Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie
USII/423/14/2007
z 20 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USII/423/14/2007
Data
2007.04.20



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
apteka
koszty uzyskania przychodów
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy wydatki na prezenty dla pacjentów kupujących leki w aptece Spółki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?


W dniu 22.03.2007r., (wpływ 23.03.2007r.) Sp. z o. o. wystąpiła z wnioskiem w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa do tutejszego Organu podatkowego w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Pismem z dnia 11.04.2007r. (wpływ 13.04.2007r.) uzupełniono stan faktyczny.

Pytanie podatnika brzmi:
Czy wydatki na prezenty dla pacjentów kupujących leki w aptece Spółki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu ?

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że:
Firma zajmuje się sprzedażą leków. Pacjenci otrzymują drobne prezenty przy zakupach leków. Prezent można otrzymać jeżeli zrealizuje się zakup leków powyżej kwoty określonej w regulaminie premiowania pacjentów. Wartość prezentu otrzymywanego przez pacjenta jest uzależniona od kwoty za jaką zakupił leki.

Spółka uważa, że:
,,Wydanie dla pacjenta prezentu traktowane jest jako premia pieniężna za zakupione leki w jej aptece. Wydawane prezenty mają na celu zachęcenie klientów do jak największych zakupów. Zdaniem spółki wydatki ponoszone przez firmę na zakupy prezentów dla pacjentów stanowią koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy.

Spółka oświadczyła, iż w niniejszej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Polesie dokonując oceny stanowiska zajętego przez Stronę informuje,iż: zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16. ust. 1 tej ustawy.

Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Od 01.01.2007r., nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, bez względu na ich wysokość (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zm.).

Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy, należy sięgnąć do definicji zawartych w słowniku języka polskiego. ,,Słownik języka polskiego pod redakcją profesora Stanisława Dubisza definiuje reprezentację jako:

- grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy, przedstawicielstwo,- okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.Przez reprezentację należy zatem rozumieć działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi (skierowane na zewnątrz firmy).Reprezentacja to w szczególności:prezenty dla kontrahentów - które nie mają charakteru reklamowego (portfel, pióro, kalendarz, alkohol, kosmetyki, itp);

Z kolei reklama jest definiowana jako:

- działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,- napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi,- efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia).

Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona być może poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów (koszulka, długopis, kartka świąteczna, kubek, smycz, karteczki samoprzylepne, kalendarz, itp.).

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż: prezenty wręczane klientom apteki to drobne upominki takie jak: małe tubki kremów, szamponów, płynów do kąpieli. Mają one na opakowaniu napis,,Prezent od apteki. Klienci, którzy zgromadzą największą ilość punktów w ramach zakupów w aptece, otrzymują prezenty w postaci czajników bezprzewodowych, opiekaczy,suszarek, ręczników itp. Suweniry te opatrzone są naklejkami z nazwą apteki - ,,Apteka xxxxx.

W świetle powyższego po przeanalizowaniu stanu faktycznego i obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Polesie informuje, iż: Spółka przekazuje swoim klientom prezenty, które spełniają wyżej opisane znamiona reklamy. Wydatki poniesione na nabycie tych prezentów stanowią koszty uzyskania przychodów podatnika, oczywiście pod warunkiem, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Końcowo zauważa się, iż organ podatkowy wydając postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, że dokonanie danej czynności spełnia znamiona reklamy, czy też reprezentacji. Do postępowania w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego

Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14 a § 1 wyżej wymienionej ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsze postanowienie zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla opisanego przez Jednostkę w przedmiotowym wniosku stanu faktycznego i w stanie prawnym obowiązującym na dzień wydania postanowienia.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14 b § 1 i § 2 w/w ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj