RO/443-36/07
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/443-36/07
Data
2007.07.26
Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
promocja
refakturowanie
reklama
usługi marketingowe
Pytanie podatnika
Spółka pyta czy przedstawione przez nią stanowisko w zakresie refakturowania kosztów marketingowych jest prawidłowe ?
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie przepisu art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 24.04.2007 r. (data wpływu do Urzędu: 26.04.2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, stwierdza, iż stanowisko Spółki jest nieprawidłowe. Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, na podstawie umowy agencyjnej zawartej z francuską firmą (spółką-matką) Spółka dokonuje stałego pośredniczenia w Polsce, za wynagrodzeniem prowizyjnym, przy sprzedaży wysokogatunkowych wyrobów bieliźniarskich. Podczas swoich działań ponosi pewne koszty marketingowe związane z reklamą i promocją sprzedawanych przez francuską firmę produktów. Są to na przykład koszty usług agencji public relations, czy też koszty organizacji spotkań promocyjnych, prezentacji nowych kolekcji itp. Francuską firma zgodziła się partycypować w takich wydatkach. Spółka zastosowała następujące rozwiązanie: ewidencjonuje otrzymane faktury za poszczególne usługi marketingowe na koncie 301 Rozliczenie zakupu, nie odlicza VAT naliczonego i sporządza refakturę na francuską firmę w kwocie brutto, taka sytuacja jest również neutralna dla podatku dochodowego, gdyż kwoty te nie są widoczne ani w przychodach ani w kosztach. Spółka pyta czy zastosowała prawidłowe rozwiązanie zarówno z punktu widzenia podatku od towarów i usług, jak i podatku dochodowego d osób prawnych ? Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Podatnika Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje: Przepisy podatkowe nie definiują terminu „refakturowanie”, jednak praktyka i istniejące orzecznictwo dopuszczają taką możliwość pod warunkiem że:
Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Spółka w ramach swojej działalności ponosi pewne koszty związane z reklamą i promocją produktów firmy francuskiej, jednak francuska firma zgodziła się partycypować w tych wydatkach. Mając na uwadze powyższe Naczelnik tut. Urzędu uznaje zasadność refakturowania przez Spółkę kosztów związanych z działaniami marketingowymi, jeżeli spełnione zostaną w/w warunki. Prawidłowym rozwiązaniem będzie jednak w tej sytuacji wykazywanie nabytej usługi po stronie podatku naliczonego oraz kosztów uzyskania przychodów, natomiast po stronie podatku należnego oraz przychodów kwot wynikających z refaktury (odsprzedaży usługi). Również takie rozwiązanie będzie neutralne podatkowo, zarówno w podatku od towarów i usług, jak i w podatku dochodowym od osób prawnych. |