Interpretacja Burmistrza Miasta Bierunia
FNP/3110/14-2/07
z 24 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FNP/3110/14-2/07
Data
2007.08.24
Autor
Burmistrz Miasta Bierunia
Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości
Słowa kluczowe
deklaracje
formularze podatkowe
obowiązek składania deklaracji
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 w zw. z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), art. 6 ustęp 9 pkt 1, art. 6 ustęp 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844), art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590) POSTANAWIAM Stwierdzić, że: - wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w art. 6 ust. 9, pkt 1 oznacza formularz deklaracji ustalony uchwałą rady gminy, - złożenie informacji lub deklaracji na podatek od nieruchomości na innych formularzach niż formularze ustalone uchwałą rady gminy nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 6 ust. 9, pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, - przepisy prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za niezłożenie informacji lub deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości w terminie. UZASADNIENIE Po rozpatrzeniu wniosku Burmistrz Bierunia zważył co następuje: Wzory deklaracji i informacji w sprawie podatku od nieruchomości są prawem miejscowym obowiązującym na terenie gminy. Ustawodawca wyraźnie wskazał w ustawie podatkowej regulującej podatek od nieruchomości, że powinny zostać ustalone wzory stosownych dokumentów, w których podatnicy złożą oświadczenie dotyczące podmiotów i przedmiotów opodatkowania (art. 6 ust. 13 ustawy).Wzory nie mogą być ustalone dowolnie przez podmioty, które mają złożyć deklarację. Jedynym kompetentnym organem w tym zakresie jest organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.Związane jest to z tym, że wykaz taki jest prawem powszechnie obowiązującym na terenie danej gminy. Potwierdzeniem tego jest zapis w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wart. 41 ust. 1 (tj. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. ze zm.), w którym stwierdza się, że przepisy gminne ustanawia rada gminy w formie uchwały. Wzory informacji i deklaracji ustalone w uchwale rady gminy stają się obowiązującym prawem miejscowym w chwili ogłoszenia o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.Wobec powyższego nie można się zgodzić ze stanowiskiem Spółki, że każdy inny formularz zawierający dane dotyczące przedmiotu i podmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa wart. 6 ustęp 9, pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.Złożenie przez podatnika formularza deklaracji innego niż ustalony uchwałą rady gminy jest traktowane jak niezłożenie deklaracji w terminie.Skutkuje to koniecznością wezwania podatnika do złożenia deklaracji na prawidłowym formularzu z pouczeniem, że niedopełnienie tego obowiązku może skutkować karą grzywny zgodnie z art. 54 kodeksu karnego skarbowego.Właściwym do orzekania o odpowiedzialności karnej skarbowej jest Naczelnik Urzędu Skarbowego. W przypadku dalszego nie wykonania obowiązku złożenia deklaracji wszczyna się postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania z podatku od nieruchomości (art. 21 § 1, § 3 ustawy ordynacja podatkowa).Niniejszy wniosek został rozpatrzony na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym przed 1.07.2007 rok (przepisy przejściowe ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590). W tym stanie rzeczy postanowiono jak wyżej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.