Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-81/07/JD
z 24 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-81/07/JD
Data
2007.10.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet państwa
dochody wolne od podatku
dofinansowanie
dotacja
dotacja celowa
koszty uzyskania przychodów


Istota interpretacji
Jaka jest data powstania przychodu i jaki jest moment zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w przypadku otrzymania dofinansowania do prowadzonych badań przemysłowych i przedkonkurencyjnych.



Wniosek ORD-IN 788 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 27 sierpień 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • momentu zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu – jest nieprawidłowe,
  • momentu powstania przychodu w związku z otrzymaną dotacją – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • momentu zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu,
  • momentu powstania przychodu w związku z otrzymaną dotacją, a ponadto wniosek o ocenę przedstawionego sposobu ujęcia kosztów związanych z pracami badawczymi.

    W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka złożyła wniosek do Centrali Innowacji NOT o dofinansowanie projektu celowego Pt: „Uruchomienie produkcji rur elastycznych ze stali nierdzewnych i aluminium do systemów wentylacyjnych i odciągowych”. Celem projektu jest uruchomienie produkcji nowych wyrobów jakimi są elastyczne rury ze stali nierdzewnej i aluminium dla układów odciągowych, wentylacyjnych i kominowych. W ramach realizacji projektu wykonywane będą badania przemysłowe, badania przedkonkurencyjne oraz prace wdrożeniowo-inwestycyjne. Znaczna część prac badawczych wykonywana będzie przez podmiot zewnętrzny, część we własnym zakresie. W związku z tym na koszty tych prac będą się składały w głównej mierze: usługi świadczone przez podmiot zewnętrzny, wynagrodzenie osób zatrudnionych przy projekcie, koszty eksploatacji maszyn i urządzeń, amortyzacji oraz koszty ogólne.

Spółka zamierza rozliczać koszty ww. badań w następujący sposób: wszystkie koszty związane z pracami badawczymi łącznie z usługami firmy zewnętrznej grupować będzie na koncie inne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Następnie po rozliczeniu etapu badań i otrzymaniu dofinansowania z Budżetu Państwa zostaną przeksięgowane na konto pozostałych kosztów operacyjnych i rozliczone w kosztach uzyskania przychodów w danym okresie.
Otrzymaną w związku z realizacją projektu dotację Spółka zaliczy w momencie wpływu na rachunek bankowy w pozostałe przychody operacyjne (nie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy prawidłowy jest moment zaliczenia wydatków w koszty uzyskania przychodów.W jakim momencie otrzymana dotacja winna zostać zaliczona do przychodów.W jaki sposób należy ujmować koszty związane z pracami badawczymi.

Zdaniem wnioskodawcy wydatki poniesione na badania zarówno te pokryte dofinansowaniem jak i te przekraczające kwoty dofinansowania z Budżetu, będą mogły być rozliczane w kosztach uzyskania przychodu w okresie w którym Spółka otrzyma dofinansowanie. Ponieważ badania przemysłowe i przedkonkurencyjne nie stanowią badań rozwojowych, nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Koszty ponoszone na te badania nie są także wymienione w art. 16, w związku z tym mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że dofinansowanie do badań przemysłowych i przedkonkurencyjnych realizowanych przez Spółkę stanowi dotację z Budżetu Państwa.Skoro zatem, jak twierdzi Spółka, dofinansowanie to jest dotacją z Budżetu Państwa, to z chwilą faktycznego otrzymania dotacja ta stanowi dla Spółki przychód, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy, otrzymana przez Spółkę dotacja wolna jest od podatku dochodowego.

Należy również wskazać, iż z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, iż nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, ze zm.).

Reasumując, otrzymana przez Spółkę z Budżetu Państwa dotacja stanowi przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie jej otrzymania, ale wartość otrzymanej dotacji jest jednocześnie zwolniona od podatku w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy. Wydatki pokryte tą dotacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeżeli Spółka dokonywała księgowań kosztów poniesionych w związku z realizacją badań w dacie ich poniesienia, wówczas z chwilą otrzymania dotacji należy dokonać korekty tych kosztów, zgodnie z zasadą wyrażoną w powołanym wcześniej art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym stanie faktycznym i prawnym stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2007 r., w zakresie:

  • momentu powstania przychodu, w związku z otrzymana dotacją, należy uznać za prawidłowe,
  • momentu zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów, w związku z nieuwzględnieniem postanowień art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie zagadnień dotyczących sposobu ujęcia kosztów związanych z pracami badawczymi, postanowieniem z dnia …. października 2007 r. Znak: IBPB 3/423-81a/07/JD odmówiono wszczęcia postępowania ze względu na to, że sprawa ta nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj