Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR1/423-8/07/KK/3
z 17 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR1/423-8/07/KK/3
Data
2007.04.17



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zasięg terytorialny

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Powiązania gospodarcze, rodzinne, kapitałowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Obowiązek dokumentacji transakcji dokonywanych z podmiotami powiązanymi


Słowa kluczowe
ceny transferowe
obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej
zakłady osób zagranicznych


Pytanie podatnika
Czy Strona od dnia 01.01.2007r. nie jest zobowiązana do sporządzania dokumentacji transfer pricing w odniesieniu do transakcji zawieranych z jednostką macierzystą ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 22.01.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 23.01.2007r.), uzupełnionego pismem z dnia 26.03.2007r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 26.03.2007r.), reprezentowaną przez pełnomocnika, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. potwierdzenia, iż Strona od dnia 01.01.2007r. nie jest zobowiązana do sporządzania dokumentacji transfer pricing w odniesieniu do transakcji zawieranych z jednostką macierzystą, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że jest ona oddziałem przedsiębiorcy zagranicznego, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa czeskiego z siedzibą w Pradze. Oddział spółki prowadzi działalność na podstawie wpisu do rejestru przedsiębiorców, dokonanego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy. Siedzibą Oddziału jest Warszawa. Strona prowadzi działalność w zakresie obrotu energią elektryczną na podstawie decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w sprawie udzielenia koncesji na obrót energią elektryczną. W tym celu nabywa od dostawców na terenie Polski energię elektryczną w systemie elektroenergetycznym, celem odsprzedaży tej energii elektrycznej innym podmiotom zlokalizowanym zarówno w kraju, jak i za granicą, w tym w szczególności do przedsiębiorstwa macierzystego lub oddziału tej samej spółki na Słowacji. Strona nabywa także energię elektryczną w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej, która jest następnie odsprzedawana nabywcom krajowym.W związku z powyższym, Strona zwraca się z prośbą o potwierdzenie, iż od dnia 01.01.2007r. nie jest zobowiązana do sporządzania dokumentacji transfer pricing w odniesieniu do transakcji zawieranych z jednostką macierzystą.Strona stoi na stanowisku, iż od dnia 01.01.2007r. obowiązek sporządzania dokumentacji, o której mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie obejmuje alokacji kosztów i przychodów pomiędzy Oddziałem a jednostką macierzystą, ponieważ zdaniem Strony nie stanowią one transakcji w rozumieniu art. 9a ustawy o pdop.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tutejszego Urzędu stwierdza, co następuje:

Stosownie do treści art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 1 tejże ustawy podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tymi podatnikami - w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 - lub transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikających z takich transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji, obejmującej:1.określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące w transakcji (uwzględniając użyte aktywa i podejmowane ryzyko),2.określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z transakcją oraz formę i termin zapłaty,3.metodę i sposób kalkulacji zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcji,4.określenie strategii gospodarczej oraz innych działań w jej ramach - w przypadku gdy na wartość transakcji miała wpływ strategia przyjęta przez podmiot,5.wskazanie innych czynników - w przypadku gdy w celu określenia wartości przedmiotu transakcji przez podmioty uczestniczące w transakcji uwzględnione zostały te inne czynniki,6.określenie oczekiwanych przez podmiot obowiązany do sporządzenia dokumentacji korzyści związanych z uzyskaniem świadczeń - w przypadku umów dotyczących świadczeń (w tym usług) o charakterze niematerialnym.W art. 9a ust. 2 ustawy o pdop określono próg, od jakiego winna być sporządzana dokumentacja transfer pricing. Zgodnie z tymże przepisem obowiązek, o którym mowa w ust. 1, obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:1.100.000 EURO - jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego, określonego zgodnie z art. 16 ust. 7, albo2.30.000 EURO - w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych, albo3.50.000 EURO - w pozostałych przypadkach.Stosownie do art. 9 ust. 3 w/w ustawy obowiązek sporządzenia dokumentacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje również transakcję, w związku z którą zapłata należności wynikająca z takiej transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20.000 EURO.Od 01.01.2007r. do ustawy o pdop wprowadzono art. 9a ust. 5a, zgodnie z którym przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład. Podatnicy ci, zgodnie ze wspomnianym art. 3 ust. 2 ustawy o pdop nie posiadający na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają opodatkowaniu tylko od dochodów osiągniętych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Krąg podmiotów zobowiązanych do sporządzania w/w dokumentacji określony został w art. 11 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o pdop podmiotem powiązanym z podatnikiem jest:1.podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej "podmiotem krajowym", który bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo2.osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania albo siedzibę (zarząd) za granicą, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", który bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo 3.te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorące udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiadające udział w kapitale tych podmiotów.Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 4 tej ustawy przepisy ust. 1-3a stosuje się odpowiednio, gdy:1.podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo2.te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.Dodatkowo z dniem 01.01.2007r. ustawodawca rozszerzył krąg podmiotów zobowiązanych do sporządzania dokumentacji określonej w art. 9a ustawy o pdop. W art. 11 dodano ustęp 8a, zgodnie z którym, przepisy ust. 1 – 3 stosuje się odpowiednio przy określaniu części dochodu podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2, prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zagraniczny zakład, podlegającej przypisaniu temu zakładowi. Przez zagraniczny zakład, w świetle art. 4a pkt 11 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rozumie się stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych.Zgodnie z cytowanym wyżej art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy nie mający siedziby bądź zarządu na terytorium Polski podlegają opodatkowaniu tylko od dochodów osiągniętych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Jednakże poprzez wprowadzenie do ustawy o pdop art. 11 ust. 8a ustawodawca dał możliwość większego oddziaływania Państwa na tę część dochodu, o której mowa w w/w art. 3 ust. 2. Stosownie do treści dodanego w ustawie o pdop art. 11 ust. 8a, możliwym będzie zbadanie, czy dochody zostały przypisane przez podmiot zagraniczny położonemu w Polsce zakładowi, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 7 ust. 2 w/w umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj. na poziomie dochodów, jakie zakład mógłby osiągnąć, „gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność, w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny, w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem”. Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że wprowadzony do ustawy o pdop od 01.01.2007r. art. 9a ust. 5a winien być traktowany jako rozszerzenie zakresu obowiązku sporządzania szczególnej dokumentacji podatkowej dla transakcji zawieranych między podmiotami powiązanymi określonymi w art. 11 ust. 1 i 4, także na zdarzenia gospodarcze zachodzące między zakładem a jednostką macierzystą. Zatem, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu, w obecnie obowiązującym stanie prawnym Strona zobowiązana jest do sporządzania dokumentacji transfer pricing, o której mowa w art. 9a ustawy o pdop, w odniesieniu do transakcji z jednostką macierzystą. W związku z powyższym stanowisko Strony w kwestii braku obowiązku sporządzania dokumentacji transfer pricing w odniesieniu do transakcji zawieranych z jednostką macierzystą uznaje się za nieprawidłowe.Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak we wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj