PP/443/41/07
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/41/07
Data
2007.06.14
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne
Słowa kluczowe
aport
korekta podatku naliczonego
zakład
Pytanie podatnika
Czy w świetle art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wyodrębniony majątek OSD stanowi zakład samodzielnie sporządzający bilans oraz czy w związku z wniesieniem aportem zakładu samodzielnie sporządzającego bilans OSD do Spółki Celowej, po stronie Spółki wystąpi obowiązek korekty podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu przy nabyciu środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, zapasów, środków trwałych w budowie, zapasów oraz innych składników majątkowych będących przedmiotem aportu, który pomniejszył podatek należny?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z p. zm.) w odpowiedzi na wniosek Strony z dnia 12.06.2007 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie odpowiedzi na pytanie czy w świetle art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wyodrębniony majątek OSD stanowi zakład samodzielnie sporządzający bilans oraz czy w związku z wniesieniem aportem zakładu samodzielnie sporządzającego bilans OSD do Spółki Celowej, po stronie Spółki wystąpi obowiązek korekty podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, zapasów, środków trwałych w budowie, zapasów oraz innych składników majątkowych będących przedmiotem aportu, który pomniejszył podatek należny postanawiam: UZASADNIENIE Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w świetle Dyrektywy 2003/54/WE mającej na celu stopniową liberalizację rynku energii w krajach Unii Europejskiej do 1 lipca 2007 roku operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD) powinni zostać wydzieleni jako niezależne podmioty prawne. Zgodnie z art. 9d ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne OSD będący w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, powinien pozostawać pod względem formy prawnej i organizacyjnej oraz podejmowania decyzji niezależny od innych działalności niezwiązanych z przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej. W listopadzie 2006 roku została podjęta decyzja w sprawie sposobu wydzielenia OSD. W związku z powyższym, w celu rozdziału istniejących obecnie w Spółce funkcji dystrybucyjnych oraz obrotu, Spółka planuje wniesienie aportem do Spółki Celowej (SC) zakładu samodzielnie sporządzającego bilans, prowadzącego działalność operatora systemu dystrybucyjnego. Zarząd Spółki podjął Uchwałę Nr 369/06 o powołaniu z dniem 31 grudnia 2006 roku zakładu samodzielnie sporządzającego bilans z majątku związanego z działalnością OSD. Na tą okoliczność został sporządzony bilans otwarcia OSD. Jednocześnie, w trybie przewidzianym przez statut Spółki zostały odpowiednio zmodyfikowane regulaminy wewnętrzne i schematy organizacyjne Spółki. Rada Nadzorcza Spółki zatwierdziła nowy Regulamin Organizacyjny, uwzględniający wydzielony zakład OSD. Do zakładu OSD zostały przyporządkowane składniki majątkowe i niemajątkowe związane z działalnością dystrybucyjną, które wraz z przyporządkowanymi przychodami i kosztami pozwalają tworzyć bilans i rachunek zysków i strat Zakładu OSD. Zasady funkcjonowania i rozliczania Zakładu OSD zostały określone w polityce rachunkowości stosowanej przez Spółkę. Dodatkowo, w związku z aportem do SC przejdą pracownicy SD związani z działalnością OSD. W zakresie określonym przez przepisy prawa, SC wejdzie we wszystkie stosunki handlowe realizowane przez OSD, przejmie także wszystkich klientów związanych z OSD. Zdaniem Spółki istotnym jest też to, że obecnie zakład prowadzi ewidencję rachunkową na podstawie wydzielonych kont w systemie finansowo — księgowym. Zakład sporządza odrębne od Spółki sprawozdanie finansowe w rozumieniu ustawy o rachunkowości (tj. bilans oraz rachunek wyników zakładu). Na dzień 31 grudnia 2006 roku wydzielono majątek niezbędny do realizacji zadań OSD. Majątek ten stanowią: licencje i oprogramowanie, grunty, budynki i budowle (linie elektroenergetyczne, stacje), urządzenia techniczne i maszyny, środku transportu, inne środki trwałe, środki trwałe w budowie. Zakład samodzielnie sporządzający bilans OSD uzyskał w dniu 27.12.2006 roku odrębny numer statystyczny REGON. Zakład posiada także odrębny rachunek bankowy. W związku z powyższym Spółka pyta czy:
Przedstawiając swoje stanowisko Spółka w oparciu o art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przepisów słusznie stwierdza, że ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa, zakładu lub oddziału samodzielnie sporządzającego bilans. Zdaniem Spółki w przedstawionym stanie faktycznym będziemy mieli do czynienia ze zbyciem zakładu samodzielnie sporządzającym bilans. Przepisy ustawy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji legalnej zakładu, z tego względu należy pojęciu temu przypisać znaczenie potoczne, tj. jako przedsiębiorstwo lub jego część produkującą coś lub świadczącą jakieś usługi. Zakładem jest zatem (zdaniem Spółki) taka wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy przy użyciu, której może być prowadzona określona działalność. Zdaniem Spółki istotne jest aby zorganizowana część przedsiębiorstwa (zakład lub oddział) stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), istotne jest też wyodrębnienie tego zespołu składników z przedsiębiorstwa w trzech płaszczyznach – organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Wyodrębnienie to ma być na tyle duże, aby zespół ten mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone działania gospodarcze. Spółka ponadto twierdzi, że ustawodawca pomimo wyraźnego rozróżnienia pomiędzy zakładem, a oddziałem dostrzega ich funkcjonalne podobieństwa używając nawiasu, przy czym różnica sprowadza się do obowiązku zgłoszenia oddziału do KRS oraz miejsce prowadzenia działalności oddziału musi być poza siedzibą przedsiębiorcy. Takie wymogi nie są stawiane zakładowi. Za uznaniem OSD za zakład samodzielnie sporządzający bilans w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przemawia:
Biorąc pod uwagę powyższe przedmiotem aportu będzie zakład samodzielnie sporządzający bilans. Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis ten konstytuuje zasadę neutralności podatku. Zasada ta powinna znajdować zastosowanie także w odniesieniu do podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Odliczenie powinno być utrzymane także wówczas, gdy te towary zostaną następnie wniesione aportem do spółki prawa handlowego lub cywilnego. Czynność prawna polegająca na wniesieniu przez Spółkę do Spółki Celowej aportu w postaci zakładu samodzielnie sporządzającego bilans pozostaje bez wpływu na wcześniej dokonane obniżenie podatku należnego kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu poszczególnych składników aportu, które służyły lub miały służyć działalności opodatkowanej. W ocenie Spółki nie ma zatem obowiązku korygowania podatku naliczonego. Analizując stan faktyczny sprawy oraz przedstawione stanowisko Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 12.06.2007 roku w zakresie objętym przedmiotowym postanowieniem. Stanowisko to jest odmienne od zaprezentowanego w postanowieniu PP/443/35/07 z dnia 05.06.2007 roku z uwagi na jednoznaczne określenie przez Spółkę stanu faktycznego sprawy poprzez wskazanie, że przedmiotem aportu jest zakład, a nie oddział. Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005 roku Nr 14, poz. 113 z p. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, że OSD faktycznie stanowi zakład, gdyż:
Zakład ten ponadto jest jednostką, która może sporządzać (i sporządza) sprawozdania finansowe – bilans i rachunek zysków i strat, a więc jest zakładem samodzielnie sporządzającym bilans. Powyższe wypełnia normę art. 6 ust. 1 w/w ustawy stanowiącą, że przepisów ustawy (o VAT) nie stosuje się do transakcji zbycia zakładu samodzielnie sporządzającego bilans. Wniesienie wkładu niepieniężnego w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym nie będzie rodzić po stronie Spółki obowiązków wynikających z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług. W odniesieniu do środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, zapasów, środków trwałych w budowie, zapasów oraz innych składników majątkowych będących przedmiotem aportu wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, a następnie przekazanych w ramach czynności nie podlegającej podatkowi od towarów i usług, obowiązek ewentualnego skorygowania odliczonego podatku nałożony został przez art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług na nabywcę zakładu (w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału)). W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14 b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z p. zm.) interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji przez organ odwoławczy. W myśl art. 14 c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji, (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugi, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczęte w tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji (...). Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 -ustawy Ordynacja podatkowa). |