PP-406(8)1)AZ)07
lass="noprint"> |
lass="portal_tlo" valign="top" width="100%">
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-406(8)1)AZ)07
Data
2007.09.06
Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
las
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
sprzedaż gruntów
zwolnienie
Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług sprzedaż gruntów kopalnianych oraz lasu ?
P O S T A N O W I E N I E Działając na podstawie art.216 § 1 oraz art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w związku ze złożonym przez X... wnioskiem Nr Ldz. 196/07 z dnia 18.06.2007r. (data wpływu 19.06.2007r.) uzupełnionego pismami z dnia 03.07.2007r. oraz 03.09.2007r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej odpowiedzi na pytanie czy opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega sprzedaż gruntów kopalnianych oraz lasu stwierdza, iż stanowisko zajęte w przedmiocie postawionego pytania jest nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Z treści art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) wynika, że stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Pismem Nr Ldz. 196/07 z dnia 18.06.2007r. (data wpływu 19.06.2007r.) uzupełnionego pismami z dnia 03.07.2007r. oraz 03.09.2007r. Jednostka Wasza wystąpiła z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntów (dz .../14 , .../8 , .../11) położonych w miejscowości X oznaczonych w ewidencji jako użytki kopalniane oraz las. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem sprzedaży (na podstawie wypisu z rejestrów gruntów) są działki: nr .../8 o pow. łącznej 2,86 ha stanowiące las (oznaczenie Ls II i Ls III) , nr .../11 o pow. 1,693 ha stanowiące las (oznaczenie Ls II) oraz nr .../14 o łącznej powierzchni 10,6038 ha (na którym znajduje się wyrobisko po prowadzonej działalności wydobywczej żwiru) na które składają się: -grunty orne oznaczenie RIIIa o pow. 3,78 ha, -grunty orne oznaczenie RIIIb o pow. 3,23 ha, -grunty orne oznaczenie RIVa o pow. 1,22 ha, -grunty orne oznaczenie RIVb o pow. 0,40 ha, -grunty orne oznaczenie RV o pow. 0,38 ha, -użytki kopalne oznaczenie K o pow. 1,5938 ha Ww. grunty użytkowane są od lat 60- tych a od 1986r. Jednostka Wasza jest ich właścicielem. Z zebranych materiałów wynika ponadto, iż na działce nr .../14 miała być prowadzona przez Waszą Jednostkę na podstawie udzielonej koncesji działalność wydobywcza żwiru, jednakże z uwagi na niepodjęcie działalności Marszałek Województwa ........... decyzją z dnia 2007.03.21 nr DOŚ.II-JJ-7513/13/06 cofnął koncesję Wojewody Opolskiego na wydobycie kruszywa naturalnego ze złoża „Y ”. Według oświadczenia złożonego przez przyszłego nabywcę wynika, iż na terenie działki oznaczonej w ewidencji gruntów symbolem K (kopaliny) stanowiącym wyeksploatowane wyrobisko górnicze nie będzie prowadzona działalność górnicza. Ewentualne wykorzystanie tej części nieruchomości możliwe będzie po jej rekultywacji jedynie w charakterze rekreacyjnego akwenu wodnego. Natomiast z zaświadczenia wydanego przez Urząd Miejski w ..... wynika, iż nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości T... W związku z powyższym zdaniem Waszej Jednostki sprzedaż gruntów rolnych, leśnych oraz innych nie przeznaczonych pod zabudowę (wyrobisko kopalniane) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art.43 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Udzielając odpowiedzi na ww. pytanie należy zaznaczyć , iż zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.535 ze zm.) opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Za towary w świetle art.2 pkt 6 rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z powyższych przepisów wynika, że grunty są towarami w rozumieniu ustawy, co powoduje że ich odpłatna dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wyjątek stanowi art.43 ust.1 pkt 9 ww. ustawy o podatku VAT, na mocy którego zwolniona od podatku jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z redakcji cytowanego przepisu wynika, że zwolnienie z opodatkowania uzależnione jest od rodzaju przeznaczenia zbywanego gruntu. Istotne w rozstrzygnięciu tego zagadnienia będzie zatem ustalenie w oparciu o plan zagospodarowania terenu przeznaczenie sprzedaży gruntu, czy grunty podlegające zbyciu przeznaczone są pod zabudowę czy też na cele rolnicze. W konkluzji należy stwierdzić, iż sprzedaż niezabudowanych gruntów na cele rolnicze korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na mocy cytowanego przepisu. Należy zatem uznać, że każda inna sprzedaż terenów niezabudowanych (ale tylko takich, które nie są terenami budowlanymi bądź nie są przeznaczone pod zabudowę) na cele inne niż rolnicze jak również sprzedaż gruntów zabudowanych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę, nie wskazują również kryteriów jakimi należy się kierować przy ocenie danego gruntu, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz.717 ze zm.). Zgodnie z art.4 ust.1 ww. ustawy ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Urząd Miejski w .... nie posiada obecnie planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego przedmiotowe działki. Ponadto tut. organ podatkowy zauważa, iż na podstawie art.3 ust.1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy należy do zadań własnych gminy. Polityka przestrzenna gminy określana jest w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Artykuł 9 ww. ustawy stanowi, iż studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego postanowienia są wiążące dla Rady Gminy przy uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ewidencja gruntów i budynków również nie jest aktem obowiązującego prawa – jest jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych. Wpisy w niej znajdujące się są tylko odzwierciedleniem stanu faktycznego i prawnego na dzień dokonania wpisu. Zgodnie z art.20 ust.1 pkt 1 i ust.2 ustawy z 17 maja 1989r. prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. Nr 240, poz.2027 z 2005r. ze zm.) informacje dotyczące gruntów znajdujące się w ewidencji dotyczą: położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych, a także stosunków właścicielskich. Art.21 ust.1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne stanowi, że dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę m.in. planowania przestrzennego, jednakże tylko w zakresie danych faktycznych w niej zawartych. Zatem w przedmiotowej sprawie z uwagi na brak planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, studium uwarunkowań i kierunków, które sporządza Gmina - przeznaczenie gruntów można określić jedynie na podstawie zapisów w ewidencji gruntów. Z danych zawartych w ewidencji gruntów wynika, że działki o numerach .../8 i .../11 zostały sklasyfikowane jako lasy (oznaczenie – LsII i LsIII), natomiast działka o numerze .../14 jako grunty orne (oznaczenie – R) oraz użytki kopalne (oznaczenie – K). Zauważa się ponadto, iż zgodnie z definicją zawartą w § 67 i 68 rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. Nr 38, poz.454) użytki gruntowe dzielą się na:
Użytki rolne dzielą się na:
Grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:
Grunty zabudowane i zurbanizowane dzielą się na:
W świetle powyższego nie wynika aby przeznaczenie działek o nr .../8 i .../11 stanowiące lasy i grunty leśne oraz część działki o nr .../14 o pow. łącznej 9,01 ha stanowiąca grunty orne były przeznaczone pod zabudowę. Jedynie część działki nr...1/14 o pow. 1,5938 ha stanowiąca użytki kopalne zaliczana jest do gruntów zabudowanych i zurbanizowanych. Z przedstawionego pytania nie wynika jednoznacznie na jakie cele zbywany jest grunt, wiadomo jedynie, że na przedmiotowej działce nie będzie prowadzona działalność górnicza. Należy zatem uznać, iż zbycie tej części działki nr .../14 stanowiącą użytki kopalne będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w ocenie tutejszego organu stanowisko zajęte przez Jednostkę w tej części jest nieprawidłowe. W pozostałych przypadkach tj. zbycie nieruchomości gruntowych (działki nr .../8 i .../11 oraz część działki nr .../14 stanowiąca grunty rolne) jako terenu niezabudowanego nie przeznaczonego pod zabudowę korzystać będzie ze zwolnienia określonego w art.43 ust.1 pkt.9 ustawy o podatku od towarów i usług o ile stan faktyczny jest aktualny na dzień wydania niniejszego postanowienia. Wobec powyższego tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko Jednostki w tej części. Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, że udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Przy tym należy także podkreślić, że interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia (vide art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Od niniejszego postanowienia służy stronie na podstawie art.14a § 4 i art.236 § 2 pkt.1 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu, które wnosi się w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie. Zażalenie powinno spełniać wymogi zawarte w art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej, tj. zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
lass="noprint"> |