Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-849/12/IB
z 7 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-849/12/IB
Data
2012.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nagrody
promocja
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy nagrody wydawane Uczestnikom w ramach Promocji, których jednorazowa wartość nie będzie przekraczała kwoty 200 zł będą - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - stanowić dochód wolny od podatku dla Uczestników, co oznaczać będzie brak obowiązku sporządzenia przez Organizatora informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) i przekazania jej podatnikowi i urzędowi skarbowemu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2012 r. (data wpływu 11 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzania informacji PIT-8C - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzania informacji PIT-8C.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (zwany dalej: „Spółką" lub „Organizatorem") jest organizatorem Promocji organizowanej w okresie od dnia 1 kwietnia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. Promocja prowadzona jest na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, we wszystkich placówkach należących do sieci N. Serwis szyb samochodowych i działających pod tą marką.

Uczestnikami Promocji są osoby fizyczne, które są pracownikami stacji kontroli pojazdów, warsztatów samochodowych, warsztatów blacharskich, myjni samochodowych, warsztatów wulkanizacyjnych, sklepów motoryzacyjnych, hurtowni motoryzacyjnych, stacji paliw (zwani dalej: „Uczestnikami"). Promocją objęte są następujące usługi świadczone przez Organizatora:


  1. naprawa czołowej szyby samochodowej,
  2. wymiana czołowej szyby samochodowej.


Promocja polega na tym, że każdy z Uczestników, który w czasie trwania Promocji poleci klientowi warsztatu co najmniej jedną z usług wymienioną powyżej zostanie nagrodzony przez Organizatora.

Warunkiem uzyskania nagrody jest realizacja usługi przez Organizatora na rzecz klienta, który u Organizatora nabędzie usługę w wyniku rekomendacji nabycia tej usługi u Organizatora przez Uczestnika i uiszczenie przez klienta płatności za wykonaną przez Organizatora usługę.


Nagrodami w Promocji będą premiowe karty przedpłacone zasilone poniżej wymienionymi kwotami:


  • 50 zł, które Uczestnik otrzyma jednorazowo w momencie przystąpienia do Promocji. Kwota ta zostanie wypłacona Uczestnikowi po realizacji jednej z usług: naprawy czołowej szyby samochodowej lub wymiany czołowej szyby samochodowej,
  • 20 zł za każdą wykonaną usługę wymiany szyby czołowej samochodowej,
  • 10 zł za każdą wykonaną usługę naprawy szyby czołowej samochodowej.


Ustalenie uprawnień Uczestnika do uzyskania nagrody nastąpi po zamknięciu każdego miesiąca kalendarzowego. Okres rozliczeniowy na potrzeby niniejszej promocji wynosi 1 miesiąc kalendarzowy.

Nagrody będą wydawane Uczestnikom przez Organizatora do 15 (piętnastego) dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ustalono uprawnienia Uczestnika do uzyskania nagrody.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy nagrody wydawane Uczestnikom w ramach Promocji, których jednorazowa wartość nie będzie przekraczała kwoty 200 zł będą - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - stanowić dochód wolny od podatku dla Uczestników, co oznaczać będzie brak obowiązku sporządzenia przez Organizatora informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) i przekazania jej podatnikowi i urzędowi skarbowemu...


Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie ciążył na Nim obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C, dlatego, że nagrody wydawane Uczestnikom w ramach Promocji, których jednorazowa wartość nie będzie przekraczała kwoty 200 zł będą stanowić - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dochód wolny od podatku dla Uczestników.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie warunki do zwolnienia nagród zostały w przedstawionym stanie faktycznym spełnione. Skutkiem tego na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania Uczestnikowi i urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C.

Stosownie do treści art. 42a ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu. Zdaniem Wnioskodawcy, z regulacji wskazanych powyżej wynika, że w przypadku, gdy wartość nagród przyznanych Uczestnikom w ramach Promocji nie przekroczy jednorazowo kwoty 200 zł, Organizator nie będzie obowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C, ponieważ nagrody wypłacane w ramach Promocji stanowią dla Uczestników przychody z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy, z których dochód jest wolny od podatku. Ich przyznanie - w przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym - ma ścisły związek z promocją Organizatora (bowiem Promocja ma na celu intensyfikację sprzedaży Organizatora); Uczestnicy otrzymujący nagrody nie są pracownikami Organizatora - działają w sposób niezależny od niego. Nagrody stanowią świadczenie nieodpłatne uzyskane przez Uczestników. W związku z powyższym, w sytuacji, gdy jednorazowa wartość nagrody przyznawanej Uczestnikom w ramach Promocji nie przekroczy kwoty 200 zł, wartość nagrody stanowić będzie przychód (dochód) wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dodatkowo, zdaniem Wnioskodawcy, jako jednorazową wartość nagrody należy przyjąć wartość nagrody należnej za dany okres trwania Promocji, tzn. za okres jednego miesiąca. W przypadku zaś, gdy jednorazowa wartość nagrody przyznawanej w ramach Promocji w miesiącu przekroczy kwotę 200 zł, Spółka będzie obowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C, w związku z tym, że nagrody wydawane Uczestnikom w ramach Promocji, których jednorazowa wartość nie będzie przekraczała kwoty 200 zł, będą stanowić - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy - dochód wolny od podatku dla Uczestników.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:


  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępniania.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Podstawową przesłanką omawianego zwolnienia jest zatem otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne”.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest organizatorem Promocji organizowanej w okresie od dnia 1 kwietnia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. Promocja prowadzona jest na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, we wszystkich placówkach należących do sieci N. Serwis szyb samochodowych i działających pod tą marką.

Uczestnikami Promocji są osoby fizyczne, które są pracownikami stacji kontroli pojazdów, warsztatów samochodowych, warsztatów blacharskich, myjni samochodowych, warsztatów wulkanizacyjnych, sklepów motoryzacyjnych, hurtowni motoryzacyjnych, stacji paliw (zwani dalej: „Uczestnikami"). Promocją objęte są następujące usługi świadczone przez Organizatora:


  1. naprawa czołowej szyby samochodowej,
  2. wymiana czołowej szyby samochodowej.


Promocja polega na tym, że każdy z Uczestników, który w czasie trwania Promocji poleci klientowi warsztatu co najmniej jedną z usług wymienioną powyżej zostanie nagrodzony przez Organizatora.

Warunkiem uzyskania nagrody jest realizacja usługi przez Organizatora na rzecz klienta, który u Organizatora nabędzie usługę w wyniku rekomendacji nabycia tej usługi u Organizatora przez Uczestnika i uiszczenie przez klienta płatności za wykonaną przez Organizatora usługę.


Nagrodami w Promocji będą premiowe karty przedpłacone zasilone poniżej wymienionymi kwotami:


  • 50 zł, które Uczestnik otrzyma jednorazowo w momencie przystąpienia do Promocji. Kwota ta zostanie wypłacona Uczestnikowi po realizacji jednej z usług: naprawy czołowej szyby samochodowej lub wymiany czołowej szyby samochodowej,
  • 20 zł za każdą wykonaną usługę wymiany szyby czołowej samochodowej,
  • 10 zł za każdą wykonaną usługę naprawy szyby czołowej samochodowej.


Karta przepłacona nie jest zdefiniowana w polskim systemie prawnym, pojęcie to pojawia się na gruncie ustawowym w kontekście świadczenia usług płatniczych, w tym jako instrumentu płatniczego będącego nośnikiem środka pieniężnego mającego zdolność umarzania zobowiązań.

Tym samym, świadczenia w postaci karty przepłaconej z wprowadzoną na nią wartością pieniężną mającą charakter pieniądza elektronicznego, a także karty przepłaconej jako rodzaj karty płatniczej (lub podobnego instrumentu po implementacji dyrektywy 2007/64/WE w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego (Payment Services Directive – PSD) – stanowią świadczenie pieniężne.

Nie można więc uznać za nieodpłatne świadczenia wskazanych we wniosku nagród w postaci „premiowych kart przepłaconych”, a w konsekwencji nie znajduje zastosowania w tym przypadku zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na Wnioskodawcy ciąży zatem obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, niezależnie od wartości przekazywanego zasilenia kart przedpłaconych (przekraczającej, jak i nie przekraczającej 200 zł).

W myśl art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj