Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/013/07
Data
2007.02.08



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
nieodpłatne używanie
opodatkowanie
umowa użyczenia


Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu użyczenie do bezpłatnego używania drogi zakładowej w celu zorganizowania objazdu?


Postanowienie

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku bez znaku z dnia 07.11.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie opodatkowania użyczenia do bezpłatnego używania drogi zakładowej w celu zorganizowania objazdu - informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 10.11.2006 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka na okres remontu mostu na rzece i związanego z tym zamknięcia drogi wojewódzkiej zezwoliła Zarządowi Dróg Wojewódzkich na podstawie zawartej umowy na bezpłatne używanie drogi zakładowej dla zorganizowania objazdu. Zawarcie umowy nie ograniczyło zakresu korzystania z niej przez Spółkę dla prowadzenia działalności.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w ramach umowy zobowiązał się do:
- prawidłowego oznakowania drogi zgodnie z projektem organizacji ruchu,
- letniego utrzymania zapewniającego bezpieczeństwo ruchu drogowego,
- zimowego utrzymania w standardzie obowiązującym na drodze wojewódzkiej przez okres remontu.

W związku z powyższym Zakłady w okresie trwania umowy nie będą ponosiły kosztów utrzymania zimowego i letniego tych dróg.

W przedstawionym powyżej stanie faktycznym Wnioskujący zapytuje czy użyczenie drogi zakładowej na ww. cele spowoduje:

  1. powstanie po stronie Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych ?
  2. powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT?

Jeśli tak, to Spółka pyta jak ustalić wysokość tego przychodu i podstawę opodatkowania w podatku VAT skoro na rynku nie występuje usługa dzierżawy drogi i nie ma się do czego odnieść?

Zdaniem Wnioskującego użyczenie drogi zakładowej na rzecz Zarządu Dróg Wojewódzkich nie spowoduje powstania nieodpłatnych świadczeń skutkujących powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie użyczającego. W zamian za udostępnienie dróg Zarząd Dróg zobowiązany jest do ponoszenia kosztów letniego i zimowego ich utrzymania. Nie wystąpi również obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Nadto Spółka podnosi, iż Zarząd Dróg Wojewódzkich jest jednostką budżetową nie prowadzącą działalności gospodarczej i nie będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Realizuje zadania związane z potrzebami publicznego ruchu drogowego, a także z obsługą użytkowników ruchu publicznego.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, tut. Organ stwierdza co następuje:

Umowa użyczenia należy do grona umów nazwanych i uregulowana została w art. 710- 719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Zgodnie z art. 710 Kodeksu cywilnego przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Powyższe oznacza, iż umowa użyczenia polega na nieodpłatnym oddaniu rzeczy innej osobie do czasowego z niej korzystania z zastrzeżeniem obowiązku jej zwrotu. Natomiast w myśl art. 713 biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej. Jeżeli poczynił inne wydatki lub nakłady na rzecz stosuje się odpowiednio przepisy o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z dyspozycją art. 8 ust. 2 cyt. ustawy jak odpłatne świadczenie usług traktuje się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych , członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Przepis art. 8 ust. 2 wskazuje, że aby uznać nieodpłatne świadczenie usług za odpłatne muszą być łącznie spełnione następujące przesłanki:

  1. usługi winny być świadczone na rzecz podmiotów tam wymienionych,
  2. usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  3. podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z treści przepisu art. 29 ust. 12 cyt. ustawy wynika, iż w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

Mając na uwadze treść powołanych powyżej przepisów w przedstawionym stanie faktycznym należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie bezpłatne użyczenie dróg zakładowych Zarządowi Dróg Wojewódzkich w celu zorganizowania objazdu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie została bowiem spełniona przesłanka wymieniona w pkt 3 dotycząca prawa podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z przedmiotową usługą. Koszty związane z utrzymaniem ww. dróg zgodnie z zawartą umową ponosić bowiem będzie Zarząd Dróg Wojewódzkich (a nie ich właściciel czyli Zakłady).

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.

Ponadto nadmienia się, że odpowiedź na pierwsze zapytanie dotyczące podatku dochodowego udzielona została pismem z dnia 06.02.2007 r. znak PD.423-.../06.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze