Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
E-2/436-1/07
z 31 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
E-2/436-1/07
Data
2007.08.31
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
cesja
darowizna
kasa mieszkaniowa
Pytanie podatnika
Skutki podatkowe cesji w zakresie kwoty zgromadzonej na rachunku będącej przedmiotem darowizny.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006r., Nr 217, poz. 1590) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn, za częściowo prawidłowe. Uzasadnienie W dniu 12 czerwca 2007 roku do tutejszego Urzędu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny: Ojciec Wnioskodawczyni w roku bieżącym zamierza w drodze darowizny dokonać przeniesienia na jej rzecz praw do rachunku oszczędnościowo-kredytowego prowadzonego przez Bank PEKAO S.A. Kasa Mieszkaniowa, na którym systematycznie gromadził oszczędności i z tego tytułu korzystał z ulg w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni pyta: „o skutki podatkowe takiej cesji w zakresie kwoty zgromadzonej na rachunku będącej przedmiotem darowizny” i zajmuje następujące stanowisko: Jej zdaniem prawo do rachunku oszczędnościowo-kredytowego w kasie mieszkaniowej, które to prawo jest przedmiotem cesji pod tytułem darmym, podlega podatkowi od spadków i darowizn w wysokości wkładu i jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn w przypadku dopełnienia warunków określonych w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, bez względu na późniejsze wykorzystanie tych środków przez obdarowanego. Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco: Informuje się, że przeniesienie własności wierzytelności (cesja praw), w tym przypadku wierzytelności wynikających z umowy zawartej z Bankiem PEKAO S.A. Kasa Mieszkaniowa, jest uregulowane w art. 509 do 517 Kodeksu Cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 roku. W świetle tych przepisów przelana może zostać każda wierzytelność.Prawnym skutkiem przelewu jest przejście ze zbywcy na nabywcę wierzytelności wraz ze wszystkimi związanymi z nią prawami (art. 509 § 2 KC). Skutek ten następuje z mocy samej umowy. Do ważności przelewu nie jest natomiast wymagana żadna szczególna forma - art. 514 KC zastrzega jedynie wymóg formy pisemnej do celów dowodowych, gdy wierzytelność jest stwierdzona pismem. Poza zmianą osoby wierzyciela przelew nie wprowadza żadnej zmiany samej treści wierzytelności. Dłużnik przelanej wierzytelności zachowuje wszelkie zarzuty, które miał wobec zbywcy - pierwotnego wierzyciela - w chwili powzięcia wiadomości o przelewie (art. 513 § 1 kc). Dlatego do przelania wierzytelności nie jest potrzebna zgoda dłużnika. Nie ma jednak żadnych przeszkód, aby Zbywca wierzytelności zawiadomił dłużnika (w tym przypadku Bank) o tej umowie. Należy podkreślić, że przelew nie prowadzi do wstąpienia nabywcy w miejsce zbywcy wierzytelności w danym stosunku zobowiązaniowym - do tego byłaby potrzebna umowa łącząca przelew i przejęcie długu. Oznacza to, że w przypadku, gdy został zgromadzony wkład mieszkaniowy w postaci środków pieniężnych, jednoczesne przekazanie ich może nastąpić w formie umowy darowizny (art. 888 § 1 Kodeksu Cywilnego: przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku) z zastosowaniem art. 890 § 1 Kodeksu Cywilnego. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn (tekst jednolity: Dz.U z 2004 roku Nr 142 poz. 1514 z późn.zm., po uwzględnieniu zmian wynikających m.in. z Dz.U. z 2006 roku Nr 222 poz. 1629) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej ,,podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: Mając na uwadze powyższe zapisy Organ stwierdza, że nabycie w drodze cesji prawa do rachunku oszczędnościowo-kredytowego nie podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, natomiast przekazanie pod tytułem darmym – wkładu mieszkaniowego stanowiącego środki pieniężne zgromadzone na rachunku oszczędnościowo-kredytowym będzie podlegać przepisom tejże ustawy, w oparciu o art. 1 ust. 1 pkt 2. Zgodnie z art. 4a ust. 1 wymienionej ustawy od 1 stycznia 2007 roku zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych m.in. przez zstępnych, jeżeli: Z uwagi na powyższy zapis jeżeli obdarowany w ciągu miesiąca od dnia otrzymania darowizny zgłosi na formularzu SD-Z1 nabycie praw majątkowych tj. w tym przypadku: wkładu zgromadzonego na rachunku oszczędnościowo-kredytowym właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego darowizna ta będzie zwolniona od podatku od spadków i darowizn. Z treści powołanego przepisu nie wynika konieczność przeznaczenia zgromadzonego wkładu na cele mieszkaniowe. Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 3 litera b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 roku w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. z 2005 roku Nr 165 poz. 1371) jeżeli przedmiotem darowizny są rzeczy ruchome lub inne prawa majątkowe właściwym miejscowo będzie organ podatkowy według miejsca zamieszkania darczyńcy w dniu przyjęcia darowizny przez Obdarowanego. Ponadto art. 4a ust.1 i 4 w/w ustawy informuje, że obowiązek zgłoszenia darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego nie występuje w przypadku, gdy: Pouczenie Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Jednocześnie informuje się, iż zgodnie z cytowanym art. 14a §1 Ordynacji podatkowej przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie zakres i zastosowanie prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie, w terminie siedmiu dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.