Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie
USII/423/14/2007
z 20 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USII/423/14/2007
Data
2007.04.20
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
apteka
koszty uzyskania przychodów
reklama
reprezentacja
Pytanie podatnika
Czy wydatki na prezenty dla pacjentów kupujących leki w aptece Spółki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?
W dniu 22.03.2007r., (wpływ 23.03.2007r.) Sp. z o. o. wystąpiła z wnioskiem w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa do tutejszego Organu podatkowego w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Pismem z dnia 11.04.2007r. (wpływ 13.04.2007r.) uzupełniono stan faktyczny. Pytanie podatnika brzmi: Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że: Spółka uważa, że: Spółka oświadczyła, iż w niniejszej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Polesie dokonując oceny stanowiska zajętego przez Stronę informuje,iż: zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16. ust. 1 tej ustawy. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Od 01.01.2007r., nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, bez względu na ich wysokość (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zm.). Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy, należy sięgnąć do definicji zawartych w słowniku języka polskiego. ,,Słownik języka polskiego pod redakcją profesora Stanisława Dubisza definiuje reprezentację jako: - grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy, przedstawicielstwo,- okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.Przez reprezentację należy zatem rozumieć działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi (skierowane na zewnątrz firmy).Reprezentacja to w szczególności:prezenty dla kontrahentów - które nie mają charakteru reklamowego (portfel, pióro, kalendarz, alkohol, kosmetyki, itp); Z kolei reklama jest definiowana jako: - działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,- napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi,- efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia). Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona być może poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów (koszulka, długopis, kartka świąteczna, kubek, smycz, karteczki samoprzylepne, kalendarz, itp.). Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż: prezenty wręczane klientom apteki to drobne upominki takie jak: małe tubki kremów, szamponów, płynów do kąpieli. Mają one na opakowaniu napis,,Prezent od apteki. Klienci, którzy zgromadzą największą ilość punktów w ramach zakupów w aptece, otrzymują prezenty w postaci czajników bezprzewodowych, opiekaczy,suszarek, ręczników itp. Suweniry te opatrzone są naklejkami z nazwą apteki - ,,Apteka xxxxx. W świetle powyższego po przeanalizowaniu stanu faktycznego i obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Polesie informuje, iż: Spółka przekazuje swoim klientom prezenty, które spełniają wyżej opisane znamiona reklamy. Wydatki poniesione na nabycie tych prezentów stanowią koszty uzyskania przychodów podatnika, oczywiście pod warunkiem, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Końcowo zauważa się, iż organ podatkowy wydając postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, że dokonanie danej czynności spełnia znamiona reklamy, czy też reprezentacji. Do postępowania w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy postanowił jak w sentencji. Zgodnie z art. 14 a § 1 wyżej wymienionej ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsze postanowienie zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla opisanego przez Jednostkę w przedmiotowym wniosku stanu faktycznego i w stanie prawnym obowiązującym na dzień wydania postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.