Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/006/07
Data
2007.01.16



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
eksport pośredni
eksport towarów
stawki podatku


Pytanie podatnika
Zapytanie dotyczy możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w przypadku dostawy towaru firmie polskiej, która następnie dokonuje eksportu tego towaru?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku znak ... z dnia 16.10.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 18.10.2006 r.) uzupełnionego pismem z dnia 12.01.2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie możliwości stosowania stawki 0% w przypadku dostawy towaru firmie polskiej, która następnie dokonuje eksportu tego towaru - informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.10.2006 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka wyprodukowane przez siebie wyroby sprzedaje firmie A prowadzącej działalność na terenie Polski. Firma A jest eksporterem kupionych od Spółki wyrobów na terytorium Rosji (sprzedaje je ze stawką podatku VAT w wysokości 0%). Towar z przeznaczeniem na eksport magazynowany jest w siedzibie Spółki w miejscu uznanym przez urząd celny. Miejsce to uznane jest zarówno w stosunku do Spółki jak i firmy A. Eksport odbywa się na podstawie świadectwa weterynaryjnego dla konserw, kiełbas i innych rodzajów produktów mięsnych. Świadectwo to pozostaje w Spółce i zawiera następujące istotne informacje:

- nazwa i adres nadawcy (firma A),
- nazwa i adres odbiorcy (rosyjski kontrahent),
- punkt przekroczenia granicy Federacji Rosyjskiej,
- nazwa i adres przedsiębiorstwa zatwierdzonego przez właściwe służby weterynaryjne UE do eksportu (Spółka)
- pieczęć służby celnej wraz z adnotacją o nadzorowaniu przez funkcjonariusza załadunku towaru wyprodukowanego przez Spółkę, który to w tym momencie objęty zostaje procedurą wywozu.

Samochód zostaje oplombowany przez urząd celny i WIS. W takim stanie w Białej Podlaskiej następuje ostateczna odprawa celna.

Wnioskujący pyta, czy w przedstawionym stanie faktycznym przy sprzedaży towarów do firmy A może również zastosować zerową stawkę podatku VAT?

Podatnik wskazuje, iż w art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług postanowiono, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów. A zatem w przedstawionym przypadku sprzedaż towarów realizowana jest na rzecz podmiotu będącego podatnikiem VAT mającego siedzibę w Polsce, który następnie ten towar wywozi poza terytorium Wspólnoty tj. na terytorium Rosji. Z informacji zawartych w świadectwie weterynaryjnym ponad wszelką wątpliwość wynika, że towar wyprodukowany przez Spółkę zostanie wywieziony do Federacji Rosyjskiej.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że przy sprzedaży do firmy A może zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0%.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskującego w przedmiotowym piśmie stan faktyczny zdaniem Organu takie stanowisko jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów. W myśl ust. 7 cyt. art. 83 przez usługi, o których mowa w ust. 1 pkt 24, rozumie się usługi:

1) świadczone bezpośrednio przez podatnika, który sprowadził z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju towary objęte procedurą uszlachetniania czynnego w celu ich naprawy, uszlachetnienia, przerobu lub przetworzenia, jeżeli towary te zostaną wywiezione z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych;

2) polegające na pośredniczeniu między podmiotem mającym siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego niebędącym podatnikiem, w rozumieniu art. 15, a podatnikiem, o którym mowa w pkt 1, gdy pośrednik otrzymuje prowizję lub inne wynagrodzenie od którejkolwiek ze stron zawartego kontraktu dotyczącego usług określonych w pkt 1, pod warunkiem posiadania kopii dokumentów potwierdzających powrotny wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty;

3) świadczone przez innych podatników na zlecenie podatnika, o którym mowa w pkt 1, polegające wyłącznie na naprawie, uszlachetnieniu, przerobie lub przetworzeniu towarów sprowadzonych w tym celu przez podatnika określonego w pkt 1, pod warunkiem:

  1. uzyskania oświadczenia od zleceniodawcy, że towar, który powstał w wyniku wykonania tej usługi, zostanie wywieziony z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty,
  2. posiadania szczegółowego rozliczenia tych usług zgodnie z treścią dokumentów celnych, których kopie powinny być w posiadaniu tych podatników, potwierdzających powrotny wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty;

4) polegające na naprawie, uszlachetnieniu, przerobie lub przetworzeniu towarów sprowadzonych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju, które zostały objęte procedurą uszlachetniania czynnego w rozumieniu przepisów celnych, świadczone przez podatników na zlecenie podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego niebedących podatnikami, w rozumieniu art. 15, w ramach kontraktów wielostronnych, jeżeli:

  1. naprawiony, uszlachetniony, przerobiony lub przetworzony przez tych podatników towar został sprowadzony z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju przez podatnika będącego również stroną tego kontraktu,
  2. podatnik posiada szczegółowe rozliczenie wykonanych usług zgodnie z dokumentami celnymi potwierdzającymi wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty oraz kopie tych dokumentów celnych.

Przez usługi o których mowa w ust. 1 pkt 24 zgodnie z treścią ust. 9 cyt. art. 83, rozumie się również usługi polegające na przerobie, uszlachetnieniu lub przetworzeniu, świadczone na zlecenie podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, w przypadku gdy:

  1. wykonywane przez podatnika usługi dotyczą towarów nabytych lub zaimportowanych w tym celu na terytorium Wspólnoty;
  2. podatnik posiada dowód, że należność za usługę została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju;
  3. podatnik posiada dokument potwierdzający wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, którego usługa dotyczy.

Z brzmienia art. 83 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

  1. dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,
  2. świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają, zgodnie z ust. 2 cyt. art. 83 czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7- 18 i 20- 22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 8 cyt. ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1- 4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

Mając na uwadze powyższe przepisy w przedstawionym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania powołany przez Spółkę przepis art. 83 ust. 1 pkt 24 z uwagi na fakt, iż czynności będące przedmiotem regulacji powołanego przepisu nie są tożsame z czynnościami opisanymi we wniosku.

Spółka nie świadczy usług w rozumieniu art. 8 ustawy lecz dokonuje dostawy towarów (własnych wyrobów) na terytorium kraju dla podmiotu polskiego. Spółka winna stosować stawki podatku VAT obowiązujące na te towary na terytorium kraju.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art.222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze