Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB-II-423/13/07
z 20 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB-II-423/13/07
Data
2007.08.20
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
koszty uzyskania przychodów
opodatkowanie dochodu
podatek
przychód
zasoby mieszkaniowe
Pytanie podatnika
Jak ustalić dochód w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz jak wypełnić zeznanie CIT-8 przez administrację nieruchomościami (zakład budżetowy) zajmujący się zarządzaniem zasobem lokalowym gminy oraz świadczeniem usług zarządzania nieruchomościami stanowiącymi własność wspólnot mieszkaniowych w oparciu o umowy cywilno-prawne.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty w Łodzi, działając na podstawie przepisów:
uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie Administracji z dnia 29 czerwca 2007r., bez numeru, o wydanie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dotyczącej ustalenia dochodu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i sposobu wypełnienia zeznania CIT-8 przez Administrację Nieruchomościami ... będącej zakładem budżetowym zajmującym się zarządzaniem zasobem lokalowym Miasta Łódź oraz świadczeniem usług zarządzania nieruchomościami stanowiącymi własność wspólnot mieszkaniowych w oparciu o umowy cywilno-prawne. Administracja w dniu 29 czerwca 2007r. złożyła pismo z 29 czerwca 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie w trybie art. 14 a § 1 Ordynacji podatkowej. Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę przedstawia się następująco.Wnioskodawca jest zakładem budżetowym miasta Łódź utworzonym w wyniku reorganizacji Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej Łódź. Przedmiotem działalności Administracji są zadania związane z:
Źródłami przychodów Administracji są:
a rozchodami są:
Zadaniem Administracji jest zarządzanie zasobem lokalowym Miasta, tj. obsługa eksploatacyjna, techniczna i administracyjna zarządzanych nieruchomości. Obsługiwany zasób obejmuje:
Poza wynajmem lokali w budynkach wymienionych wyżej wynajmowane są inne pomieszczenia (pralnie, suszarnie i inne pomieszczenia w części ogólnej nieruchomości) na potrzeby mieszkańców z przeznaczeniem na cele gospodarcze. Najemcy lokali mieszkalnych za zgodą wynajmującego mogą w części zajmowanych pomieszczeń wykonywać działalność gospodarczą.Na budynkach mieszkalnych oraz użytkowych mogą być umieszczone reklamy i montowane inne elementy (anteny. . .), które przynoszą dochody. Poza obsługą wymienionych nieruchomości i lokali Administracja świadczy - w oparciu o zawarte umowy cywilno-prawne - usługi zarządzania nieruchomościami stanowiącymi własność wspólnot mieszkaniowych i innymi nieruchomościami niestanowiącymi w 100% własność Miasta.Opłaty związane z najmem zgodnie z zawartymi umowami w imieniu Miasta Łodzi obejmują czynsz najmu oraz opłaty za świadczenia dostarczane do lokali (opłaty za dostawę energii, gazu, wodę oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych), a w przypadku utraty tytułu prawnego do lokalu przez najemcę płacone jest odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego oraz opłaty za świadczenia (media).Poza przychodami własnymi zakład otrzymuje dotację od budżetu Miasta. Administracja pokrywa swoje koszty z przychodów własnych i dotacji budżetowej. W związku z prowadzoną działalnością Administracja ponosi koszty:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami) obowiązującym od 1 stycznia 2007r. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Oceniając - w świetle przepisów podatkowych - stan faktyczny opisany przez Administrację w zakresie określenia dochodu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych i sposobu wypełnienia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych na druku CIT-8 (wariant 21) i informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku na druku CIT-8/O (wariant 8) Organ uznaje stanowisko Administracji jako prawidłowe. Zdaniem Organu podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych Administracji osiągającej przychody zarówno z gospodarki zasobami mieszkaniowymi jak i ze źródeł spoza gospodarki zasobami mieszkaniowymi należy ustalić w następujący sposób:
Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku i odpowiednio kosztów uzyskania tych przychodów. Oznacza to, że dochód całkowity należy pomniejszyć o dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi jako dochody wolne od podatku przy spełnieniu określonych warunków. Znajduje to odzwierciedlenie w drukach zeznań CIT-8 i CIT-8/O wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów z 18 grudnia 2006 roku w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2006r. Nr 243, poz. 1761). Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Administrację i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Zgodnie z treścią art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1 nie jest wiążąca dla Podatnika. Jeżeli jednak Podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.