Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FN 3110- /07
Data
2007.09.19



Autor
Wójt Gminy Marklowice


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
deklaracje
formularze podatkowe
obowiązek składania deklaracji



Postanowienie Wójta Gminy Marklowice

Na podstawie:art. 14a § 1, 3 i 4 oraz art. 216§ 1 ustawy z dnia 29.08. 1997r. - Ordynacja podatkowa ( z. Dz..U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami)

postanawiam:

1. udzielić na wniosek sp. z o.o. w interpretacji przepisu art. 6 ust.9 pkt 1 i ust. 13 ustawy z dni 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006r Nr 121, poz. 844 z późniejszymi zmianami) stwierdzając, że :

.wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru", użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy, oznacza formularz ustalony przez radę gminy, zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne, do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości

.złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości zawierającej szerszy zakres danych niż określony przez radę gminy wypełnia dyspozycje art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych pod warunkiem, ze sporządzona jest na formularzu ustalonym przez radę gminy,

.przepisy prawa podatkowego nie przewidują sankcji za złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości wykorzystującej inny układ graficzny, niż określony przez radę gminy, a zawierającej wszystkie dane dotyczące przedmiotu i podmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.

2. Odmówić interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego

Uzasadnienie

W dniu 2007r do Urzędu Gminy Marklowice wpłynął wniosek sp. z 0.0. zsiedzibą w z dnia 2007r skierowany do Wójta Gminy Marklowice o udzielenie interpretacjico do zakresu i stosowania przepisu art. 6 ust. 9 i ust. 13 ustawy z dnia 12.01.1994r o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002r Nr 9, poz. 84 z późń. zm.). Ze względu na dużą ilość składanych formularzy deklaracji na podatek od nieruchomości podatnik pragnie zunifikować formularze na podatek od nieruchomości, poprzez przygotowanie własnych uwzględniających zakres danych określony przez gminy. W związku z czym podatnik pyta czy w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości wymagany jest zgodnie z art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych formularz według ustalonego wzoru przez radę, czy wystarczy formularz zawierający zgodnie art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych niezbędne dane o przedmiocie i podmiocie opodatkowania potrzebne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Ponadto podatnik pyta również o ewentualne sankcje za zastosowanie innego układu graficznego w formularzu deklaracji podatku od nieruchomości aniżeli ustalonego przez radę gminy.

Zdaniem Spółki każdy formularz -deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez rady gmin, jest formularzem, o którym mowa wart. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a wiec złożenie formularzy, które wykorzystywałyby inny układ graficzny nie grozi żadnymi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego.

Wójt Gminy stosownie do swojej właściwości na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym (art. 14a § 1 ustawy z dnia 28.08.1997r- Ordynacja podatkowa). W związku z tym iż obecnie w stosunku do Spółki nie toczy się żadne postępowanie podatkowe Wójt Gminy Marklowice może udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

W myśl art.6 ust.9 pkt l ustawy o podatkach i opłatach lokalnych "Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki nie mające osobowości prawnej (...) są obowiązane składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Z w/w artykułu wynika obowiązek składania przez określonych podatników deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzach wg ustalonego wzoru. Z kolei z art. 6 ust. 13 wynika iż "Rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy o których mowa w ust. 6 i ust. 9 pkt 1 ; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości" , potwierdza to jedynie obowiązek składania deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzach zgodnych z określonym wzorem przez radę gminy będącej kompetentnym organem do ustalenia wzoru tych formularzy deklaracji.

Podając informację o formularzu deklaracji na podatek od nieruchomości w art. 6 ust. 9 i 13 ustawodawca nie rozróżnił formularza wg ustalonego wzoru i formularza zawierającego dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, jak przedstawiła to Spółka.

Złożenie formularza zawierającego szerszy zakres danych niż wymagane dane ustalone przez radę na wzorze formularza wypełniają dyspozycje art.6 ust.9 pkt 1, a także art. 6 ust 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, pod warunkiem, ze sporządzone będą na formularzu według wzoru ustalonego przez radę gminy.

Przepisy prawa podatkowego nie przewidują sankcji za złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości wykorzystującej inny układ graficzny, niż określony przez radę gminy a zawierające wszystkie dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowanie niezbędne do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.IPrzepisy prawa podatkowego nie przewidują sankcji za złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na innym formularzu niż ustalonym przez radę gminy, a zawierającym wszystkie dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do prawidłowego wymiaru i poboru podatku. Ordynacja podatkowa przewiduje jedynie czynności sprawdzające w stosunku do korekt deklaracji zawierające błędy rachunkowe i inne oczywiste omyłki popełnione przy wypełniany deklaracji, lub gdy deklaracje wypełniono niezgodnie z ustalonymi wymaganiami ( art. 274 Ordynacji podatkowej). Wtedy organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień ma prawo skorygować deklarację dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, bądź zwrócić się do składającego deklarację i jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest dla wnioskodawcy wiążąca.

Odmawia się interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego z uwagi na treść art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Wójt Gminy ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, a przepisy prawa podatkowego, zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, rozumie się przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy "wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych, zaś prawo karne skarbowe nie jest ustawa podatkową podlegająca interpretacji przez Wójta Gminy Marklowice.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze