PP443/15/06
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP443/15/06
Data
2006.10.23
Referencje
Autor
Urząd Skarbowy w Kościerzynie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku
Słowa kluczowe
korekta
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
proporcja
sprzedaż mieszkania
Pytanie podatnika
Czy prawidłowo została dokonana korekta podatku naliczonego w przedmiotowej sprawie?
POSTANOWIENIE Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U z 2005r. Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku: z dnia 25.08.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: rozliczenia podatku naliczonego przez podatników prowadzących działalność mieszaną - ustalenie proporcji sprzedaży stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Pan (...), pismem z dnia 23.08.2006r.- data wpływu do urzędu 25.08.2006r. zwrócił się, o interpretację przepisów prawa dotyczących prawidłowego zastosowania regulacji prawnych w zakresie podatku od towarów i usług dotyczących rozliczeń wydatków poniesionych na kapitalny remont, modernizację i rozbudowę budynku, związanego z prowadzeniem działalności opodatkowanej i zwolnionej. Stan faktyczny: ,, ...Jako właściciel firmy Handel Detaliczny Art .Spożywczymi i Przemysłowymi (...) od 15.09.1990 roku prowadzę działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Miasta Kościerzyny obejmującą: handel detaliczny i hurtowy art. spożywczymi i przemysłowymi pochodzenia krajowego i zagranicznego – Import-Eksport, najem,podnajem,oraz dzierżawę lokali mieszkalnych i użytkowych. Działalność ta jest zgłoszona w różnych miejscach miasta. W dniu 29.10.2002r. wraz z małżonką nabyłem na własność nieruchomość zabudowaną: dwoma budynkami mieszkalnymi wraz z dwoma drewnianymi szopami oraz budynkiem gospodarczym z dwoma garażami w Kościerzynie, przy ul. K... Z dniem 24.06.2004 roku uzyskałem pozwolenie na budowę ... dotyczące modernizacji i rozbudowy budynku położonego w Kościerzynie , przy ul. K... Przed kapitalnym remontem , modernizacją i rozbudową przedmiotowy budynek wykorzystywano wyłącznie na wynajem mieszkań osobom fizycznym. Czynność ta zgodnie z przepisami art.43 ust.1 punkt 1 – zał. nr 4,poz.4 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniona z opodatkowania tym podatkiem. Prace budowlane wykonywane w zakresie remontu, modernizacji i rozbudowy przedmiotowego budynku prowadzono w okresie od 14.06.2005 roku do 17.02.2006r. Faktury jednak otrzymywaliśmy jeszcze do końca maja 2006r. Po kapitalnym remoncie, modernizacji i rozbudowie budynku w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wynajmuję znajdujące się w przedmiotowym budynku:
Moje stanowisko w sprawie będzie dotyczyło dwóch podstawowych kwestii:
Stanowisko podatnika: ...,, Ad.1 - Statusu ulokowanego w Kościerzynie przy ulicy ..... budynku oraz kwalifikacja jego poszczególnych części jako mieszkalne i niemieszkalne jest różny w zależności od tego czy tej kwalifikacji dokonuje się na potrzeby podatku naliczonego ( faktury zakupu) czy na potrzeby podatku należnego ( sprzedaż opodatkowana , czy zwolniona). Z punktu widzenia obowiązków podatkowych w podatku od towarów i usług w zakresie w jakim dokonywałem wydatków na kapitalny remont, modernizację i rozbudowę przedmiotowego budynku w celu prowadzenia działalności gospodarczej z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych oraz lokalu użytkowego ( restauracja) najistotniejsze jest moim zdaniem określenie statusu przedmiotowego budynku. Budynek ten zgodnie z aktem notarialnym ma status domu mieszkalnego . Tak też został zakwalifikowany przez wykonawców jego kapitalnego remontu, modernizacji i rozbudowy ( faktury ze stawką 7% VAT) zgodnie z zacytowanymi w przypisie regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług. Moim zdaniem budynek ten spełnia wymogi budynku mieszkalnego, a więc jest obiektem budowlanym, w którym co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, a więc wystawione faktury VAT przez wykonawców jego kapitalnego remontu, modernizacji i rozbudowy ze stawką 7% były fakturami wystawionymi zgodnie z przepisami prawa, albowiem na podstawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych......... .... Całkowita powierzchnia użytkowa budynku podzielona jest na : - mieszkania 59,68% - powierzchnia niemieszkalna 40,32%. Ad.2 - Prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest podstawowym elementem konstrukcyjnym podatku od wartości dodanej (VAT). Prawo to wyraża zasadę neutralności VAT- u sprowadzającą się do stanu, w którym podatnik nie ponosi faktycznie ciężaru tego podatku.... ....Zgodnie z przepisami art.86 ust 1 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi tego podatku, o którym mowa w art.15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych ( z zastrzeżeniami nieistotnymi w przedmiotowej sprawie). Inaczej mówiąc odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi dla podatnika, a więc których następstwem jest określenie podatku należnego ( powstanie zobowiązania podatkowego). Zatem stosownie do zapisu powołanego wyżej art.86 ust.1 tej ustawy jeżeli wydatki na kapitalny remont, modernizację i rozbudowę przedmiotowego budynku wykorzystywane byłyby wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych ( tu najmu powierzchni użytkowych ), podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących ich nabycie będzie podlegał odliczeniu w całości od podatku należnego. Tak więc, otrzymane faktury zakupu będą dawać podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z nich wynikające. Łączna kwota podatku naliczonego stanowić będzie, z zastrzeżeniem ust.3-7 tego artykułu sumę kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz potwierdzających dokonanie przedpłaty ( zaliczki, zadatku,raty ) jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego ( art.86 ust.2 pkt1 lit. a,b powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług ). Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Wskazana wyżej zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Moim zdaniem z zasady wskazanej powyżej wynika również prawo podatnika do częściowego odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, tzn. w tej części ( zakresie ), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z wyeliminowaniem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej są one wykorzystywane do wykonania czynności zwolnionych od podatku. W sytuacji gdy dane towary i usługi są jednocześnie wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej odliczenie to odbywa się wówczas zgodnie z przepisami rozdziału 2 art.90-95 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług w określonych tymi przepisami proporcjach. W przedmiotowej sprawie analizując stan faktyczny dokonałem następujących czynności:
Dodatkowo ( zgodnie z orzecznictwem sądowo – administracyjnym, powszechnie znanym stanowiskiem organów podatkowych oraz liczną literaturą ) w miejscach, gdzie istniała trudność w wyodrębnieniu wydatków zgodnie z punktem 1 i 2 (np. ze względu na łącznie wystawione faktury ) wydatki te rozdzieliłem proporcjonalnie do wielkości powierzchni na cele mieszkalne i cele niemieszkalne ( lokale użytkowe ), a więc ustaliłem wskaźnik procentowy i wg tego wskaźnika przyporządkowałem wydatki ( tu:naliczony od nich podatek VAT ). W tym przypadku zastosowałem zasadę, że można zmniejszyć podatek należny o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do obniżenia podatku VAT należnego. W moim przekonaniu w przedstawionym powyżej stanie faktycznym należy zastosować regulację art.90 ust.10 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, z której wynika, że jeżeli występują wydatki określone w punkcie 3, ale w granicach określonych tym przepisem podatnik ma szczególne uprawnienia. W oparciu zatem o w/w przepisy należało dokonać zmniejszenia podatku naliczonego z zachowaniem następujących reguł:
Przy ustalaniu rocznego udziału ( zarówno prognozowanego, jak i rzeczywistego ) a więc przy ustaleniu, jaki był udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego w całkowitym obrocie, czyli zarówno z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i z tytułu czynności, w związku z którymi takie prawo podatnikowi zgodnie z wymogami ustawodawcy nie wliczyłem:
Natomiast zgodnie z art.86 ust.10 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony powstanie zasadniczo w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Przy sporządzaniu korekt deklaracji VAT za wymienione powyżej okresy rozliczeniowe należało przede wszystkim określić statut budynku przy ulicy Kaplicznej 19 w Kościerzynie z punktu widzenia sprzedaży opodatkowanej - wynajem na cele niemieszkalne i zwolnionej – wynajem na cele mieszkalne. Ustalono % udział powierzchni mieszkalnej do całości powierzchni budynku w niżej wymieniony sposób:
Procent udziału części mieszkalnej do ogółu powierzchni: 431,1 m² : 766,84 m² = 56,21% Przedmiotowe korekty deklaracji VAT – 7 za wymienione powyżej okresy rozliczeniowe oparto na następujących ustaleniach faktycznych:
W przypadku gdy faktura wystawiona przez wykonawcę nie stwierdziła jednoznacznie, jakiej części budynku roboty wykonane dotyczyły, tj, czy części mieszkalnej, czy też części wspólnej, czy restauracji, kwotę VAT-u naliczonego w fakturze pomniejszono o 56,21%. Dotyczyło to takich robót jak: roboty rozbiórkowe, wodno – kanalizacyjne, elektryczne, biały montaż oraz podłoża i posadzki. Faktura za okna jest wystawiona w ilości metrów kwadratowych okien (zgodnie z audytem). VAT z faktur za okna rozliczono według metrów kwadratowych okien zamontowanych w danej części budynku. VAT z faktur za zamontowane drzwi rozliczono zgodnie z ich przyporządkowaniem do danej części budynku. W przypadku gdy faktury jednoznacznie określały, której części budynku dotyczą wykonywane roboty, to od części mieszkalnej w ogóle nie odliczono VAT-u, od części restauracyjnej w całości, od części wspólnych: kotłownia, elewacja, kanalizacja, drenaż, dach, nadzór budowlany strukturą za rok poprzedni tj. 2004 i 2005r. Z zachowaniem reguły limitu. Moim zdaniem zatem nabyłem prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od podatku VAT należnego w całości w momencie poniesienia wydatków na kapitalny remont, modernizację i rozbudowę budynku w Kościerznie przy ulicy Kaplicznej 19 albowiem: poza wydatkami, które dotyczą tylko mieszkań, a więc wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną łącznie spełniłem następujące warunki:
Stanowisko organu podatkowego: Z definicji ustawowej zawartej w przepisie art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 mara 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)pod pojęciem obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik zrealizował inwestycję budowlaną polegającą na kapitalnym remoncie, modernizacji i rozbudowie, budynku o powierzchni użytkowej: mieszkalnej stanowiącej 59,68% całości budynku i części niemieszkalnej stanowiącej 40,32 % tej inwestycji. W trakcie realizacji inwestycji w stosunku do części wydatków możliwe było wyodrębnienie nakładów finansowych na część mieszkalną i na część użytkową budynku. Jednakże część nakładów stanowiły inwestycje wspólne na oba zadania inwestycyjne. O wysokości stawki podatku od towarów i usług na roboty budowlano-montażowe w budowanym budynku, przesądzającym będzie zaklasyfikowanie budynku do określonego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych oraz odzwierciedlenie tej klasyfikacji w stosownej dokumentacji, która jest niezbędna do rozpoczęcia i realizacji budowy. Jeżeli uprawniony organ nadzoru budowlanego, wydając zezwolenie budowlane zaklasyfikowałby obiekt do klasyfikacji PKOB - uważanej w świetle przepisów ustawy o VAT do obiektów budownictwa mieszkaniowego (PKOB 111, 112 lub 113), to dla całego zadania inwestycyjnego (gdy budowany obiekt stanowi jedną nieruchomość) - wykonawca ma prawo stosować obniżoną 7 % stawkę podatku VAT na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. W przeciwnym przypadku dla całości robót budowlano-montażowych związanych z przedmiotową inwestycją należy stosować podstawową 22 % stawkę podatku VAT. Art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług zwalnia od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku 4 do w/w ustawy. W poz. 4 załącznika wymieniono usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe ( PKWiU ex 70.20.11). Przepis art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 mara 2004 r. o podatku od towarów i usług określa, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m. in suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy). Zgodnie z art. 90 ust.1 w/w ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa wyżej, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust.2). Proporcję, o której mowa wyżej, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust.3). Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust.4). Obliczając tą proporcję, nie uwzględnia się obrotu uzyskanego z dostawy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych przez podatnika w prowadzonej działalności, a także obrotu uzyskanego z tytułu sporadycznych transakcji dotyczących nieruchomości lub usług w zakresie pośrednictwa finansowego. Zgodnie z art.29 ust.1 ustawy - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art.30-32, art.119 oraz art.120 ust.4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast przez sprzedaż – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zatem z uwagi na powyższe, w liczniku ustalanej proporcji uwzględnia się obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tzn. wartość transakcji, które zgodnie z art.86 ust.1, 8 i 9 ustawy , dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. W zakresie tym uwzględnia się zatem: – wartość netto czynności opodatkowanych stawkami VAT 0%, 3%, 7% i 22%, – wartość dostaw towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju (nieopodatkowanych), które co prawda nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, ale dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem, – wartość czynności, o których mowa w art.7 ust.3 – 7 (nieopodatkowanych), czyli wartość przekazanych przez podatnika prezentów o małej wartości i próbek, od zakupu których podatnikowi przysługuje odliczenie podatku, – wartość czynności ubezpieczeniowych, finansowych i bankowych wymienionych w art. 86 ust.9, których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa trzeciego lub gdy usługi te dotyczą bezpośrednio towarów eksportowanych, dając podatnikowi uprawnienie do odliczenia podatku. W mianowniku natomiast uwzględnia się całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli kwotę z licznika), oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Na kwotę wykazaną w mianowniku składa się zatem suma kwoty ustalonej w liczniku tego ułamka oraz wartość czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku, przy czym tak ustalony całkowity obrót pomniejsza się o wartość: – obrotu z tytułu dostawy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności, – sporadycznych transakcji dotyczących nieruchomości oraz – sporadycznych transakcji finansowych wymienionych w art.13 (B)(d) VI Dyrektywy oraz – innych transakcji finansowych o takim (sporadycznym) charakterze. W przypadku zakupów uprawniających do odliczania VAT i nieuprawniających do takiego odliczania obowiązuje następująca zasada: - w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik otrzymał fakturę dokumentującą zakup - rozlicza on podatek należny w części odpowiadającej udziałowi sprzedaży uprawniającej do dokonywania odliczenia w sprzedaży ogółem z poprzedniego roku podatkowego, - po zakończeniu roku, w którym dokonywane były zakupy, podatnik jest zobowiązany do dokonania korekty odliczonego podatku, w oparciu o strukturę sprzedaży za rok, w którym dokonywane były zakupy; jeżeli więc zakup dokonany był w 2006 r., to wstępnie podatnik odlicza VAT naliczony na podstawie struktury sprzedaży z roku 2005, a w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy 2007 r.( w przypadku podatnika – za styczeń 2007r.), dokonuje korekty odliczonego podatku w oparciu o realną strukturę z roku 2006, przy czym - jeżeli zakup nie został zaliczony do środków trwałych lub został do nich zaliczony ale jego wartość początkowa nie przekraczała 15.000 zł, korekta dokonywana jest jednorazowo, - jeżeli przedmiotem zakupu były wartości niematerialne i prawne lub środki trwałe niebędące nieruchomościami, o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł wówczas korekta dokonywana jest przez pięć kolejnych lat w oparciu o strukturę sprzedaży ustalaną na podstawie rzeczywistych obrotów w tych kolejnych latach, przy czym w każdym kolejnym roku korygowana jest 1/5 odliczonego uprzednio podatku naliczonego, - jeżeli przedmiotem zakupu były nieruchomości o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł, wówczas korekta dokonywana jest analogicznie jak w poprzednim punkcie, ale przez 10 kolejnych lat (w każdym kolejnym roku korygowana jest 1/10 kwoty podatku naliczonego). Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust.4 a proporcją określoną wyżej nie przekracza 2 punktów procentowych. (art. 91 ust.1) Zasada określona w przepisie przejściowym zawartym w art.163 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. określa, iż korekta kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art.91, za rok 2004r. dotyczy okresu od 1 maja do końca roku podatkowego. Do obliczenia proporcji przyjmuje się obroty osiągnięte w tym okresie. Obliczoną za ten okres proporcję stosuje się przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art.90 w trakcie 2005r. W stosunku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed 1 maja 2004r. stosuje się przepisy art.20 ust.5 ustawy, o której mowa w art.175. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż podatnik dokonał wyodrębnienia: - wydatków związanych ze sprzedażą opodatkowaną ( i kwotę podatku VAT naliczonego odliczył w całości) , - wydatków związanych ze sprzedażą zwolnioną ( i tych kwot podatku VAT naliczonego nie odliczył ) oraz - wydatków które związane są ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną . Które dodatkowo rozdzielił proporcjonalnie do wielkości powierzchni na cele mieszkalne i cele niemieszkalne na podstawie wskaźnika procentowego, według którego przyporządkowane zostały wydatki. Na podstawie wyżej przytoczonych przepisów, podatnik w swojej działalności dążyć powinien do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszącym im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Jednakże przy jednoczesnej sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku, zawsze będzie istniała kategoria wydatków, której nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży. W sytuacjach w których nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik może zmniejszyć kwotę podatku należnego tylko o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Prowadząc różne rodzaje działalności, istnieje obowiązek prowadzenia ewidencji zakupu i sprzedaży w taki sposób, aby móc wyodrębnić zakupy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, zakupy nieuprawniające do odliczania oraz pojawiające się w takich okolicznościach zakupy związane z całą działalnością podatnika. VAT naliczony od : - pierwszej z ww. grup zakupów odliczany jest w całości, - drugiej grupy - nie podlega w ogóle odliczeniu, natomiast - zakupów związanych z całą działalnością firmy rozliczany jest etapowo, proporcjonalnie do udziału obrotów uprawniających do odliczania VAT w obrotach uprawniających i nieuprawniających do takiego odliczania. Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego nie podziela stanowiska przedstawionego przez Podatnika we wniosku z dnia 25.08.2006r., iż prawidłowo została dokonana korekta w zakresie podatku od towarów i usług dotyczących rozliczeń wydatków poniesionych na kapitalny remont, modernizację i rozbudowę budynku, związanego z prowadzeniem działalności opodatkowanej i zwolnionej, w części dotyczącej wydatków które związane są ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną, ponieważ Podatnik nieprawidłowo dokonał rozdziału w wydatkach związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, na podstawie procentowego udziału części mieszkalnej i części niemieszkalnej w przedmiotowym budynku. Przy sporządzaniu korekt podatku naliczonego na podstawie art.90 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług , nie ma bowiem znaczenia status budynku, a tym samym procentowy podział części mieszkalnej i niemieszkalnej. Referencje
|