PP1-443/010/07
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/010/07
Data
2007.01.29
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania
Słowa kluczowe
odsetki od pożyczki
opodatkowanie
pożyczka mieszkaniowa
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Pytanie podatnika
Zapytanie dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług pożyczek udzielanych pracownikom z ZFŚS.
P O S T A N O W I E NI E Na podstawie art. 216 i art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku bez znaku z dnia 24.10.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 30.10.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług pożyczek udzielanych pracownikom z ZFŚS – informuję, że stanowisko Wnioskującego jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 24.10.2006 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka stworzyła na zasadach określonych ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Środki ZFŚS przeznaczane są m.in. na udzielanie zwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe (pożyczek) dla pracowników na warunkach określonych umownie między pracownikiem a Wnioskodawcą jako pracodawcą będącym administratorem środków funduszu. Pożyczki są oprocentowane, a oprocentowanie (wpływy z oprocentowania) są środkami funduszu, nie stanowią przychodu Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych nie są kwalifikowane jako przychody podlegające opodatkowaniu. Ani naliczenie odsetek, ani ich otrzymanie nie jest w tej sytuacji traktowane jako wynagrodzenie (odpowiednio należne czy też otrzymane) za usługi pośrednictwa finansowego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, gdyż odpłatna usługa pośrednictwa finansowego nie występuje, a zatem nie jest dokumentowane fakturami VAT z tytułu usług pośrednictwa finansowego, jako usług zwolnionych na zasadzie art. 43 ust.1 pkt 1 w związku z poz. 3 załącznika 4 do ww. ustawy, a obrót z tego tytułu nie jest ujmowany w ewidencji VAT i odpowiednio deklaracjach VAT-7. Wnioskujący pyta, czy czynności związane z udzielaniem pożyczek w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i ich spłatą nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Zdaniem Spółki wszelkie świadczenia z ZFŚS są pomocą, a zatem są poza zakresem przepisów o podatku od towarów i usług. Udzielanie pożyczek i pobór z tego tytułu odsetek- dokonywane w ramach ZFŚS nie podlegają w ogóle przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W przypadku należnych odsetek od udzielonych pracownikom pożyczek ze środków ZFŚS nie stanowią one dla pracodawcy kwoty należnej jako podatnika podatku od towarów i usług prowadzącego działalność obejmującą ich udzielanie, lecz wyłącznie należność Funduszu odbieraną przez pracodawcę nie działającego jako podatnik VAT, a jako jego administrator (art. 29 ww. ustawy). Udzielenie pożyczki z ZFŚS nie jest świadczeniem usługi finansowej przez podatnika- pracodawcę, gdyż finansowaniu nie służą jego środki własne. Podatnik- pracodawca administruje jedynie tymi środkami i nie jest z tytułu czynności administrowania podatnikiem VAT, gdyż wykonuje jedynie ustawowy obowiązek przekazania uzyskanych odsetek na rachunek bankowy ZFŚS . Kwota pobranych i przekazanych na rachunek funduszu odsetek od pożyczek nie stanowi obrotu w rozumieniu ustawy o VAT i nie podlega- jako pozostająca poza zakresem regulacji ustawowej- wykazaniu w deklaracji VAT-7 jako obrót zwolniony z opodatkowania. W przedstawionym w w/w piśmie stanie faktycznym tut. Organ podziela stanowisko Podatnika. Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z dyspozycją art. 8 ust. 2 cyt. ustawy jak odpłatne świadczenie usług traktuje się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników , wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych , członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części. Natomiast art. 29 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót (...).Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży , pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. (...) Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wydatki finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (kosztem są odpisy ustawowe na powyższy fundusz). Stosownie bowiem do przepisów art. 16 ust. 1 pkt 45 powołanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). Świadczenie dokonane na rzecz pracownika, którego charakter mieści się w pojęciu działalności socjalnej i którego źródłem jest ZFŚS nie stanowi więc kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych działalnością socjalną są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno- oświatowej, sportowo- rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej- rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Do osób uprawnionych, zgodnie z pkt 5 cyt. art. 2, do korzystania z funduszu należą m. in. pracownicy i ich rodziny. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy środki funduszu zwiększa się o wpływy z oprocentowania pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 3 przedmiotowego załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego PKWiU- Sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:
W świetle powołanych powyżej przepisów w przedstawionym stanie faktycznym należy stwierdzić, iż udzielanie przez Wnioskującego pożyczek mieszkaniowych pracownikom ze środków utworzonego zgodnie z odrębnymi przepisami ZFŚS nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynność administrowania środkami ww. Funduszu nie jest świadczeniem usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 14 b §1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany albo uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej). |