PP/443/23/07
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/23/07
Data
2007.04.05
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Słowa kluczowe
gmina
inwestycje infrastrukturalne
inwestycje w obcych środkach trwałych
usługa nieodpłatna
Pytanie podatnika
Czy wykonanie przez Spółkę określonej we wniosku inwestycji w infrastrukturę stanowi nieodpłatne świadczenie usług na rzecz gminy, związane z prowadzonym przedsiębiorstwem?
P O S T A N O W I E NI E Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki (data wpływu do tut. Urzędu 08.01.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz.535 ze zmianami) – informuję,że stanowisko Strony wyrażone w przedmiotowym piśmie jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Pismem (data wpływu do tut. Urzędu 8 stycznia 2007 r.) Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi inwestycję polegającą na budowie kompleksu hotelowo-kongresowego przy ulicy Lipowej w L. z pomieszczeniami pod wynajem na cele działalności handlowej oraz usługowej (dalej jako „Kompleks”). W związku z budową Kompleksu, na podstawie umowy z dnia 23 maja 2001 r., zmienionej aneksem nr 1 z dnia 16 stycznia 2006 r. w związku z umową z dnia 9 października 1998 r., zmienioną umową z dnia 11 września 2006, zawartą pomiędzy Spółką a Gminą Lublin, Spółka zobowiązana była zmodernizować na własny koszt zewnętrzny układ komunikacyjny w bezpośrednim otoczeniu Kompleksu – przebudowa ulicy Lipowej włącznie ze stosowną sygnalizacją świetlną oraz wykonać prace związane z włączeniem nowoprojektowanej ulicy Obrońców Pokoju do ulicy Lipowej. Na wskazany układ komunikacyjny składają się drogi stanowiące własność gminy; drogi mają zatem charakter publiczny. Wymienione w niniejszym akapicie prace określane są dalej łącznie pojęciem „inwestycji w infrastrukturę”. Przebudowa opisanego powyżej układu komunikacyjnego w postaci drogi publicznej oraz innych prac w ramach inwestycji w infrastrukturę jest ściśle związana z budową i funkcjonowaniem Kompleksu. Wykonanie tych prac zostało wskazane jako jeden z warunków zawarcia umowy z dnia 9 października 1998 r. pomiędzy Spółką a Gminą Lublin, o oddaniu gruntu, na którym budowany jest Kompleks, w użytkowanie wieczyste. Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2004 Nr 204 poz. 2086 ze zm.) („Ustawa o Drogach Publicznych”), do Spółki jako inwestora inwestycji niedrogowej (w tym przypadku budowa Kompleksu) należy budowa lub przebudowa dróg publicznych, spowodowana inwestycją niedrogową. Pytanie Spółki w zakresie podatku od towarów i usług (pkt 1) brzmi: Czy wykonanie przez Spółkę określonej we wniosku inwestycji w infrastrukturę stanowi nieodpłatne świadczenie usług na rzecz gminy, związane z prowadzonym przedsiębiorstwem? Stanowisko Spółki w tej sprawie: Zdaniem Spółki, wykonanie inwestycji w infrastrukturę powinno być na gruncie ustawy o VAT uznane za świadczenie usług, definiowane przez ustawę jako każde świadczenie (...), które nie stanowi dostawy towarów . Spółka zobowiązana jest na podstawie umowy z Gminą Lublin zrealizować inwestycję na własny koszt, tym samym wykonanie przedmiotowych prac stanowi w ocenie Spółki nieodpłatne świadczenie usług. Jednocześnie, usługa polegająca na wykonaniu inwestycji w infrastrukturę jest ściśle związana z prowadzonym przez nią przedsiębiorstwem. Podstawowym źródłem przychodów Spółki jest wynajem powierzchni handlowej i usługowej w obiektach przez nią wybudowanych. Do kosztów bezpośrednio związanych z realizacją inwestycji należą między innymi koszty inwestycji w infrastrukturę otaczającą powstały Kompleks (np. przebudowa drogi publicznej, wykonanie sygnalizacji świetlnej). Obowiązek zrealizowania przedmiotowej inwestycji wynika z ustawy o drogach publicznych. Dodatkowo został on wskazany w umowie o ustanowieniu prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym Spółka buduje Kompleks. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego, zdaniem tutejszego organu usługi w zakresie budowy, przebudowy drogi oraz wykonanie oświetlenia ulic stanowiących własność gminy – na koszt Spółki – zgodnie z zawartą umową pomiędzy Spółką a Gminą Lublin, mieści się w definicji usług wymienionych w art. 8 ust.1 ustawy o VAT. Pod pojęciem świadczenia usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Słusznie, zatem Spółka uważa, że wykonanie przedmiotowych prac jest nieodpłatnym świadczeniem usług a usługa jest ściśle związana z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jak wynika z § 7 umowy Spółka zobowiązała się do wykonania usług na drogach publicznych bez wynagrodzenia. Budowa inwestycji spowodowała zmiany przebiegu odcinka ulicy Obrońców Pokoju oraz odcinka ulicy Lipowej od strony ulicy M.C.Skłodowskiej, co uwzględniono w planie zagospodarowania przestrzennego. W świetle powyższego należy uznać, że nieodpłatne świadczenie usług na rzecz gminy, w omawianym przypadku jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania w/w przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. |