WFP 3110/69/07
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
WFP 3110/69/07
Data
2007.07.31
Autor
Burmistrz Miasta Lublińca
Temat
Opłata skarbowa --> Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej
Słowa kluczowe
opłata skarbowa
pełnomocnictwo
Pytanie podatnika
Czy w przypadku złożenia dokumentu pełnomocnictwa ( do reprezentowania i/lub zawarcia umowy ), prokury albo jego odpisu w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego podlega opłacie skarbowej.
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 216 i 217 w związku z art. 14a § 1-4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2005, Nr 8, poz. 60, ze zm, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2007r.) w zw. z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz.U. z 2006, Nr 217, poz. 1590 ) - po rozpatrzeniu wniosku Strony nr Ld 2191/2007 z dnia 10.05.2007r. ( data wpływu do organu podatkowego - 04.06.2007r. ) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Burmistrz Miasta Lublińca postanawia uznać stanowisko podatnika przedstawione w w/w wniosku. za prawidłowe i zgodne z obowiązującym w tym zakresie stanie prawnym Uzasadnienie W dniu 04.06.2007r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek ......... - przesłany zgodnie z właściwością miejscową przez Departament Podatków i Opłat Lokalnych Ministerstwa Finansów - o wydanie w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji dotyczącej zapłaty opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w postępowaniu o udzielenie zamówień publicznych. Pismem z dnia 14.06.2007r. Strona została wezwana do usunięcia braków formalnych wniosku tj. o przedstawienie własnego stanowiska w przedmiotowej sprawie.W dniu 22 czerwca 2007r. wpłynęło pismo nr L.dz. 2654/2007 uzupełniające złożony wniosek, w którym zawarto stanowisko podatnika w sprawie zapłaty opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w postępowaniu o udzielenie zamówień publicznych. Z wniosku i pisma uzupełniającego wynika następujący stan faktyczny:Strona - w związku z postępowaniami prowadzonymi w oparciu o Prawo zamówień publicznych - otrzymuje oferty przetargowe zawierające pełnomocnictwa do reprezentowania wykonawcy. Podatnik stoi na stanowisku, iż złożenie dokumentu pełnomocnictwa ( do reprezentowania i/lub zawarcia umowy ), prokury albo jego odpisu w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie podlega opłacie skarbowej. Burmistrz Miasta Lublińca zgadza się ze stanowiskiem przedstawionym przez Stronę, gdyż stosownie do przepisu art. l ust. l pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635), opłacie tej podlega złożenie dokumentu pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w sprawie z zakresu radministracji publicznej lub w postępowaniu sądowym. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego uregulowane w ustawie Prawo zamówień publicznych stanowi ciąg czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców od jego wszczęcia, poprzez publikację ogłoszenia lub zaproszenie do negocjacji aż do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Jego celem jest udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy, wybranemu zgodnie z przepisami ustawy,. Prawo zamówień publicznych, . opartej na zasadach: równego traktowania wykonawców, zachowania uczciwej konkurencji pomiędzy nimi, jawności oraz zapewnienia powszechnego dostępu do zamówień publicznych, zapewniających oszczędność, efektywność i celowość wydatkowania środków publicznych. Relacje zachodzące pomiędzy zamawiającym, a wykonawcą mają charakter stosunków cywilnoprawnych, gdyż mają miejsce pomiędzy równoprawnymi podmiotami. Wykonawcy samodzielnie i niezależnie przygotowują oraz składają swoje oferty, które stanowią odpowiedź na wymagania zamawiającego określone w opisie przedmiotu zamówienia, a zamawiający nie może nikogo zmusić do udziału w postępowaniu, narzucić niekorzystnych warunków oferty lub umowy, ani wymóc zawarcia umowy, nawet przez wykonawcę, który złożył ofertę. Przedmiotem umowy w sprawie zamówienia publicznego jest ekwiwalentna wymiana dóbr, tj. świadczenia pieniężnego zamawiającego na dostawę, usługę lub robotę budowlaną świadczone przez wybranego Wykonawcę. Tym samym, w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający i biorący w nim udział wykonawcy występują w roli równorzędnych, autonomicznych i realizujących swoje interesy ekonomiczne podmiotów. Wynika z tego, iż nawet jeżeli zamawiający jest organem administracji publicznej, działającym także w sferze prawa administracyjnego, to udzielanie zamówień publicznych w żadnym wypadku nie może stanowić sprawy z zakresu administracji publicznej. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. |