Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/090/06
Data
2006.11.24



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
nielegalny pobór energii elektrycznej
opłata
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy nielegalny pobór energii podlega opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Czy Spółka ma możliwość dokonania korekty podatku należnego za okres od stycznia 2005 r. z tytułu nielegalnego poboru energii elektrycznej, czy powinna być ona dokonana w formie korekt poszczególnych deklaracji, czy raczej w rozliczeniu za okres bieżący?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 i art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku znak .... z dnia 30.08.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) w sprawie opodatkowania opłat za nielegalny pobór energii – informuję, że stanowisko Wnioskującego wyrażone w przedmiotowym piśmie jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 30.08.2006 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dostarczania energii elektrycznej. Poważnym i kosztownym problemem jest fakt nielegalnego poboru energii przez nieuprawnionych odbiorców. W razie wykrycia nielegalnego poboru energii Spółka zgodnie z przepisami Prawa energetycznego pobiera opłaty na zasadach określonych w taryfie. Następnie wystawiana jest faktura z tytułu dostawy energii opiewająca na kwotę brutto równą wysokości naliczonego odszkodowania (opłaty) powiększona o należny podatek VAT.
Spółka pismem znak .... z dnia 09.06.2004 r. wystąpiła do Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w ww. sprawie. Pismem znak PP1/447/40/04 z dnia 08.07.2004 r. Naczelnik LUS potwierdził stanowisko Spółki, że opłaty za nielegalny pobór energii elektrycznej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ czynność ta nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.
Dyrektor Izby Skarbowej w Lublinie w trybie art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa zweryfikował informację Naczelnika LUS i w piśmie znak PP.2-448/I/508/04 z dnia 21.01.2005 r. stwierdził, iż nielegalny pobór energii podlega VAT.

Wnioskujący pyta, czy:
1) nielegalny pobór energii podlega opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
2) Spółka ma możliwość dokonania korekty podatku należnego za okres od stycznia 2005 r. z tytułu nielegalnego poboru energii elektrycznej, czy powinna być ona dokonana w formie korekt poszczególnych deklaracji, czy raczej w rozliczeniu za okres bieżący?

Spółka stoi na stanowisku, że nielegalnie pobierana energia jest przestępstwem przeciwko mieniu. Obciążenie za nielegalnie pobraną energię elektryczną nie jest sprzedażą, lecz ma charakter sankcji i jest odszkodowaniem za poniesione szkody wynikłe z kradzieży energii elektrycznej. Czynność ta nie powinna podlegać podatkowi VAT i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.
Obciążenie za nielegalny pobór energii ma jedynie charakter odszkodowawczy. Na podstawie szacunku opartego o okres i ilość odbiorników określana jest wysokość odszkodowania. Stosuje się wielokrotności cen i stawek opłat określonych w taryfie do której zaklasyfikowany byłby odbiorca. O sprawach tych traktuje ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. Prawo energetyczne art. 57 ust. 1 oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną § 43. Ponadto nielegalny pobór energii elektrycznej jest przestępstwem na podstawie art. 278 § 1,3,4,5 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny.
W świetle powyższego Wnioskujący jest zdania, iż opłaty za nielegalny pobór energii elektrycznej jako nie wyczerpujące definicji dostawy towarów i świadczenia usług nie powinny podlegać opodatkowaniu.
W zakresie drugiego pytania Spółka stoi na stanowisku mając na uwadze art. 108 ustawy o podatku od towarów i usług, że korekta podatku należnego z tytułu opodatkowania nielegalnego poboru energii powinna być dokonana poprzez wystawienie faktur korygujących. Faktury te powinny być ujęte w okresie rozliczeniowym, w którym zostaną wystawione (Spółka nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktur dotyczących sprzedaży energii elektrycznej). Równocześnie zostaną wystawione noty obciążeniowe z tytułu nielegalnego poboru energii oraz zwrócony zostanie kontrahentom nadpłacony podatek.

W przedstawionym w w/w piśmie stanie faktycznym organ nie podziela stanowiska Podatnika i jednocześnie wyjaśnia:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z brzmienia ust. 2 cyt. art. 5 wynika, że czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.
W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Towarami zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ww. ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. (...).
Natomiast stosownie do treści art. 57 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne w razie nielegalnego pobierania paliw lub energii z sieci przedsiębiorstwo energetyczne pobiera opłaty za nielegalnie pobrane paliwo lub energię w wysokości określonej w taryfach lub dochodzi odszkodowania na zasadach ogólnych. Opłaty o których mowa wyżej, podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

W świetle powołanych powyżej przepisów opłaty za nielegalny pobór energii elektrycznej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podmiot, który dopuścił się nielegalnego poboru energii jest obciążany przez Wnioskodawcę wartością energii, a zatem Spółce przysługuje od tego podmiotu wynagrodzenie za pobraną energię. Pobierana przez Spółkę opłata stanowi należność za przekazany towar, zatem stanowi formę odpłatności za pobraną nielegalnie energię i należy ją ocenić jako zapłatę za wydany towar, a więc czynność mieszczącą się w zakresie regulacji ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z tym należy uznać, iż czynnościami wymienionymi w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT są również dostawy energii, czego nie zmienia fakt, że sam pobór energii nastąpił nielegalnie, bez umowy ze sprzedawcą, czy też niezgodnie z warunkami określonymi w umowie.
W zakresie pytania 2 należy stwierdzić, iż skoro nielegalny pobór energii elektrycznej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to w sytuacji wykazania w deklaracjach VAT-7 podatku należnego z tytułu ww. dostaw Spółce nie przysługuje prawo do dokonania korekty tego podatku.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b §1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej).


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze