Interpretacja Urzędu Skarbowego w Opocznie
USI-415/40/07/int
z 7 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USI-415/40/07/int
Data
2007.09.07



Autor
Urząd Skarbowy w Opocznie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
program pomocowy
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy kwoty pomocy finansowej pochodzące w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% ze środków budżetu państwa podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uznaje stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 29 czerwca 2007 roku, (data wpływu do tutejszego Organu Podatkowego), uzupełnionym pismem z dnia 07 września 2007 roku (data wpływu do tutejszego Organu Podatkowego) w sprawie opodatkowania pomocy finansowej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet II -Rozwój zasobów ludzkich, Działanie 2.5 ,,Promocja Przedsiębiorczości" - za nieprawidłowe.

Z treści zapytania wynika, że jest Pan uczestnikiem projektu ,,W sukurs przedsiębiorczości w regionie łódzkim”. Projekt finansowany jest w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 25% ze środków budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet II -Rozwój zasobów ludzkich, Działanie 2.5 ,,Promocja Przedsiębiorczości”. Rolę instytucji wdrażającej działania 2.5 ,,Promocja Przedsiębiorczości” ZPORR w województwie łódzkim pełni Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego. Pan jako beneficjent ostateczny otrzymuje określoną kwotę dotacji inwestycyjnej oraz dotacji pomostowej.Dotacje te umożliwią Panu założenie i wyposażenie oraz rozwój własnej firmy.

W świetle takiego stanu faktycznego zwraca się Pan z zapytaniem czy wwyżej wwymienione kwoty pomocy finansowej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W przedstawionym we wniosku własnym stanowisku stwierdza Pan, że dotacje te nie powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie od opodatkowania zawarte w powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwa warunki to jest.:

  • środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  • · podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przytoczone powyżej zwolnienie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPARD, ISPA, PHARE), nie ma natomiast zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków funduszy strukturalnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jest Pan beneficjentem ostatecznym projektu realizowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości - współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), na mocy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206). Ustawa ta określa cele rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Jak wynika z art. 8 ust. 1 tej ustawy w celu realizacji Planu tworzy się sektorowe programy operacyjne, regionalne programy operacyjne, inne programy operacyjne oraz strategie wykorzystania Funduszu Spójności. Programy operacyjne, stosownie do art. 8 ust. 2 cytowanej ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania wyżej wymienionego Rozporządzenia Rady dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o Narodowym Planie Rozwoju.

Pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Finansowanie wydatków ponoszonych w ramach sektorowych programów operacyjnych dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizacje swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.

W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów samorządu terytorialnego.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być również uznane za pomoc pochodząca z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). A zatem w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Zatem otrzymane środki stanowią dla podatnika przychód zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Z kolei wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z ogólną zasadą uznania kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, określoną w art. 22 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy podatkowej.

W świetle powyższego stanowisko Strony przedstawione w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.

Powyższe postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego uwzględnionego przez stronę we ,,własnym stanowisku” zawartym w tym wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj