Interpretacja Urzędu Celnego w Bielsku-Białej
335000-RPA-055-0013/07/DG
z 29 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
335000-RPA-055-0013/07/DG
Data
2007.05.29



Autor
Urząd Celny w Bielsku-Białej



Słowa kluczowe
produkcja
skład podatkowy


Pytanie podatnika
Czy wyrób gotowy akcyzowy zharmonizowany o „0” stawce podatku akcyzowego o nazwie handlowej Emkol ME (PKWiU 24.66.31-57, CN 3403 19) może być produkowany bez uzyskania statusu składu podatkowego przy założeniu, że Spółka do produkcji tego wyrobu zakupywać będzie olej smarowy (PKWiU 23.20.18, CN 2710 19 99) bez procedury zawieszenia poboru akcyzy?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4, art. 216 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05.03.2007r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa uznaję stanowisko zawarte w zapytaniu za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

Stan faktyczny: Sp. z o.o. planuje podjąć produkcję oleju emulgującego o nazwie handlowej Emkol ME (PKWiU 24.66.31-57, CN 340319). Olej ten w przemyśle stosowany jest do sporządzania emulsji tj. technologicznych chłodziw – smarujących.W skład oleju Emkol ME wchodzi:olej smarowy o PKWiU 23.20.18 i CN 2710 19 99 – 29%woda - 36%reszta dodatków w postaci kwasów nieorganicznych, emulgatorów, dodatków antykorozyjnych, antypiennych, antyutleniających itp. (wszystkie dodatki są wyrobami niezharmonizowanymi).Wg producenta symbol statystyczny dla gotowego oleju emulgującego w gatunku Emkol ME to 24.66.31-57 – Preparaty smarowe zawierające jako składniki podstawowe mniej niż 70% masy olejów otrzymanych z ropy naftowej lub materiałów bitumicznych, pozostałeStanowisko Spółki:W związku faktem, iż w stosunku do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych o „0” stawce podatku akcyzowego w postaci planowanej produkcji wyrobu o PKWiU 24.66.31-57 (Cn3403 19) o nazwie handlowej Emkol ME dla którego olej smarowy o PKWiU 23.20.18 (CN 2710 19 99) zakupiony będzie bez procedury zawieszenia poboru akcyzy (na podstawie oświadczenia) w oparciu o przepisy zawarte:- w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2004r. nr 97, poz. 966 z późniejszymi zmianami) zgodnie z § 13 ust. 2b pkt. 1 w związku z § 13 ust. 1 pkt 5;- w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. z 2004r. nr 89, poz. 849 z późniejszymi zmianami) zgodnie z § 24f ust. 1);Spółka uznaje, ze produkcja tego wyrobu nie musi odbywać się w miejscu objętym procedurą zawieszonego poboru akcyzy, a więc wymóg uzyskania przez Spółkę statusu składu podatkowego do produkcji oleju Emkol ME jest bezprzedmiotowy.Pytanie podatnika: Czy wyrób gotowy akcyzowy zharmonizowany o „0” stawce podatku akcyzowego o nazwie handlowej Emkol ME (PKWiU 24.66.31-57, CN 3403 19) może być produkowany bez uzyskania statusu składu podatkowego przy założeniu, że Spółka do produkcji tego wyrobu zakupywać będzie olej smarowy (PKWiU 23.20.18, CN 2710 19 99) bez procedury zawieszenia poboru akcyzy?Ocena prawna stanowiska Strony: Opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, zasady wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą jak i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy reguluje ustawa z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 nr 29, poz. 257 ze zm.) oraz przepisy wykonawcze. Zgodnie z art. 2 ust. 2 w/w ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe zharmonizowane zostały określone w załączniku nr 2 do ustawy. Preparaty smarowe, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70%, pozostałe , o PKWiU 24.66.31-57 i CN 3403 19 zostały wymienione w pozycji nr 9 tego załącznika. Zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy. Stawka podatku dla w/w wyrobu została określona w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym i na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 tej ustawy została, obniżona do wysokości 0%, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. z 2004r. nr 87, poz. 825 zez zm.) W myśl art. 30 ust. 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, a prowadzącym skład podatkowy może być wyłącznie podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. W rozdziale 2 „składy podatkowe” ustawy o podatku akcyzowym, w art. 30 ust. 5 zawarta jest delegacja upoważniająca ministra właściwego do spraw finansów publicznych do uregulowania w drodze rozporządzenia, szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych. Na podstawie tej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenie składów podatkowych, w których prawodawca nie przewiduje przypadków dotyczących produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych poza składem podatkowym. W podnoszonej przez podatnika kwestii postanowień przepisu § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy (Dz.U. z 2004r. nr 89, poz. 849 ze zm.) w myśl którego nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wymienionych w załączniku do rozporządzenie, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b ust. 1 tegoż rozporządzenia, stwierdzić należy, iż zgodnie z tym przepisem nie stosuje się procedury zawieszenia poboru w stosunku do „Preparatów smarowych, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70%, pozostałych” o PKWiU 24.66.31-57 i CN 3403 19 (wymienionych w poz. 20 załącznika do cytowanego rozporządzenia) w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Nie oznacza to jednak, iż brak obowiązku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec grupy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wymienionych w § 2a ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia, powoduje wyłączenie stosowania przepisu art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. W aktualnym stanie prawnym brak jest w przepisach regulacji, dotyczących możliwości produkcji i przetwarzania wyrobów będących wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi poza składem podatkowym. Z powyższego wynika, że skład podatkowy jest wyłącznym miejscem, w którym może odbywać się produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie wprowadzają żadnego wyjątku od obowiązku tworzenie składów podatkowych w przypadku produkcji lub przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, również tych opodatkowanych zerową stawka akcyzy. W efekcie obowiązek tworzenia składu podatkowego istnieje także w odniesieniu do podmiotów produkujących wyroby akcyzowe zharmonizowane objęte „0” stawką podatku akcyzowego. Mając powyższe na uwadze postanowiłem jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj