Interpretacja Burmistrza Miasta Radzionków
FP.3102-260/07
z 30 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FP.3102-260/07
Data
2007.08.30



Autor
Burmistrz Miasta Radzionków


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
deklaracje
formularze podatkowe
obowiązek składania deklaracji


Pytanie podatnika
Złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na wzorze nieobowiązującym w danej gminie.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 § 1, art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Jed.tekst Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006r. Nr 217, poz. 1590 zezm.) Burmistrz Miasta R. stwierdza, że stanowisko przedstawionewe wniosku z dnia 21.06.2007 r. (data wpływu 28.06.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.06.2007r. do Burmistrza Miasta Radzionków wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek ten zgodnie z brzmieniem art. 4 ust. 1 powołanej na wstępie ustawy z dnia l6.11.2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa podlega rozpoznaniu na warunkach określonych w jednolitym tekście ustawy Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.)

Jak stanowi art. 14a § 1 w brzmieniu nadanym przez ustawę Ordynacja podatkowa z dnia 14 stycznia 2005r. (Dz.U. Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz, (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta maja obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego spółka jako podatnik podatku od nieruchomości z tytułu posiadania nieruchomości (budynków, budowli i gruntów) jest zobowiązana na podstawie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych składać organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotówopodatkowania deklaracje na podatek od nieruchomości na formularzu wg. ustalonego wzoru. Na podstawie art. 3 pkt 5 w/w ustawy deklaracjami są wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Jedynym kompetentnym organem do ustalenia wzoru deklaracji na podatek od nieruchomości. jest rada gminy, jako organ stanowiący tej jednostki, co stanowi art. 6 ust.13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Związane jest to z tym, że jeżeli taki wykaz lub deklaracja ma być prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy, to może zrobić to wyłącznie rada gminy. Potwierdzeniem tego jest zapis w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gdzie w art. 41 ust. 1 stwierdza się, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. Jedynie uchwała zatem może być aktem, w którym rada ustala obowiązujący wzór informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości.

Złożenie deklaracji na wzorze nieobowiązującym w danej gminie skutkuje niedopełnieniem obowiązku wynikającego z art. 6 ust. 9 pkt 1 co stanowi naruszenie przepisów art. 54 ustawy z dnia 10 września 1999r. - Kodeks karny skarbowy (jedn. tekst Dz.U. z 2007r. Nr 111, poz. 765 ze zm.)

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj