Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-842/12/BK
z 15 października 2012 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD9/033/355/BRT/2014/RD-34715 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-842/12/BK
Data
2012.10.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
licencja
prawa autorskie
program komputerowy
utwory


Istota interpretacji
W zakresie określenia źródła przychodów, do jakiego należy zaliczyć przychody uzyskane z tytułu korzystania przez twórcę z przysługujących mu praw autorskich do wytworzonego programu komputerowego z tytułu udzielania licencji oraz możliwości zastosowania do ustalania dochodu z ww. tytułu 50% kosztów uzyskania przychodów.



Wniosek ORD-IN 903 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012r. (data wpływu do tut. Biura 18 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów, do jakiego należy zaliczyć przychody uzyskane z tytułu korzystania przez twórcę z przysługujących mu praw autorskich do wytworzonego programu komputerowego z tytułu udzielania licencji oraz możliwości zastosowania do ustalania dochodu z ww. tytułu 50% kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2012r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów, do jakiego należy zaliczyć przychody uzyskane z tytułu korzystania przez twórcę z przysługujących mu praw autorskich do wytworzonego programu komputerowego z tytułu udzielania licencji oraz możliwości zastosowania do ustalania dochodu z ww. tytułu 50% kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach tej działalności stworzył m.in. program komputerowy, do którego przysługują mu wyłączne prawa majątkowe i osobiste wraz z jego dokumentacją. Zdarzenia gospodarcze związane z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą Wnioskodawca ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Uzyskiwane dochody opodatkowane są na „zasadach ogólnych”.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca zawarł umowę licencyjną ze spółką (dalej: „Licencjobiorcą”), której przedmiotem będzie udzielenie Licencjobiorcy niewyłącznego i nieprzenoszalnego, odpłatnego prawa do korzystania z programu, z prawem udzielania nieograniczonej liczby sublicencji na rzecz osób trzecich. Licencjobiorca będzie miał prawo do dokonywania modyfikacji w programie wyłącznie w zakresie niezbędnym do umożliwienia sublicencjobiorcy korzystania z programu. Jednocześnie prawa majątkowe do programu pozostają przy Wnioskodawcy. Program komputerowy został wytworzony przez podatnika we własnym zakresie i nie został ujęty w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Na podstawie zawartej umowy licencyjnej Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie uzależnione od ilości udzielonych przez Licencjobiorcę sublicencji do korzystania z programu. Wynagrodzenie to będzie rozliczane w okresach kwartalnych na podstawie pisemnych zestawień udzielonych sublicencji. Jednocześnie poza opisanymi powyżej przychodami, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi nie związane z rozporządzaniem prawami autorskimi. Są to m.in. usługi asysty technicznej i inne prace informatyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przychód uzyskiwany przez podatnika w związku z korzystaniem z przysługujących mu autorskich praw majątkowych z tytułu udzielenia licencji niewyłącznej na korzystanie z programu komputerowego (utworu) stanowi przychód z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nawet jeżeli utwór (program komputerowy) został wytworzony w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej...

Czy do przychodów z tytułu korzystania przez podatnika z praw autorskich oraz rozporządzania tymi prawami, tj. w tym wypadku udzielenia licencji niewyłącznej do korzystania ze stworzonego przez podatnika programu komputerowego, będą miały zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwany przez niego przychód w związku z korzystaniem z przysługujących mu autorskich praw majątkowych z tytułu udzielenia licencji na korzystanie z programu komputerowego – utworu, stanowi przychód z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 361 ze zm.) nawet, jeżeli utwór, na który udzielana jest licencja został stworzony w związku z prowadzoną prze podatnika pozarolnicza działalnością gospodarczą

Zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 04 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 90, poz. 631 ze zm. – dalej: „prawo autorskie”), programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie, o ile przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej. Autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu programu komputerowego lub jego kopii (art. 74 ust. 4 pkt 3 prawa autorskiego). Art. 41 ust. 2 prawa autorskiego, określa natomiast, iż umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu zwana dalej „licencją” obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.

Z powyższego wynika, iż program komputerowy stanowi przedmiot prawa autorskiego. Udostępnianie praw majątkowych związanych z takim utworem, w zakresie dozwolonych pól eksploatacji następuje w drodze udzielenia licencji, zgodnie z art. 41 ust. 2 prawa autorskiego.

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza przychody z tytułu praw majątkowych określone w art. 18 do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza, przychody, które uzyska Wnioskodawca z tytułu odpłatnego udzielenia licencji niewyłącznej na korzystanie z programu komputerowego stworzonego przez siebie, Jego zdaniem stanowią przychód z tytułu praw majątkowych, o którym mowa w ar. 18, a nie przychód z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, do przychodów z tytułu korzystania przez niego z praw autorskich oraz rozporządzania przez niego tymi prawami będą miały zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 6 pkt (winno być art. 22 ust. 9 pkt 3) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Efekt pracy podatnika stanowi utwór jakim jest program komputerowy. Twórca w czasie jego tworzenia dysponował swobodą w kształtowaniu treści i formy tego utworu (programu komputerowego), zaś sam utwór wyróżnia się twórczym charakterem. Konkretnym efektem pracy podatnika jest utwór (program komputerowy), a z zawartej przez podatnika umowy licencyjnej wyraźnie wynika, iż udziela on niewyłącznego i nieprzenoszalnego, odpłatnego prawa do korzystania z programu przez licencjobiorcę.

Mając powyższe na uwadze, według Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy osiąga on przychody z tytułu udzielania licencji niewyłącznej a autorskie prawa majątkowe pozostają przy nim jako twórcy, ma on prawo do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie nadmienić należy, iż w myśl art. 22 ust. 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 361 ze zm.), jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów byłyby wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4 i pkt 6 (a więc m.in. koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami), koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Przy czym, skutkiem zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3, lub kosztów, o których mowa w art. 22 ust. 10 ww. ustawy, jest konieczność wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na wytworzenie programu komputerowego, o którym mowa we wniosku, nie związanych w istocie z tym źródłem przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj