PP443-4/07
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP443-4/07
Data
2007.07.06
Autor
Urząd Skarbowy w Jędrzejowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania
Słowa kluczowe
dostawa towarów
sprzedaż praw
użytkowanie wieczyste
Pytanie podatnika
Czy kwota uzyskana ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jędrzejowie, działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku-Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami ) postanawił wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla Spółdzielni Mieszkaniowej „P.", oceniając jej stanowisko odnośnie opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu niezabudowanego, przedstawione we wniosku z dnia 27.04.2007 r. ( data wpływu: 30.04.2007 r. ), uzupełnionym pismem z dnia 09.05.2007 r. ( data wpływu: 10.05.2007 r. ), o udzielenie interpretacji - jest prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania stawką 22% odpłatnego zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu niezabudowanego, ale przeznaczonego pod zabudowę, oraz jest nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z podatku VAT zbycia tego prawa. Spółdzielnia posiada w wieczystym użytkowaniu grunty niezabudowane, ale przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe. Obecnie grunt ten nie jest zabudowany. SM zbywa prawo wieczystego użytkowania dla Urzędu Miasta pod budowę hali widowiskowej. Zbycie ma się odbyć za odpłatnością. Otrzymaną kwotę Spółdzielnia przeznaczy na utrzymanie zasobów mieszkaniowych (Decyzja Rady Nadzorczej). Spółdzielnia Mieszkaniowa we wniosku zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o odpowiedź, czy kwota uzyskana ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółdzielnia przedstawiła pogląd, iż sprzedaż wieczystego użytkowania gruntu niezabudowanego, ale przeznaczonego pod zabudowę lokali mieszkalnych lub użytkowych, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT 22%. Ponieważ na tym gruncie Urząd Miasta ma wybudować halę widowiskowo-sportową dostawa takiego gruntu jest zwolniona z VAT- zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami ) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, na mocy art. 7 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług są także grunty ( art. 2 pkt 6 ). Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 8 stycznia 2007 r. - w składzie 7-miu sędziów NSA - podjął uchwałę (IFPS 1/06 ), z której wynika, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego, mając na uwadze szerokie rozumienie pojęcia przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel, a także uwzględniając fakt, że definicja towaru, zawarta w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje grunty, należy uznać, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 tej ustawy, a nie świadczenie usług, do którego odnosi się art. 8 ust. 1. W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem ( towarem ) na rzecz użytkownika wieczystego, co pozwala mu rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki, jak w przypadku, gdyby był właścicielem tego gruntu, jak również w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, tak jak ma to miejsce w przypadku dokonywania sprzedaży gruntu przez właściciela lub zbycia prawa wieczystego użytkowania. Równocześnie zbycie prawa wieczystego użytkowania stanowi dostawę towaru na rzecz kolejnego użytkownika. Konsekwencją stanowiska, że zbycie użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów jest stwierdzenie powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Obowiązek taki powstaje z chwilą wydania towaru, a w sytuacji gdy dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru (art. 19 ust. 4). Przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT stanowi, iż od podatku zwolniona jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym , działek rekreacyjnych. Z kolei przepis § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów. W świetle powyższego decydujące znaczenie dla zwolnienia sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu mają postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz charakter i przeznaczenie nieruchomości zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Według wyjaśnień złożonych przez Spółdzielnię Mieszkaniową, grunt niezabudowany, którego prawo użytkowania wieczystego zbywa na rzecz Urzędu Miasta jest przeznaczony pod zabudowę. Wobec tego, zbycie prawa użytkowania wieczystego przedmiotowego gruntu nie korzysta ze zwolnień , o których mowa w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT lub § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów. Zatem stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za błędne. Również w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis § 8 ust. 1 pkt 12 w/w rozp. Min. Fin. z dnia 27 kwietnia 2004 r, który to, zwalnia od podatku, zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%. Przedmiotowy grunt nie jest bowiem zabudowany. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art, 122 i art. 129 ust.1. Stosownie natomiast do art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. Mając powyższe na uwadze, tut. Organ podatkowy stwierdza, iż zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu przeznaczonego pod zabudowę, jako nie wymienione w ustawie ani przepisach wykonawczych w preferencyjnych stawkach, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%. W tym zakresie stanowisko Spółdzielni jest prawidłowe. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. |