Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
Fn.3110-1I29/2007
Data
2007.09.11



Autor
Wójt Gminy Pawłowice


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
deklaracje
obowiązek składania deklaracji
podatek od nieruchomości


Pytanie podatnika
Obowiazek składania deklaracji na podatek od nieruchomości.


POSTANOWIENIE

Wójt Gminy Pawłowice działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) w związku z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.06.2007 r. w sprawie wydania interpretacji przepisów w zakresie składania deklaracji na podatek od nieruchomości

postanawia

udzielić na wniosek podatnika interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości tj., uznać, że:

  • wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" zawarte w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji według wzoru ustalonego przez Radę Gminy Pawłowice w drodze uchwały. Deklaracja sporządzona na formularzu innym niż obowiązującym na terenie gminy Pawłowice jest formalnie mepoprawna,
  • złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek zawierający większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy Pawłowice, ale bezużycia formularza przyjętego przez Radę nie wypełnia dyspozycji przepisu art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
  • przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy Pawłowice. Konsekwencje te wynikają z art. 56 § 4 kodeksu karnego skarbowego oraz art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej.

UZSADNIENIE

W piśmie z dnia 12.06.2007 r. podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, pisemnej informacji w następujących kwestiach:

  • czy wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cytowanej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
  • czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art.6 ust.9 pkt l ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
  • czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

W złożonym wniosku wnioskodawca wyczerpująco przedstawił stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż "treść przepisu art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w szczególności dalsza jego część, w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości" powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Zatem zdaniem wnioskodawcy "każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych". Ponadto podatnik wyraża pogląd, iż przyjęcie akceptowanej przez niego tezy, ze każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych skutkuje tym, iż podatnikowi składającemu takądeklarację nie grożą żadne sankcje wynikające z prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. W opinii wnioskodawcy "brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierający większy zakres danych niż określony przez RadęGminy. Potwierdzeniem takiego stanowiska, zdaniem wnioskodawcy jest treść art. 274 § 1 i § 2 oraz art. 274a § 2ustawy Ordynacja podatkowa regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe.

Po rozpatrzeniu wniosku ustalono co następuje.

Stosownie do art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkachi opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późniejszymi zmianami) m.in. osoby prawne są obowiązane składać w terminie do 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu za względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od- dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Użycie przez ustawodawcę określenia "obowiązane są" oznacza obowiązek bezwzględnego zastosowania się przez podatnika zarówno do wyznaczonego terminu składania deklaracji jak również złożenia deklaracji według ustalonego wzoru. Jedynym kompetentnym organem do ustalenia wzoru informacji i deklaracji podatkowych jest Rada Gminy, jako organ stanowiący tejjednostki. Związane jest to z tym, że wzór takich formularzy jest prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy. W art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych określa się natomiast sposób w jaki następuje ustalenie wzorów formularzy deklaracji na podatek od nieruchomości - w drodze uchwały rady gminy oraz zakres informacji jakie ten wzór winien zawierać. Podmioty posiadające nieruchomości położone na terenie gminy Pawłowice są obowiązane do składania deklaracji na podatek od nieruchomości według wzoru ustalonego przez Radę Gminy Pawłowice. W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy, w myśl którego każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierającyjednocześnie zakres danych określonych przez radę gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych należy uznać za nieprawidłowe. Skoro podatnik jest zobowiązany do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości według ustalonego wzoru, wynikającego z podjętej przez radę gminy uchwały, to załączenie do niego informacji o nieruchomościach przekraczających wymagany wzorem zakres, stanowi dobrowolne działanie podatnika i nie ma żadnego związku z wypełnieniem "dyspozycji przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych", na które powołuje się wnioskodawca.

W konsekwencji udzielonych wyjaśnień uznać należy, iż złożenie "deklaracji" na podatek od nieruchomości (zawierającej wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku), ale na formularzach innych niż określone przez radę gminy uznaje się za nie złożenie deklaracji. Złożenie "deklaracji" na innym formularzu jest więc podstawą do podjęcia czynności sprawdzających w myśl art. 274a §1. Nie złożenie deklaracji w terminie stanowi czyn zabroniony określony w art. 56 §4 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 1999 r. Nr 83 poz. 930 z późniejszymi zmianami), zgodnie z którym karze grzywny za wykroczenie skarbowe podlega podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia. Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest przepis art. 274 § 1 i § 2 oraz art.274a § 2 Ordynacji podatkowej, który dotyczy czynności sprawdzających, jakie organ może przeprowadzić w celu wyjaśnienia przyczyn nie złożenia deklaracji.

W świetle powyższych wyjaśnień tutejszy organ uznaje tezy wnioskodawcy za niezasadne i postanawia jak w sentencji.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze