rolniczej, np. obory, stajnie, budynki inwentarskie dla trzody chlewnej, szopy rolnicze, szklarnie, silosy rolnicze.

Powyższa klasyfikacja wskazuje więc na to, iż budynki położone na gruntach gospodarstw rolnych będą zwolnione od podatku od nieruchomości na mocy art. 7 ust. 1 pkt. 4 lit b) w sytuacji gdy służą wyłącznie działalności rolniczej i są zakwalifikowane jako budynki gospodarcze zgodnie z w/w klasyfikacją środków trwałych. Organ podatkowy, stwierdza, że sposób wykorzystywania części budynku mieszkalnego o pow. 100 m kw. na cele biurowe, nie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości jako części budynku gospodarczego w rozumieniu art.7 ust. 1 pkt. 4 lit. b) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W przypadku Spółki powierzchnia nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków zajęta na pomieszczenia mieszkalne wynosi 301,60 m kw. i w tej części podlega zwolnieniu z podatku od nieruchomości na mocy art. 7 pkt. 6 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ze zwolnienia w opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości wyłączona jest część budynku o pow. 100 m kw. zajęta na cele biurowe prowadzonej działalności przez Spółkę.

Analiza dokumentów wskazuje, ze podatnik zgodnie z wypisem z KRS, według stanu na dzień 15 lutego 2007 roku, prowadzi działalność w zakresie produkcji rolniczej, roślinnej, zwierzęcej, usług transportowych, usług sprzętem rolniczym, usługi remontowe, przetwórstwo rolne, sprzedaż wytworzonych i wyprodukowanych produktów rolnych, pośrednictwo w sprzedaży produktów rolnych, eksport własnych produktów i wyrobów za granicą oraz import środków produkcji rolnej po uzyskanych prawem przewidzianych pozwoleń, leczenie zwierząt. Przedmiot prowadzonej działalności przez Spółkę wykracza poza ściśle określony zakres wyłączeń przedmiotowych określonych w art. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej ( Dz. U. nr 173 poz. 1807 ze zm.).

Reasumując stwierdzić należy, że budynek mieszkalny zajęty w części na pomieszczenia administracyjne o pow. 100 m kw., pomimo, że jest położony na gruncie gospodarstwa rolnego, nie jest budynkiem gospodarczym, w którym jest prowadzona działalność rolnicza w rozumieniu w/w przepisów; nie jest faktycznie zajęty na prowadzenie produkcji zwierzęcej, a więc nie podlega zwolnieniu z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 4 lit b) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.Pozostała część nieruchomości mieszkalna o pow. 301,60 m kw. została zwolniona z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, ze część budynku mieszkalnego zajętego na pomieszczenia biurowe do prowadzonej działalności, podlega opodatkowana podatkiem od nieruchomości według stawek związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

    Organ podatkowy informuje, iż:
    - interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia,
    - interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast tut. Organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej właściwy dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze za pośrednictwem Burmistrza Sulechowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze