Interpretacja Urzędu Skarbowego w Limanowej
PDOF/415-15/07
z 29 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDOF/415-15/07
Data
2007.03.29



Autor
Urząd Skarbowy w Limanowej


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
fundusz świadczeń socjalnych
przychód podlegający opodatkowaniu
wycieczka


Pytanie podatnika
Czy dofinansowanie wycieczki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych stanowi opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychód pracownika?



P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.02.2007 r. (data wpływu do urzędu – 21.02.2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że U. G. planuje zorganizować wycieczkę krajową dla uprawnionych osób, która ma być dofinansowana ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Poniesione koszty organizacji wycieczki zostaną udokumentowane fakturą VAT. Jak wynika z wniosku, możliwe jest ustalenie kosztu organizacji wycieczki przypadającego na pracownika.
W związku z tym Płatnik pyta, czy dofinansowanie powyższej wycieczki będzie stanowić opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychód pracownika?
Własne stanowisko Płatnika:
Zdaniem Płatnika dofinansowanie do wycieczki w tym przypadku stanowić będzie przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stan prawny:
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zmian.) źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zatem do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które zostało wypłacone w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Wartość wycieczki w postaci kosztów przewozu, noclegu, wyżywienia zorganizowanej dla grupy pracowników finansowanej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych stanowi przychód poszczególnych pracowników ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 32 - 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wartość świadczenia dolicza się do innych wypłat dokonywanych na rzecz pracownika.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 67 wymienionej ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych – do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. ; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony, i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Z treści wymienionego przepisu wynika, że zwolnieniem przedmiotowym z art. 21 ust. 1 pkt. 67 objęte są tylko świadczenia dla pracowników o charakterze rzeczowym. Z definicji zawartej w przepisie art. 45 ustawy Kodeks cywilny wynika, iż rzeczami są tylko przedmioty materialne, które można otrzymać lub ponosić. W związku z tym, nie można uznać, iż wartość wycieczki zorganizowanej i sfinansowanej przez zakład pracy jest świadczeniem rzeczowym, bowiem uczestnicy wycieczki nie otrzymują świadczenia o charakterze materialnym tj. rzeczowym.
Wartość takiego nieodpłatnego świadczenia jak dofinansowanie wycieczki stanowi przychód pracownika w sytuacji, gdy jest możliwe ustalenie takiego kosztu przypadającego na każdego uczestnika. Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, że wycieczka organizowana jest z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, dlatego też dofinansowanie powinno być imiennie skierowane do osób uprawnionych do korzystania z pomocy tego funduszu.
Założeniem ZFŚS jest przyznawanie ulg i świadczeń oraz innych dopłat w zależności od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu przy uwzględnieniu określonych kryteriów socjalnych, poprzedzających indywidualną ocenę sytuacji socjalnej pracownika. Od tej oceny zależy, czy dana osoba będzie mogła skorzystać z pomocy i jaka będzie wysokość tej pomocy.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że dofinansowanie przez zakład pracy wycieczki dla pracowników jest przychodem ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W tym stanie rzeczy Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej uznaje stanowisko Płatnika w powyższej sprawie jako prawidłowe.
W dacie wydania powyższego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa w powyższej sprawie.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Limanowej w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj