Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/443-4/07
Data
2007.03.27



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja


Słowa kluczowe
faktura VAT
Numer Identyfikacji Podatkowej


Pytanie podatnika
Czy przedstawiony przez podatnika wzór faktury uwzględniający trzy podmioty biorące udział w transakcji jest prawidłowy ?

(dot. interpretacji RO/443-64/06)


Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki znak: RO/197/5810/2006 z dnia 18.12.2006 r. (data wpływu do Urzędu 27.12.2006 r.), uzupełnionego pismem znak: RO/46/1129/2007 z dnia 19.02.2007 r. (data wpływu do Urzędu 20.02.2007 r.) oraz pismem znak: RO/52/1487/2007 z dnia 05.03.2007 r. (data wpływu do Urzędu 06.03.2007 r.), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, iż stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę we wniosku z dnia 27.09.2006 r., będącego podstawą do wydania interpretacji znak: RO/443-64/06, wynika, że rząd USA zobowiązał się w ramach umowy na dostawę samolotów F-16 do dostarczenia rządowi RP amunicji 20 mm. Amunicję taką produkuje Spółka, więc rząd USA zamówił ją w Spółce. Zgodnie z zamówieniem, amunicję z magazynów Spółki odbierze MON i przewiezie ją do bazy MON. Amunicja ta nie zostanie wywieziona poza granice kraju.

Odnosząc się do powyższego, w interpretacji z dnia 11.12.2006 r. znak: RO/443-64/06 Naczelnik tut. Urzędu stwierdził, iż dostawa, o której mowa we wniosku nie jest eksportem towarów w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i należy ją potraktować jako dostawę krajową. W celu udokumentowania sprzedaży amunicji dla rządu USA, Spółka może wystawić fakturę VAT z podaniem trzech podmiotów biorących udział w tej transakcji, wyszczególniając jako sprzedawcę: wnioskodawcę, jako nabywcę: rząd USA, jako odbiorcę: Bazę MON.

W związku z interpretacją RO/443-64/06, Spółka obecnie zwraca się z pytaniem: czy załączony do wniosku wzór faktury dokumentującej sprzedaż amunicji, uwzględniający trzy podmioty biorące udział w transakcji (sprzedającego - Spółka, nabywcę – Rząd Stanów Zjednoczonych, odbiorcę – Ministerstwo Obrony Narodowej – Baza) jest prawidłowy. Spółka w uzupełnieniu do wniosku doprecyzowała, iż nabywcą jest Departament Sił Powietrznych USA, a płatnikiem – DFAS Columbus Center. Dodatkowo w piśmie z dnia 05.03.2007 r. znak: RO/52/1487/2007 Spółka podał numer identyfikacyjny nabywcy.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania podatnika Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

W myśl przepisu art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Art. 106 ust. 8 w/w ustawy stanowi natomiast delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowych zasad wystawiania faktur, danych które powinny one zawierać oraz sposobu i okresu ich przechowywania. Wykonaniem tej delegacji jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Z § 9 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia wynika, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  4. nazwę towaru lub usługi
  5. jednostkę miary i ilości sprzedawanych towarów lub rodzaj wykonywanych usług;
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  7. wartość towarów lub wykonywanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  8. stawki podatku;
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Załączony do wniosku wzór faktury nie zawiera wszystkich elementów o których mowa w w/w przepisie, tj. adresu i numeru identyfikacji podatkowej nabywcy (w przypadku kontrahenta zagranicznego powinien to być numer identyfikacyjny nadawany podmiotom w ich państwie, zgodnie z obowiązującymi tam przepisami). Brak tych elementów nie pozwala uznać załączonej do wniosku faktury za prawidłową.

Odnosząc się natomiast do uzupełnień wniosku z dnia 19.02.2007 r. i 05.03.2007 r., w których Spółka wskazała brakujące dane (tj. adres i NIP nabywcy), Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia, iż uwzględnienie tych danych w fakturze wypełni warunek wynikający § 9 ust. 1 pkt 1 przytoczonego wyżej rozporządzenia.

Naczelnik tut. Urzędu podkreśla ponadto, iż zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej jest obowiązany do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, a nie do weryfikowania prawidłowości sporządzanych przez podatnika dokumentów.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze