Interpretacja Urzędu Celnego w Ciechanowie
447000-pA-9119-2/07/2429/NC
z 20 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
447000-pA-9119-2/07/2429/NC
Data
2007.03.20



Autor
Urząd Celny w Ciechanowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
akcyza
obniżenie stawki podatku
olej opałowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Czy podatnik może oświadczyć, iż kupując i używając olej opałowy do podgrzewania wody w myjce ciśnieniowej, zużywa go na cele opałowe.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, w odpowiedzi na Państwa wniosek z dn. 12.02.2007 r. (data wpływu 13.02.2006r.) uzupełniony pismem z dn. 23.02.2007r. (data wpływu 23.02.2007) dotyczący stosowania przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm./ oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 22.04.2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego /Dz.U. Nr 87 poz. 825 z późn. zm./

Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowiep o s t a n a w i a

uznać stanowisko Wnioskodawcy, że:

używając olej opałowy do podgrzewania wody w urządzeniu „Karcher” (HDS Super M Eco, HDS 655 M Eco, HDS 695 M Eco, HDS 895 M Eco, HDS 1195 S Eco, HDS Super MX Eco, HDS 695 MX Eco, HDS 895 MX Eco, HDS 1195 SX Eco) zużywa go na cele opałowe

za prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

W dniu 13.02.2007 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie wpłynął wniosek złożony przez: XXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXX, XX-XXX XXXXXXX, XXXXXXXXXXXXXXXXXX, NIP XXXXXXXXXX, zwany dalej Podatnikiem, z zapytaniem czy kupując olej opałowy i używając go następnie w myjce ciśnieniowej „Karcher” do podgrzewania wody, Podatnik może oświadczyć, że zużywa go na cele opałowe. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dn. 23.02.2007r., w którym Podatnik określił swoje stanowisko w sprawie, iż kupując olej opałowy i używając go do podgrzewania wody w urządzeniu „Karcher” zużywa go na cele opałowe.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej używa on myjek ciśnieniowych firmy „Karcher” (zgodnie z załączoną instrukcją obsługi dot. ona urządzeń typu HDS Super M Eco, HDS 655 M Eco, HDS 695 M Eco, HDS 895 M Eco, HDS 1195 S Eco, HDS Super MX Eco, HDS 695 MX Eco, HDS 895 MX Eco, HDS 1195 SX Eco), które wykorzystywane są do mycia (pod wysokim ciśnieniem) kurników po zakończonym cyklu produkcyjnym. Olej opałowy lekki w przedmiotowych urządzeniach służyć ma jako paliwo do podgrzewania wody.

Zgodnie z art. 14a ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podatnika zobowiązany jest do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, natomiast na podatniku ciąży obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Na podstawie art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zwanej dalej ustawą olej opałowy został zaliczony do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Za sprzedaż wyrobów akcyzowych (stosownie do treści art. 4 ust. 2 pkt 10) uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych niezgodnie z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.

Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy oraz pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3 % (art. 62 ust. 2 ustawy).

Stosownie do treści art. 65 ust 1 ustawy, stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Na podstawie art. 65 ust. 2 minister właściwy do spraw finansów publicznych upoważniony został do obniżania (w drodze rozporządzenia) stawek akcyzy określonych w ust. 1, różnicowania ich w zależności od rodzaju wyrobu, a także określania warunków ich stosowania.

Korzystając z przedmiotowej delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dn. 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (cytowane dalej jako rozporządzenie). Stosownie do treści § 2 rozporządzenia, stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju. Stawki akcyzy, określone w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia (t.j. 232 zł za 1.000 litrów) stosuje się dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje w 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy oleje te są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem (stosownie do treści § 3 rozporządzenia). Warunkiem stosowania obniżonych stawek podatku akcyzowego jest zużycie oleju opałowego na cele opałowe (niniejsza uwaga dotyczy podmiotu zużywającego olej opałowy) ale także uzyskanie przez sprzedającego wyroby wymienione w poz. 2 lit a załącznika nr 1 do rozporządzenia odpowiednich oświadczeń dotyczących przeznaczenia oleju opałowego.

W związku z tym, że zarówno ustawa jak i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze nie zawierają definicji legalnej pojęcia „cel opałowy”, przy dokonywaniu interpretacji przedmiotowego wyrażenia odwołać się należy do reguł wykładni literalnej (językowej). Na konieczność takiego sposobu ustalania treści pojęć zawartych w przepisach prawa podatkowego wskazują też orzeczenia sądów administracyjnych np. wyrok NSA z dn. 26.05.2003r. sygn. Akt III S.A. 2551/01 (publik. Biul. Skarb. 2003/6/23), w którym sąd wskazał, że jeśli przepisy nie zawierają definicji pojęć należy mieć wówczas na względzie potoczne ich znaczenie.

Zgodnie z definicjami zawartymi w „Nowym słowniku języka polskiego PWN” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002) pojęcie „opałowy” oznacza: „...nadający się na opał...”, „..służący do palenia...”, natomiast „opał” to: „...materiał służący do opalania...”, „...to czym się pali...”.

Uwzględniając powyższe, w ocenie Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie przeznaczenie oleju opałowego na cele opałowe to sytuacja, gdy olej opałowy zużywany jest w procesie technologicznym, którego celem podstawowym, zasadniczym jest wytworzenie energii cieplnej służącej do celów grzewczych (w tym także w celach podgrzewania wody).

Zgodnie z wnioskiem Podatnika olej opałowy w wykorzystywanych przez niego myjkach ciśnieniowych zużywany jest do podgrzewania wody. Z załączonej do wniosku o udzielenie interpretacji instrukcji obsługi urządzeń firmy „Karcher” (typy: HDS Super M Eco, HDS 655 M Eco, HDS 695 M Eco, HDS 895 M Eco, HDS 1195 S Eco, HDS Super MX Eco, HDS 695 MX Eco, HDS 895 MX Eco, HDS 1195 SX Eco) wynika, że przedmiotowe urządzenia wyposażone są w palniki o mocy od 60 do 103 kW (w zależności od typu urządzenia) oraz wężownicę grzejną, które w wyniku spalania oleju opałowego pozwalają na podgrzanie wody do temperatury 95 oC oraz na pracę z parą wodną w temperaturze 155 oC. Wskazane przez Podatnika myjki ciśnieniowe, w których olej opałowy jest spalany w komorze spalania myjki, zaś w trakcie spalania podgrzewa wodę w wężownicy przechodzącej przez komorę spalania są urządzeniem grzewczym przy uwzględnieniu tych wyodrębnionych części (stanowiących układ) myjki, których funkcją jako całości (układu) jest podgrzewanie wody. W konsekwencji zużycie oleju opałowego we wskazanym przez Podatnika urządzeniu stanowi przeznaczenie tego oleju na cele opałowe (następuje tu bowiem wytwarzanie energii cieplnej służącej do celów grzewczych).

Mając na uwadze powyższe (przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny oraz treść obowiązujących przepisów prawnych) Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie postanawia uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj