Interpretacja Prezydenta Miasta Bytomia
FP.3110- 2/int./07
z 22 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FP.3110- 2/int./07
Data
2007.08.22



Autor
Prezydent Miasta Bytomia


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
deklaracje
formularze podatkowe
obowiązek składania deklaracji


Pytanie podatnika
Obowiazek składania deklaracji na podatek od nieruchomości według ustalonego wzoru.


Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst: Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 - z późno zm.) po rozpatrzeniu wniosku ... Sp. z o.o. o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (jedn. tekst: Dz. U. z 2006r. nr 121, poz. 844 - z późno zm.) oraz wyjaśnienie, czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy

postanawiam

udzielić na wniosek Sp. z o.o.o pisemnej interpretacji stwierdzając, że:

  1. zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 1 w powiązaniu z ust. 13 ustawy z dn. 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (jedn. tekst: Dz. U. z 2006r. nr 121, poz. 844 - z późno zm.) osoby prawne posiadające nieruchomości położone na terenie Bytomia obowiązane są do składania deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzonej na formularzu według wzoru określonego przez Radę Miejską w Bytomiu, wypełniając go w zakresie określonym w danym formularzu,
  2. niezłożenie deklaracji na formularzu według wzoru określonego uchwałą rady Miejskiej w Bytomiu, stanowi naruszenie prawa w tym zakresie i skutkuje uruchomieniem sankcji wynikających z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 10 września 1999r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. nr 83, poz. 930 - z późno zm.).

stwierdzić, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2007r. jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskiem CERP-3222-8-009/07 z dnia 12 czerwca 2007r. Sp. z o.o. zwróciła się do Prezydenta Miasta Bytomia o udzielenie pisemnej informacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz wyjaśnienie, czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy.

Zdaniem Spółki art. 6 ust. 13 stanowi, że każdy formularz. deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy, jak również taki który zawiera szerszy zakres danych jest formularzem, o którym mowa wart 6 ust. 9 pkt I ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.Na podstawie powyższego Spółka uznaje, że podatnikowi składającemu deklarację na innym formularzu niż określony przez właściwą Radę Gminy, nie grożą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.

Zgodnie z art. 6 ust 9 pkt 1 wyżej cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych osoby prawne obowiązane są składać w terminie do dnia 15 stycznia organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru.

Natomiast ust. 13 wyżej wym. przepisu stanowi, że Rada gminy określa w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 6 i w ust. 9 pkt 1; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.

Z powyższego wynika, że jedynym podmiotem uprawnionym do określenia wzoru formularzy deklaracji na podatek od nieruchomości jest właściwa ze względu na miejsce położenia nieruchomości Rada gminy, która zgodnie z dyspozycją wynikającą z ust. 13 określa w formularzach dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (jedn. tekst: Dz. U. z 200 I r. nr 142, poz. 1591 - z późno zm.) uchwała rady gminy określająca wzory formularzy deklaracji na podatek od nieruchomości, stanowi akt prawa miejscowego obowiązującego na terenie danej gminy. Jak wynika z art. 87 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 - z późno zm.) akty prawa miejscowego są źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze działania organów, które je ustanowiły.

Rada Miejska w Bytomiu na 2007 rok określiła wzór formularza deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości uchwałą nr LXXII/962/06 z dnia 25 października 2006 r. w sprawie określenia wzoru formularza informacji w sprawie podatku od nieruchomości oraz wzoru formularza deklaracji w sprawie podatku odnieruchomości obowiązujących na terenie miasta Bytomia. Powyższa uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z dnia 7 listopada 2006 r. nr 127, poz. 3620, a zatem stanowi onapowszechnie obowiązujące prawo RP na obszarze działania Rady Miejskiej w Bytomiu, co skutkuje tym, że określony w niej formularz deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości jest obowiązujący i nie ma możliwości stosowania innych wzorów.

Jeżeli zatem zobowiązany podmiot nie złoży deklaracji na formularzu według wzoru określonego wyżej wym. uchwałą Rady Miejskiej w Bytomiu, stanowi to naruszenie prawa w tym zakresie i skutkuje wprowadzeniem sankcji wynikających z art. 54 ust. I ustawy Kodeks karny skarbowy.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodn1€ z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast. organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj