Interpretacja Burmistrza Miasta Tarnowskie Góry
F.I.3110-6-1-2/07
z 28 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
F.I.3110-6-1-2/07
Data
2007.08.28



Autor
Burmistrz Miasta Tarnowskie Góry


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
deklaracje
formularze podatkowe
obowiązek składania deklaracji



POSTANOWIENIE

Burmistrz Miasta Tarnowskie Góry działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7 oraz art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. z późno zm.), stwierdza, że stanowisko ww. wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczące pytań:

1. Czy wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach i opłatachlokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

- nie jest prawidłowe

2. Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS,REGON,PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

- nie jest prawidłowe

3. Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

- nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2007r. Spółka zwróciła się do Burmistrza Miasta Tarnowskie Góry o udzielenie pisemnej interpretacjico do zakresu i sposobu zastosowania przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych. Wnioskodawca wyczerpująco przedstawił stan faktyczny oraz wyraził własne stanowisko w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie art. 14a § 1 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa - stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika:Spółka jako podatnik podatku od nieruchomości z tytułu posiadania nieruchomości (budynków, budowli i gruntów) obowiązana jest - stosownie do przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania,deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

Podatnik wniósł o potwierdzenie słuszności stanowisk, zgodnie z którymi:

1. Każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości , zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o których mowa w art. 6 ust 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

2. Przyjęcie tezy. że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa wart. 6 ust 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych skutkuje, że podatnikowi składającemu taką deklarację nie grożą żadnekonsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy.

Burmistrz Miasta Tarnowskie Góry, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, stwierdza, że stanowiska wnioskodawcy nie są prawidłowe.Stosownie do art. 6 ust 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tj. DZ.U. Nr 121. poz. 844 z 2006 r. z późno zm.) między innymi osoby prawne obowiązane są składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Ustawodawca w przepisie tym bezsprzecznie zobowiązał więc podatnika do określonego zachowania.Zgodnie z dyspozycją art. 6 ust 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 6 i w ust. 9 pkt 1; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości

Jedynym kompetentnym organem do ustalenia wzoru informacji i deklaracji jest rada gminy. jako organstanowiący tej jednostki. Związane jest , to z faktem, że jeżeli taki wykaz lub deklaracja jest prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy, to może zrobić to wyłącznie rada gminy. Potwierdzeniem tegojest zapis w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591z 2001r. z późno zm.), gdzie wart. 41 ust. 1 stwierdza się, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. Jedynie uchwała zatem jako przepis prawa miejscowego może być aktem, w którym rada ustali obowiązujący wzór informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości powszechnie obowiązujący na terenie danej gminy. .W przypadku gdy rada nie określi przedmiotowych wzorów podatnik może zgłosić obowiązek podatkowy na dowolnym formularzu. Nie musi to być wzór stosowany zwyczajowo na terenie gminy i organ podatkowy nie może się tego od podatnika domagać.Należy zatem uznać, że użyte w przepisie art. 6 ust 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych wyrażenie "deklaracje na podatek od nieruchomości sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" odnosi się do wzorów formularzy zawierających dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości określonych przez Radę Gminy w drodze uchwały - jak stanowi przepis art. 6 ust 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Nie można zatem podzielić stanowiska podatnika, że każdy złożony formularz deklaracji (replika) zgodny z układem graficznym okrenym przez Radę Gminy wypełnia dyspozycję art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Mając powyższe na uwadze, podatnik nie ma podstaw prawnych do składania deklaracji na podatek od nieruchomości Burmistrzowi Miasta Tarnowskie Góry na druku innym niż określonym Uchwałą Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach, a tym samym zawierającym większy zakres danych niż zastał określony przez Radę Miejską.

Niedopełnienie obowiązków związanych ze złożeniem informacji lub deklaracji oraz złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości położonych na terenie danej gminy na druku innym niż uchwalony przez Radę tej Gminy, jak również niedokonanie ich aktualizacji przez podatników stanowi naruszenie przepisów ustawy z dnia 10 września 1999r. - Kodeks karny skarbowy (Dz.U. Nr 83, poz. 930 z 1999r. z późno zm.). Stosownie do art. 54 § 1 k.k.s. podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego na uszczuplenie podatku, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie. Organem właściwym, do którego należy skierować wniosek o ukaranie podatnika uchylającego się od obowiązku złożenia deklaracji bądź wykazu nieruchomości (informacji), jest urząd skarbowy.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa wart. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych skutkuje, że podatnikowi składającemu taką deklarację nie grożą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych - nie jest prawidłowe.Także stanowisko Spółki, że brak powyższych konsekwencji ,dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy - nie jest prawidłowe.

Przyjmując za podstawę stan prawny i faktyczny postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj