Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/30/07
Data
2007.05.02



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Pytanie podatnika
Jaką stawką podatku VAT winna być opodatkowana sprzedaż kuchni gazowych wraz z montażem dla osób fizycznych do budynków mieszkalnych?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z p. zm.) w odpowiedzi na wniosek Strony z dnia 21.02.2007 roku (data wpływu do Urzędu 26.02.2007 roku.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam:
- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka dokonywać będzie sprzedaży kuchni gazowych wraz z montażem dla osób fizycznych do budynków mieszkalnych. Spółka w celu dokonania montażu zawrze umowę na montaż z uprawnionym gazownikiem.

Zdaniem Spółki sprzedaż ta powinna być opodatkowana stawką 7 %.

Z powyższym stanowiskiem należy się zgodzić.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 3 tej ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 89, poz. 844 z p. zm.) w 5.3.4 Zasad metodycznych PKWiU roboty instalacyjne i montażowe wykonywane na miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby (sprzęt, maszyny, urządzenia), z następującymi zastrzeżeniami: (...) budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale 45, (...).

W dziale 45 (roboty budowlane) sklasyfikowane są: 45.33.3 Roboty związane z instalacją gazową.

W związku z tym roboty instalacyjne i montażowe, które wymienione są z nazwy w dziale 45 - należy traktować jako usługę.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 roku stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą (...).

W związku z tym w przypadku, gdy roboty budowlano-montażowe wykonywane są w budynkach mieszkalnych wówczas Spółka w wystawionej fakturze VAT powinna wpisać pełną wartość usługi, gdzie również cena kuchni będzie elementem całej usługi i zgodnie z w/w art. 146 ust. 1 pkt 2 może zastosować jednolitą 7% stawkę podatku VAT w fakturze. Natomiast w przypadku, gdy w fakturze odrębnie wykazana byłaby dostawa towaru i odrębnie świadczenie usługi, wówczas czynności te podlegałyby opodatkowaniu oddzielnie: wg stawek 7% dla usług i 22% dla kuchni gazowej.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14 b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z p. zm.) interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji przez organ odwoławczy.

W myśl art. 14 c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji, (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugi, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczęte w tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji (...).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 -ustawy Ordynacja podatkowa).


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze