Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/088/06
Data
2006.11.08



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
dokumenty celne
eksport towarów
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy posiadane dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty są wystarczające aby XYZ mogła dla eksportu zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości „0%”?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku znak .... z dnia 02.08.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 08.08.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) w sprawie dokumentacji potwierdzającej eksport towarów– informuję, że stanowisko Wnioskującego wyrażone w przedmiotowym piśmie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 08.08.2006 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że XYZ eksportuje swoje wyroby mleczarskie poza terytorium Unii Europejskiej korzystając z korzyści jakie daje Wspólna Polityka Rolna. Szczegółowe regulacje w tym zakresie zawiera Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 800/1999 z dnia 15 kwietnia 1999 r. ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych.

W systemie refundacji wywozowych po spełnieniu określonych w wyżej wymienionym rozporządzeniu warunków Agencja Rynku Rolnego jako agencja płatnicza, działając w imieniu UE refunduje (dotuje) wywóz wybranych towarów rolnych.
W dniu 16 czerwca 2006 r. Spółdzielnia wydała odbiorcy zagranicznemu masło oraz żółty ser, towar poddano procedurze celnej.
Na potwierdzenie dokonania eksportu XYZ posiada:
1. kopię formularza „T5” potwierdzoną za zgodność z oryginałem (oryginał znajduje się w Agencji Rynku Rolnego)- dokument, określony w art. 471-495 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny. Na formularzu „T5” na pierwszej stronie widnieje pieczęć Polskiego Urzędu Celnego (urząd wyjścia) z datą 16.05.2006 r. zaś na drugiej stronie pieczęć Litewskiego Urzędu Celnego (urząd wyprowadzenia) z datą 17.05.2006 r.

2. pismo Litewskiego Urzędu Celnego potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty z dnia 31.07.2006 r.
3. kopię dokumentu „świadectwo rozładunku” (oryginał przekazano do ARR) wydane przez spółkę ABC, wyspecjalizowaną na płaszczyźnie międzynarodowej w dziedzinie kontroli i nadzoru zgodnie z art. 16 § 1 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/1999.

Wnioskujący pyta, czy posiadane dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty są wystarczające aby XYZ mogła dla eksportu zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości „0%”?

XYZ stoi na stanowisku, że posiadane dokumenty są wystarczające aby móc zastosować stawkę podatku 0% w eksporcie towarów, gdyż przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc (lipiec) otrzymała dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Mając na uwadze przedstawiony przez XYZ w przedmiotowym piśmie stan faktyczny zdaniem Organu takie stanowisko jest prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega eksport towarów.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 8 ww. ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt l-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:
a) dostawcę lub na jego rzecz, lub
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.
Z treści art. 41 ust. 4 cyt. ustawy wynika, że w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit a), stawka podatku wynosi 0%. Przy czym zgodnie z ust. 6 cyt. art. 41 stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (ust.7 cyt. art. 41).

Ustawa o podatku od towarów i usług nie określa formy dokumentu potwierdzającego dokonanie eksportu. W tym zakresie należy więc odwołać się do uregulowań zawartych w przepisach ustanawiających Wspólnotowy Kodeks Celny.
Zgodnie z art. 161 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny procedura wywozu pozwala na wyprowadzenie towaru wspólnotowego poza obszar celny Wspólnoty. Dokonanie wywozu wymaga spełnienia formalności przewidzianych dla niego, z uwzględnieniem środków polityki handlowej (...). W myśl ust. 5 cyt. art. 161 zgłoszenie do wywozu musi zostać złożone w urzędzie celnym właściwym dla dozoru miejsca, gdzie osoba dokonująca wywozu ma swoją siedzibę lub gdzie towary zostały zapakowane bądź załadowane do transportu wywozowego. (...)
Zgłoszenie celne dokonywane jest zgodnie z treścią art. 205 ust. 1 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 02 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny na urzędowym wzorze, którym jest jednolity dokument administracyjny. W tym celu mogą być stosowane inne formularze, o ile pozwalają na to przepisy danej procedury celnej (ust. 2 cyt. art. 205).

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne w zakresie przewidzianym dla organów celnych postępowanie z towarami objętymi Wspólną Polityką Rolną obejmuje czynności związane z przywozem towarów na obszar celny Wspólnoty i wywozem towarów z tego obszaru (...). Przy wykonywaniu czynności, o których mowa w ust. 1, przepisy dotyczące przywozu towarów na obszar celny Wspólnoty i wywozu towarów z tego obszaru oraz wykonywania czynności kontroli celnej stosuje się odpowiednio (ust. 2 cyt. art. 96).
Z brzmienia art. 793 ust. 1 cyt. rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 wynika, że egzemplarz 3 jednolitego dokumentu administracyjnego, jak również towary zwolnione do wywozu, przedstawiane są w urzędzie celnym wyprowadzenia. „Urząd celny wyprowadzenia” oznacza zgodnie z ust. 2 lit. c) cyt. art. 793 w przypadku towarów wywożonych w inny sposób lub w okolicznościach nieobjętych lit. a) i b)- ostatni urząd celny przed opuszczeniem przez towary obszaru celnego Wspólnoty. Do obowiązków urzędu celnego wyprowadzenia należy zgodnie z ust. 3 ww. art. 793 upewnienie się, czy przedstawione towary są towarami zgłoszonymi oraz nadzorowanie i potwierdzenie ich fizycznego wyjścia przez poświadczenie odwrotnej strony egzemplarza 3. Poświadczenie stanowi pieczęć z nazwą urzędu i datą.
Egzemplarz kontrolny T5 służy za dowód, że towary, na które został wystawiony, były używane lub osiągnęły przeznaczenie przewidziane szczególnymi przepisami wspólnotowymi regulującymi ich użycie. Oryginał i kopia egzemplarza kontrolnego T5 muszą zostać przedstawione łącznie w urzędzie wyjścia, który zachowuje kopię. Oryginał przedstawiany jest we właściwym urzędzie przeznaczenia. Urząd przeznaczenia zgodnie z art. 483 ust. 1 ww. rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 przeprowadza lub na swoją odpowiedzialność powoduje przeprowadzenie kontroli dotyczących przewidzianego lub przypisanego użycia i/lub przeznaczenia. W przypadku stwierdzenia, że towary faktycznie zostały przeznaczone do przewidzianego użycia lub przybyły do przeznaczonego miejsca przeznaczenia urząd celny wypełnia pole „Kontrola użycia i/lub przeznaczenia” dokumentu kontrolnego zaznaczając krzyżykiem potwierdzenie „przyznano użycie i/lub przeznaczenie zgłoszone na pierwszej stronie” , podając właściwą datę (art. 887 cyt. rozporządzenia).
Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż dokumentem potwierdzającym eksport towarów jest potwierdzona przez graniczny urząd celny Wspólnoty karta nr 3 jednolitego dokumentu administracyjnego.
Jednakże w sytuacji, gdy zastosowane procedury celne nie przewidują możliwości posiadania przez podatnika potwierdzenia wywozu przez graniczny urząd celny Wspólnoty lub zaginięcia jednolitego dokumentu administracyjnego należy uwzględniać inne dokumenty lub informacje, które w sposób jednoznaczny taki wywóz by potwierdzały.

W świetle powołanych powyżej przepisów w przedstawionym stanie faktycznym należy uznać, iż posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty potwierdzają dokonanie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty co oznacza, że zostały spełnione przesłanki z art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług umożliwiające zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0%.
Warunki zastosowania stawki 0% zostały określone w ust. 6- 9 cyt. art. 41.
Ponieważ towar został wydany odbiorcy zagranicznemu w maju 2006 r. a dokumenty potwierdzające jego wywóz poza terytorium Wspólnoty zostały wystawione w lipcu 2006 r. to zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 7 ustawy o VAT w rozliczeniu za czerwiec 2006 r. winna być wykazana dostawa na terytorium kraju. Otrzymanie dokumentu o którym mowa wyżej w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 cyt. art. 41 upoważnia Spółkę do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymała ten dokument (ust. 9 art. 41).

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej).


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze