Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-54/07/SZU
z 7 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-54/07/SZU
Data
2007.03.07
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
agencja
akcja promocyjna
konkursy
nagrody
nieodpłatne przekazanie rzeczy
opodatkowanie
programy lojalnościowe
reklama
świadczenie usług
Pytanie podatnika
Zdaniem Strony, nieodpłatne wydanie nagród uczestnikom programu lojalnościowego nie podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 2.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 09.01.2007r., (data wpływu do tutejszego Urzędu 12.01.2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe. UZASADNIENIE Zgodnie z treścią wniosku, Spółka jest agencją reklamową profesjonalnie zajmującą się świadczeniem usług z zakresu przygotowania i realizacji kampanii promocyjnych. W ramach umowy zawartej z kontrahentem, agencja jest zobowiązana do przeprowadzenia programu lojalnościowego, skierowanego do sprzedawców oraz kasjerów zatrudnionych w sklepach detalicznych wskazanych przez kontrahenta. Częścią programu jest konkurs, którego uczestnicy wygrywają upominki o charakterze rzeczowym o wartości od 11 zł do 247 zł. Na zlecenie kontrahenta Wnioskodawca zajmuje się organizacją konkursu oraz ponosi wszelkie koszty z tym związane, w tym również koszty zakupu nagród (zarówno od kontrahenta jak i od podmiotów trzecich). Rozliczenie między Podatnikiem a kontrahentem obejmuje wypłatę wynagrodzenia na podstawie wystawianych przez Spółkę faktur VAT, w skład którego wchodzi marża oraz koszty związane z nabyciem nagród. Zdaniem Strony, nieodpłatne wydanie nagród uczestnikom programu lojalnościowego nie podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 2. Podatnik formułuje pogląd, iż obowiązek opodatkowania nieodpłatnej dostawy towarów dotyczy jedynie przypadków, gdy dostawa towarów odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Natomiast w przedmiotowej sytuacji, wydanie nagród przez podmiot zajmujący się organizacją kampanii promocyjnych jest wydaniem na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Ponadto Spółka podkreśla, iż za wydanie upominków w związku z organizowanym konkursem pobiera od zleceniodawcy wynagrodzenie, w które wliczona jest cena nagród. Zatem opodatkowanie wydania nagród prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej czynności. Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że zgodnie z treścią art. 7 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. W myśl art. 8 ust. 2 jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów usług związanych z tymi usługami. Zatem czynności opisane we wniosku, polegające na przekazaniu towarów (nagród) w ramach świadczonej odpłatnie kompleksowej usługi nie wypełniają hipotezy przepisów art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Nie dochodzi do przekazania towarów ani do świadczenia usług bez wynagrodzenia, ponieważ Spółka otrzymuje wynagrodzenie, co prawda nie od odbiorców, lecz od zleceniodawcy. Czynnością opodatkowaną jest usługa polegająca na przeprowadzeniu kampanii promocyjnej, a wartość przekazanych towarów jest wkalkulowana w jej cenę. Przekazanie jest tylko jednym z elementów usługi świadczonej na rzecz zleceniodawcy, nie może więc być opodatkowane odrębnieNaczelnik tutejszego Urzędu zwraca uwagę, iż w niniejszym postanowieniu potwierdzono brak konieczności opodatkowania przekazania prezentów dokonywanego w ramach kompleksowej usługi, lecz stanowisko Strony zostało uznane za nieprawidłowe w związku z błędną argumentacją dotyczącą kwestii wyłączenia z opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanawia jak w sentencji.Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, art. 14b, art. 14c Ordynacji podatkowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.