Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI415/1/217/63/06
Data
2006.08.22



Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Fabryczna


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
podatek liniowy
przekształcanie podmiotów
spółka jawna
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością


Pytanie podatnika
Podatnik pyta o możliwość wyboru opodatkowania dochodu podatkiem liniowym według stawki 19%, po przekształceniu spółki z o. o. w spółkę jawną.


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław – Fabryczna stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12.07.2006 r., który wpłynął w dniu 13.07.2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej możliwości wyboru przez wnioskodawcę opodatkowania dochodu podatkiem liniowym według stawki 19%, po przekształceniu spółki z o. o. w spółkę jawną, której wnioskodawca będzie wspólnikiem, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13.07.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław – Fabryczna wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1, ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca jest udziałowcem Przedsiębiorstwa Produkcji i Usług „S...” spółka z o. o., posiada w tej spółce 50% udziałów, jest też członkiem Rady Nadzorczej tej spółki oraz członkiem zarządu, w którym sprawuje funkcję dyrektora. Od 01.09.2006 r. wspólnicy zamierzają przekształcić PPiU „S......... ” spółka z o. o. w spółkę jawną, w związku z tym chcą wybrać opodatkowanie osiągniętego dochodu podatkiem liniowym według stawki 19%. W związku z powyższym, wnioskodawca pyta czy wspólnicy spółki jawnej mogą wybrać opodatkowanie podatku dochodowego podatkiem liniowym według stawki 19% od momentu przekształcenia spółki z o. o. w spółkę jawną.
Zdaniem wnioskodawcy wybór opodatkowania podatku dochodowego podatkiem liniowym według stawki 19% przez poszczególnych wspólników jest uzasadniony, ponieważ wspólnicy niejako rozpoczynają działalność w formie spółki jawnej, a rozpoczynając taką działalność od 01.09.2006 r. nie mogli zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych złożyć do 20 stycznia 2006 r. stosownego oświadczenia o wyborze ww. formy opodatkowania.
Mając na uwadze powyższy stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław – Fabryczna wskazuje jak niżej:
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn. tekst Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.) zwanej dalej ustawą o podatku dochodowym, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym, podatnicy z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego – do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
Natomiast podstawę prawną przekształceń spółek prawa handlowego stanowią przepisy działu III ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) zwanej dalej K.s. h. Zgodnie z art. 551 § 1 K.s. h., spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą), w tym spółkę jawną. Z treści przepisu art. 552 i art. 553 K.s. h. wynikają podstawowe skutki przekształcenia, a mianowicie określone w tych przepisach zasady tak zwanej sukcesji uniwersalnej, w myśl których spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (jest to dzień przekształcenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia przez sąd rejestrowy z urzędu spółki przekształcanej, a spółka przekształcona, jako następca prawny, wstępuje z tym dniem we wszelkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Wspólnicy spółki przekształcanej, uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej. Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów K.s. h. powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność będzie prowadzić jako spółka handlowa innego typu.
Zasady wyżej opisanej sukcesji uniwersalnej nie obejmują skutków podatkowych tzw. sukcesji podatkowej, gdyż te zasady zostały zawarte w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm.). W myśl art. 93a § 2 pkt 1 lit. b) w związku z art. 93a § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, osobowa spółka handlowa zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Sukcesja podatkowa nie obejmuje jedynie tych praw i obowiązków, jakie mieli wspólnicy spółki kapitałowej, a które nie funkcjonują w spółkach osobowych, w związku z tym prawa te i obowiązki nie mogą przejść po przekształceniu na spółkę jawną, której wspólnicy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując powyższe należy zauważyć, że spółka przekształcana nie jest traktowana jak podmiot likwidowany, gdyż działalność gospodarcza będzie kontynuowana przy wykorzystaniu tego samego majątku przez „następcę” prawnego, zaś wspólnicy spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej. Z przekształceniem spółki kapitałowej w spółkę osobową nie wiążą się żadne szczególne uregulowania podatkowe. Przekształcenie to, zarówno z punktu widzenia prawa spółek handlowych, jak i prawa podatkowego nie jest traktowane jako likwidacja spółki kapitałowej, ponieważ likwidacja nie jest w żadnym momencie częścią procedury przekształceniowej. Przekształcenie spółki handlowej w inną spółkę handlową jest to proces zmierzający jedynie do zmiany formy prawnej organizacji.
W związku z powyższym, przekształcenie spółki z o. o. w spółkę jawną w trakcie roku podatkowego jest równoznaczne z kontynuacją prowadzenia działalności gospodarczej, a zatem nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 9a ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalające na wybór formy opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy tj. podatkiem liniowym według stawki 19%, ponieważ wnioskodawca nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej.
Dochody osiągnięte przez podatnika po przekształceniu spółki z o. o. w spółkę jawną winny być opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast wybór opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy tj. podatkiem liniowym według stawki 19% jest możliwy dopiero w następnym roku podatkowym, w którym wnioskodawca może złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemne oświadczenie o wyborze tego sposobu opodatkowania zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem art. 9a ust. 3 ww. ustawy czyli pod warunkiem, że żaden ze wspólników nie będzie świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław – Fabryczna, uznając stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe, rozstrzygnął jak na wstępie.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w znakach opłaty skarbowej w wysokości 5zł., na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze