Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/4060-12/07
z 27 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/4060-12/07
Data
2007.04.27
Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu
Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Nadpłata
Słowa kluczowe
korekta zeznania
nadpłata
oddelegowanie pracownika
pracownik
stwierdzenie nadpłaty
unikanie podwójnego opodatkowania
Pytanie podatnika
Jaka jest procedura ubiegania się o zwrot podatku zapłaconego w Polsce w sytuacji, gdy pracownicy oddelegowani do pracy w Niemczech, pracowali tam dłużej niż 183 dni?
W dniu 02.02.2007r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie przepisu art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który uzupełniono w dniu 05.02.2007r. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją i montażem konstrukcji stalowych w Polsce i w krajach Unii Europejskiej. W związku z powyższym, Spółka oddelegowuje czasowo część Jej pracowników do pracy w Niemczech. Pracownicy, których okres pracy w Niemczech przekroczył 183 dni, w związku z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, powinni być opodatkowani w Niemczech. Sytuacja taka w Spółce wystąpiła, i tak w roku 2005 dotyczy 9 pracowników, w roku 2006 dotyczy 11 pracowników, a na chwilę obecną w roku 2007 dotyczy 10 pracowników. Fakt ten został zgłoszony do niemieckiego Urzędu Finansowego w celu naliczenia podatku za dochody pracowników za lata, w których wykonywali oni pracę na terenie Niemiec. Obecnie, Spółka czeka na decyzje niemieckiego Urzędu Finansowego, co do przyporządkowania poszczególnych pracowników do niemieckich klas podatkowych, a co za tym idzie dotyczącą wysokości podatku jaki należy zapłacić do niemieckiego Urzędu Finansowego. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że za wyżej opisanych pracowników, odprowadzał w Polsce przez cały ten czas podatek od ich dochodów. Spółka wykazywała podatek należny w deklaracjach miesięcznych PIT-4 i rocznym PIT-11 za tychże pracowników i wpłacała do polskiego Urzędu Skarbowego. Zdaniem Wnioskodawcy, w momencie naliczenia podatku przez niemiecki Urząd Finansowy i zapłaty przez Niego w imieniu pracowników tego podatku, nastąpi faktycznie podwójne opodatkowanie. W związku z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, jaka jest procedura ubiegania się o zwrot podatku zapłaconego w Polsce. Czy należy to zrobić w formie korekt deklaracji PIT-4 i PIT-11 za lata 2005, 2006, 2007 (2007r. dotyczy tylko PIT-4)? Jednocześnie, Wnioskodawca wyraża stanowisko, iż ma podstawy do ubiegania się w Urzędzie Skarbowym o zwrot podatku zapłaconego w Polsce, za pracowników i okres w którym ten podatek zostanie odprowadzony w Niemczech.
Zgodnie natomiast z art. 75 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadkach o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a i b oraz w pkt 2 lit. a i b, podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty są obowiązani złożyć skorygowane zeznanie (deklaracje). Zatem, gdy nadpłata wiąże się z wpłatą dokonaną na podstawie złożonej deklaracji, wnioskowi o stwierdzenie nadpłaty towarzyszyć musi korekta deklaracji. Wskazać również należy, na przepis art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Stosownie zaś do § 2 tegoż artykułu, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Analiza powyższego przepisu prowadzi do konkluzji, iż każda deklaracja może zostać skorygowana, czyli poprawiona w dowolnym zakresie zamieszczonych w niej wpisów. Organ podatkowy wskazuje, iż zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci. Stosownie zatem do przytoczonych powyżej przepisów, Płatnik w przypadku wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty za lata 2005 i 2006, zobowiązany będzie do sporządzenia korekt deklaracji na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy od łącznej kwoty dokonanych wypłat PIT-4 i informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11/8B. Nadmienić również należy, iż od 1 stycznia 2007r. brak jest obowiązku składania przez płatników deklaracji na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy od łącznej kwoty dokonanych wypłat. Zgodnie z art. 75 § 4 Ordynacji podatkowej, jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę. Zatem gdy skorygowana deklaracja budzi zastrzeżenia organu podatkowego, wydaje on decyzję, w której stwierdza nadpłatę w wysokości wynikającej z wyliczeń organu podatkowego. Decyzja stwierdzająca nadpłatę musi być też wydana w przypadku, gdy nadpłata powstała w związku z dokonaniem wpłaty bez konieczności złożenia deklaracji lub zeznania. Organ podatkowy określa wysokość takiej nadpłaty nawet w sytuacji, gdy jej zwrot nie budzi żadnych zastrzeżeń. Organ podatkowy pragnie również wskazać, iż zgodnie z art. 79 § 2 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa w przypadkach, o których mowa w art. 75 § 2 pkt 1 lit. a i b oraz w pkt 2 lit. a i b - po upływie 5 lat od dnia złożenia zeznania (deklaracji), natomiast stosownie do pkt 3 § 2 tegoż artykułu w przypadkach, o których mowa w art. 75 § 2 pkt 1 lit. c oraz w pkt 2 lit. c - po upływie 5 lat od dnia, w którym dokonano wpłaty podatku. Reasumując, jeżeli Płatnik w deklaracjach za 2005 i 2006 rok wykazał oraz wpłacił podatek w wysokości większej od należnej, zaś w 2007r. nie będąc zobowiązanym do składania deklaracji, wpłacił podatek w wysokości większej od należnej, to w świetle powyższego przysługuje mu uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Przedmiotowa interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.