Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-53a/07
Data
2007.09.24



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
marketing
podatek należny
reprezentacja
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika

Czy w przypadku opodatkowywania nieodpłatnego przekazanie towarów na cele reprezentacji i jednocześnie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia tych towarów, podatek należny z tytułu przekazania towarów będzie stanowił koszt uzyskania przychodu?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 28 czerwca 2007 r. nr NG/3556/07 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w kwestii zaliczenia podatku należnego z tytułu opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów, do kosztów uzyskania przychodów. - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Firma Sp. o.o. zajmuje się produkcją słodyczy. W ramach promocji marki oraz produktów ponosi wydatki na szereg działań marketingowych
m.in. sprzedaż promocyjną. Na potrzeby sprzedaży promocyjnej Spółka dokonuje zakupu różnego rodzaju gadżetów. Niektóre z gadżetów opatrzone są logo firmy, np: długopisy, kalendarze, podkładki pod mysz do komputerów, kubki, filiżanki, czapeczki, koszulki polo, ręczniki, teczki konferencyjne, pojemniki na cukierki, niektóre zaś nie posiadają logo, np. zegarki męskie i damskie, portfele męskie i damskie, piórniki z wyposażeniem, zawieszki srebrne, obrusy, ręczniki.

Praktyka pokazała, że nie zawsze udaje się w ramach sprzedaży promocyjnej rozprowadzić wśród klientów wszystkie gadżety. W takim wypadku Podatnik wręcza pozostałe po kampanii sprzedaży promocyjnej gadżety swoim kontrahentom oraz klientom indywidualnym (detalistom). Dotyczy to zarówno gadżetów opatrzonych logo firmy, jak i bez logo.
Spółka występuje z zapytaniem, czy w przypadku opodatkowywania nieodpłatnego przekazanie towarów na cele reprezentacji i jednocześnie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia tych towarów, podatek należny z tytułu przekazania towarów będzie stanowił koszt uzyskania przychodu?

Zdaniem Podatnika w przypadku nieodpłatnego przekazania towarów na cele reprezentacji, Podatnik ma prawo wyboru sposobu rozliczenia podatku od towarów i usług, tj.: 1) może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i opodatkowywać nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji; 2) może nie dokonywać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i nie opodatkowywać nieodpłatnego przekazania towarów na cele reprezentacji. W sytuacji, gdy Podatnik dokona wyboru sposobu rozliczenia określonego w pkt 1, podatek należny z tytułu opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów - w ocenie podatnika - będzie stanowił koszt uzyskania przychodu. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b tiret 2 ustawy updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodu podatek należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.

Odnosząc się do przedstawionego przez Spółkę stanowiska stwierdza się co następuje: Od 1 stycznia 2007 r. wydatki na reprezentację nie stanowią kosztu uzyskania przychodów. W związku z tym VAT naliczony od tych wydatków nie podlega odliczeniu. W przypadku nieodpłatnego przekazania na cele reprezentacji takich towarów nie wystąpi więc również VAT należny. Czynność nieodpłatnego przekazania podlega więc opodatkowaniu VAT tylko w przypadku, gdy Podatnik miał prawo do odliczenia VAT naliczonego. Jeżeli takiej możliwości nie było podatnik nie opodatkowuje nieodpłatnego przekazania. Jednocześnie zgodnie z art.88 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zakaz odliczenia VAT naliczonego w przypadku wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów nie dotyczy przypadku, gdy nieodpłatne przekazanie towarów zostało opodatkowane. Tak więc, zgodnie ze wspomnianą regułą, jeżeli Podatnik opodatkuje VAT przekazanie towaru na cele reprezentacji, to ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na nabycie przekazanych nieodpłatnie towarów, pomimo, iż wydatki na ten cel nie stanowią kosztu uzyskania przychodów. W takim przypadku pojawia się VAT należny.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) tiret 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztem uzyskania przychodów jest VAT należny z tytułu przekazania lub zużycia towarów albo świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy przez podatnika podatku VAT.

Ustosunkowując się do stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę należy stwierdzić, iż VAT należny od reprezentacji stanowi koszt uzyskania przychodów. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze