Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USI/415/48/06
Data
2006.11.23



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń otrzymanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz z budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) Działanie 2.3.


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu wniosku wniesionego w dniu 25.09.2006 r., w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania zapłaty otrzymanej z tytułu pełnienia funkcji kierownika projektów realizowanych w ramach działania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, działając na podstawie art. 14a § 1, 2, 3 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) postanawia uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 25.09.2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 12.10.2006 r., zwrócił się Pan do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, o udzielenie wyjaśnień dotyczących zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jako osoba fizyczna prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą. Przedmiotem prowadzonej działalności są szkolenia i usługi zawodowe. W ramach prowadzonej działalności realizuje Pan dwa projekty współfinansowane w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego i 25% z budżetu Państwa, wypłacane w związku z realizacją Działania 2.3 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Celem realizowanych projektów, jest reorientacja 80 rolników bądź domowników, ich przekwalifikowanie i przygotowanie do wykonywania zawodu operatora koparko-ładowarki. Powyższe programy są realizowane na podstawie umów zawartych z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie, który dla tych projektów jest Instytucją Wdrażającą. Umowy te szczegółowo określają zadania, obowiązki i odpowiedzialność kierownika projektów a ich wykonywanie służy bezpośrednio i wyłącznie realizacji celów tychże projektów. Z tytułu pełnienia funkcji kierownika projektów, otrzymuje Pan wynagrodzenie, które pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

Na tle powyższego stanu faktycznego sformułowano pytanie: czy otrzymana kwota podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zdaniem Pana, jest to dochód zwolniony z opodatkowania, co wynika z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie złożył Pan oświadczenie, że nie toczy się w powyższej sprawie postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani też postępowanie przed sądem administracyjnym.

Mając powyższe na uwadze – Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem, wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych, podlegają opodatkowaniu. Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego, w celu uzyskania przedmiotowego zwolnienia, konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków:

  • środki stanowią bezzwrotną pomoc i pochodzą bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, instytucji finansowych w tym również gdy wypłacane są za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielnia środków bezzwrotnej pomocy,
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

Status prawny środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym, nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie zaś z art.21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r., wolne od podatku dochodowego, są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższy przepis uchylony został przepisem art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), przy czym ustawodawca zachował przedmiotowe zwolnienie do dnia 31.12.2004 r., o czym stanowi art. 14 tej ustawy. Następnie, przepisem art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zmieniono ustawę z dnia 12.11.2003 r., wskutek czego przedmiotowe zwolnienie zostało zachowane do 31.12.2006 r. Na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w 2006 roku zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu Państwa nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Oznacza to, że otrzymane przez Pana środki finansowe z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu Państwa nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego.

Jak przedstawiono w piśmie pomoc finansowa z funduszy strukturalnych przeznaczona jest reorientację zawodową rolników i ich domowników, a więc na cele o charakterze społecznym i edukacyjnym. W ramach tych Działań ZPORR Projektodawca (ostateczny odbiorca) w istocie rzeczy jest wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością, a więc „usług”, których wykonanie zlecił odpowiedzialny za ich realizacje beneficjent końcowy (Instytucja Wdrażająca). Biorąc powyższe pod uwagę, środki otrzymane przez Projektodawców z tytułu wykonanych świadczeń (usług) na rzecz Instytucji Wdrażających, stanowią ich przychody stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z zapisem wymienionego artykułu przychodami z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Natomiast wydatki finansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którymi, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła, są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. W związku z powyższym, stanowisko Pana zawarte w zapytaniu jest nieprawidłowe.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze