Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-19/07
Data
2007.06.05



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
aport
przychód podlegający opodatkowaniu
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Pytanie podatnika

Czy majątek wnoszony przez podatnika aportem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz, czy wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki w zamian za jej udziały nie generuje przychodów dla celów ww. podatku


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 z późn. zm. ) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E


W dniu 30.03.2007 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.
Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego:W dniu 26 czerwca 2003 r. została uchwalona Dyrektywa 2003/54/WE dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej (dalej "Dyrektywa") mająca na celu stopniową liberalizację rynku energii w krajach Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami Dyrektywy do 1 lipca 2007 r. operatorzy systemu dystrybucyjnego (dalej "OSD") powinni zostać wydzieleni jako niezależne podmioty prawne. Przekształcenia, zgodnie z wymogami unijnej Dyrektywy, zostały uregulowane ustawą z 4 marca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62 poz. 552), na mocy której w ustawie z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne dodano m.in. art. 9d ust. 1 stanowiący, że OSD będący w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, powinien pozostawać pod względem formy prawnej i organizacyjnej oraz podejmowania decyzji niezależny od innych działalności niezwiązanych z przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej. W listopadzie 2006 roku została podjęta decyzja w sprawie sposobu wydzielenia OSD.

W celu rozdziału istniejących obecnie w Spółce funkcji dystrybucyjnych oraz obrotu, podatnik planuje wniesienie aportem do Spółki Celowej oddziału samodzielnie sporządzającego bilans, prowadzącego działalność OSD.Uchwałą z dnia 02 grudnia 2006 r. Zarząd Spółki upoważnił Zakład Techniczny (oddział spółki wpisany do KRS) do koordynacji i nadzoru całości funkcji związanych z działalnością OSD. W dniu 22 grudnia 2006 r. podjęto uchwałę w sprawie nadania z dniem 31 grudnia 2006 r. Zakładowi Technicznemu statusu oddziału samodzielnie sporządzającego bilans. W załączniku do w/w uchwały zostały zawarte zasady utworzenia i funkcjonowania jednostki samobilansującej. Uchwałą z dnia 22 grudnia 2006 r. Zarząd Spółki potwierdził także istnienie w ramach obecnej struktury zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej „ZCP”) pełniącej funkcję OSD. Zgodnie z uchwałą do oddziału Spółki zostały przyporządkowane składniki majątkowe i niemajątkowe związane z działalnością dystrybucyjną, tj. środki trwałe związane z działalnością i realizujące cele OSD: linie 110 kV, rozdzielnie 110kV, układy pomiarowe WN, linie SN, stacje SN/NN, rozdzielnie SN w stacji 110/SN, transformatory 110/SN, układy pomiarowe SN, linie nn, rozdzielnie nn, stacje SN/nn, układy pomiarowe nn (liczniki), sieci i urządzenia łączności oraz systemy informatyczne służące działalności OSD.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że oddział posiada również zobowiązania wobec pracowników oraz zobowiązania wobec kontrahentów wynikające m.in. z niżej wymienionych umów handlowych:
- Umowa o świadczenie usług przesyłowych z P. SA i P.-O. SA,- Umowa z P. SA o świadczenie usługi przesyłowej energii elektrycznej do/z stacji Z. z/do stacji D.,- Umowy o świadczenie usług przesyłowych z L. SA i R. SA,- Umowy na zakup energii elektrycznej (w części pokrywającej potrzeby własne i straty sieciowe),- Umowy o świadczenie usług dystrybucji dla odbiorców z obszaru działania Z. SA, którzy korzystają z prawa wyboru sprzedawcy (np. O. SA, P. Sp. z o.o., itp.),- Umowy o świadczenie usług przesyłowo-rozliczeniowych (obecnie tzw. generalnych umów dystrybucji) dla sprzedawców energii elektrycznej do odbiorców z obszaru działania Z. SA, którzy korzystają z prawa wyboru sprzedawcy (np. E. Sp. z o.o., P. Sp. z o.o., itd.),- Umowy przyłączeniowe do elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej Z. S.A.,- Umowa na konserwacje oświetlenia ulicznego zawarte z miastami i gminami.

Dodatkowo jednostka podaje, że w związku z aportem do nowej spółki przejdą pracownicy firmy związani z działalnością OSD. W zakresie określonym przez przepisy prawa, Spółka Celowa wejdzie we wszystkie stosunki handlowe realizowane przez OSD w ramach dotychczasowej struktury. Oznacza to, że ww. Spółka przejmie także klientelę podatnika związaną z działalnością OSD.Ponadto Wnioskodawca wskazał, że oddział prowadzi ewidencję rachunkową na podstawie wydzielonych kont w systemie finansowo – księgowym i sporządza odrębne od Spółki sprawozdanie finansowe w rozumieniu ustawy o rachunkowości (tj. bilans oraz rachunek wyników oddziału). Jednocześnie, sprawozdanie finansowe przedmiotowej Spółki za 2006 r. zawiera informację, że opiera się ono między innymi na sprawozdaniu finansowym oddziału. Oddział samodzielnie sporządzający bilans OSD uzyskał odrębny numer statystyczny REGON, zgodnie z § 1 i § 2 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z 27 lipca 1999 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej, w tym wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, oraz szczegółowych warunków i trybu współdziałania służb statystyki publicznej z innymi organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy informacyjne administracji publicznej. Jak podała Spółka oddział posiada także odrębny rachunek bankowy.

Pytanie podatnika:Czy majątek wnoszony przez podatnika aportem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej updop) oraz, czy wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki w zamian za jej udziały nie generuje przychodów dla celów ww. podatku.Stanowisko Spółki:Zdaniem Spółki, OSD spełnia wszystkie warunki określone w art. 4a pkt 4 updop, zgodnie z którym ZCP oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczony, do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania o czym świadczą argumenty przedstawione poniżej.Składniki majątku OSD są organizacyjnie wyodrębnione, co oznacza wzajemne ich powiązanie, które wskazuje na istnienie zależności pomiędzy tymi składnikami dowodzące, że dopiero ich wspólne działanie prowadzi do realizacji określonej kategorii zadań gospodarczych w analizowanym przypadku - działalności dystrybucyjnej.Spółka również pragnie wskazać, że OSD realizuje wyodrębnione funkcje operatora systemu dystrybucyjnego zgodnie z ustawą Prawo energetyczne. Obowiązek wyodrębnienia organizacyjnego wynika bowiem z art. 9d ustawy Prawo energetyczne w związku z art. 22 pkt 2 i 24 ustawy z 4 marca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy -Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2005 r. Nr 62 poz. 552). Zgodnie z tymi przepisami, OSD pozostaje pod względem organizacyjnym i podejmowania decyzji niezależny od innych rodzajów działalności. Przepis ten wszedł w życie z dniem 3 maja 2005 r

Wyodrębnienie organizacyjne jest potwierdzone obowiązującym w Spółce schematem organizacyjnym. Funkcje OSD pełnią w szczególności następujące komórki organizacyjne Spółki: Zakład Techniczny, Zakładowa Dyspozycja Mocy, Wydział Planowania i Rozwoju, Wydział Układów Pomiarowych oraz Piony Zastępcy Dyrektora ds. Dystrybucji w rejonowych zakładach energetycznych. Pracę tych komórek koordynuje i nadzoruje Dyrektor Zakładu Technicznego.Wnioskodawca wskazał ponadto, że OSD stanowi jednostkę wyodrębnioną pod względem finansowvm. W szczególności, OSD prowadzi wyodrębnione w systemie rachunkowym grupy kont księgowych. Z tego względu, na podstawie istniejących danych finansowych jest możliwe szczegółowe określenie pozycji finansowej OSD (w tym bilansu i rachunku zysków i strat). OSD prowadzi także działalność w oparciu o odrębne plany finansowe. Przygotowywane są także odrębne budżety dla działalności OSD. Dla usług przesyłowych została również określona przez Prezesa URE odrębna taryfa. OSD posiada ponadto odrębne rachunki bankowe.Jednocześnie Spółka wskazała, że OSD ponosi określone koszty związane z funkcjonowaniem wspólnych komórek organizacyjnych. Takimi komórkami są miedzy innymi księgowość, logistyka, obsługa prawna, kadrowa, obsługa urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych, fakturowanie oraz windykacja należności a także obsługa klientów. Konta kosztów wspólnych dystrybucji i obrotu rozlicza się na konta kosztowe działalności dystrybucyjnej i obrotowej wybranym i ustalonym kluczem. Komórki te pełnią funkcje pomocnicze w stosunku do działalności OSD. Z tego względu korzystanie z grupy usług wspólnych nie wyklucza wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego.

Spółka uważa, iż w świetle definicji ZCP powinna obejmować, służące do realizacji zadań OSD składniki majątkowe - materialne i niematerialne. Jak zostało to przedstawione w stanie faktycznym, majątek OSD będący przedmiotem aportu obejmuje między innymi: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, umowy z pracownikami i umowy z kontrahentami. Zobowiązania, o których mowa w definicji ZCP są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez OSD. W szczególności w skład OSD wchodzą zobowiązania handlowe i pracownicze.Ponadto Spółka uważa, że ZCP zajmująca się działalnością OSD będzie mogła stanowić niezależne przedsiębiorstwo. Wynika to bowiem między innymi z obowiązków ustawowych, które stanowią podstawę procesu przekształceń i wyodrębnienia OSD jako osobnego podmiotu gospodarczego.W ocenie Spółki oddział spełnia w analizowanym stanie faktycznym warunki określone w art. 4a pkt 1 updop i w konsekwencji stanowi ZCP. Stąd też zdaniem Spólki, jeżeli przedmiotem aportu jest ZCP, to wartość otrzymanych udziałów w Spółce Celowej nie będzie stanowiła dla podatnika przychodu podatkowego.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:Na podstawie przepisu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) – dalej updop – przez pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto, wymagane jest aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze do których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:
• istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,• zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,• składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,• zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące w/w zadania gospodarcze.

W przedstawionym stanie faktycznym podatnik wniesie aportem jako wkład niepieniężny do Spółki Celowej oddział prowadzący działalność dystrybucyjną. Działalność ta została w Spółce wyodrębniona zarówno pod względem organizacyjnym, personalnym oraz finansowym. Ponadto – jak Wnioskodawca wskazał w uzasadnieniu wniosku – Zarząd Spółki uchwałą z dnia 22 grudnia 2006 r. potwierdził istnienie w ramach obecnej struktury ZCP pełniącej funkcje OSD. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych będących przedmiotem aportu w postaci: środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, umów z pracownikami i kontrahentami, stanowi odrębną i zorganizowaną całość pozwalającą na samodzielne prowadzenie działalności, do której jest przeznaczony.Zorganizowana część przedsiębiorstwa to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębny zakład realizujący zadania gospodarcze. Nie jest to więc suma poszczególnych składników, za pomocą których w przyszłości będzie można prowadzić (zorganizować) odrębny zakład, lecz zorganizowany zespół tych składników. Punktem odniesienia jest tu rola, jaką składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa – na ile stanowiły w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość.Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę, należy stwierdzić iż wymienione we wniosku Spółki składniki przedsiębiorstwa posiadają cechy wymienione w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mieszczą się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1 – 3 stosuje się odpowiednio. Wobec powyższego uznając, że w/w zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w Spółce, to wniesienie jej aportem do Spółki Celowej i objęcie w zamian udziałów nie spowoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, postanowiono jak w sentencji.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze