Interpretacja Prezydenta Miasta Katowice
FN.II.3110 5-4/07
z 8 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FN.II.3110 5-4/07
Data
2007.08.08



Autor
Prezydent Miasta Katowice


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
deklaracje
formularze podatkowe



POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta Katowice działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1 997r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.l w związku z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późno zm./

postanawia

udzielić na wniosek Górnośląskiej Spółki Gazownictwa Sp. z 0.0. z siedzibą w Zabrzu przy ul. Szczęść Boże 11 interpretacj i co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego uznając, iż:

- wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" zawarte wart. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy opodatkach i opłatach lokalnych w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji według wzoru ustalonego przez radę gminy w drodze uchwały. Formularz ten winien uwzględniać dane wynikające z ust. 13 tegoż artykułu,

- złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek zawierający większy zakres niż określony przez Radę Miasta bez użycia przyjętego przez Radę wzoru formularza nie wyczerpuje dyspozycji art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,

- przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy. Konsekwencje te wynikają z art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej oraz art. 56 § 4 Kodeksu karnego skarbowego.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 12 czerwca 2007r. Górnośląska Spółka Gazownictwa Sp. z 0.0. z siedzibą w Zabrzu przy ul. Szczęść Boże 11 zwróciła się z prośbą o udzielenie, w trybie art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do wzoru formularza deklaracji na podatek od nieruchomości, a w szczególności o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

- czy wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oznacza formularz deklaracji zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 ustawy,

- czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierający większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,

- czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy.

Wnioskodawca wyczerpująco przedstawił stan faktyczny oraz wskazał własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż "treść przepisu art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych", w szczególności dalsza jego część" w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości." W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy "każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jestformularzem, o którym mowa wart. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych". Ponadto Spółka stoi na stanowisku, iż: "przyjęcie tezy, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych skutkuje, że podatnikowi składającemu taką deklarację nie grożą żadne konsekwencje /sankcje/ wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych." W opinii Wnioskodawcy "brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy. " Potwierdzenie braku konsekwencji Spółka wywodzi z art. 274 § 1 l i § 2 lub art. 274a § 2 Ordynacji podatkowej.Po rozpatrzeniu wniosku, ustalono co następuje.

Zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt. l ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz. U z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późno zm./ osoby prawne (...) obowiązane są składać, w terminie do 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Ustalenie wzoru formularza deklaracji na podatek od nieruchomości następuje na podstawie ust. 13 ww. artykułu, zgodnie z którym rada gminy określa w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 6 i w ust. 9 pkt l; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Zawarte wart. 6 ust. 9 pkt l określenie "obowiązane są" oznacza obowiązek bezwzględnego zastosowania się przez podatnika zarówno do wyznaczonego terminu składania deklaracji jak również złożenia deklaracji według ustalonego wzoru. Ponadto złożenie właściwemu organowi podatkowemu deklaracji na podatek od nieruchomości według ustalonego wzoru wiąże się ściśle z realizacją ciążącego na podatniku obowiązku podatkowego, co oznacza, iż nie zastosowanie się do wzoru określonego w uchwale rady gminy spowoduje nie dopełnienie obowiązku podatkowego. Wart. 6 ust 13 ustawy określa się natomiast sposób w jaki następuje ustalenie wzorów formularzy deklaracji na podatek od nieruchomości ~. w drodze uchwały rady gminy oraz zakres informacji jakie wzór ten winien zawierać. W tym miejscu dodać należy, iż podejmowanie uchwał w sprawie określenia wzoru formularza deklaracji na podatek od nieruchomości należy do wyłącznej kompetencji rady gminy, co wynika z art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz.U z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn.zm./. Uchwała w sprawie określenia wzoru formularza deklaracji na podatek od nieruchomości stanowi akt prawa miejscowego i ma charakter powszechny skierowany do nieokreślonego kręgu osób tj. podatników podatku od nieruchomości.

Podmioty, które są w posiadaniu nieruchomości położonych na terenie miasta Katowice są obowiązane do składania deklaracji na podatek od nieruchomości według wzoru określonego przez Radę Miasta Katowice. W 2007r. na terenie miasta Katowice obowiązują wzory określone w Uchwale nr LXVIT/1617/06 Rady Miasta Katowice z dnia 26 października 2006r. w sprawie określenia wzorów formularzy dla celów ustalenia podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego obowiązujących na terenie miasta Katowice. W związku z powyższym w opinii tutejszego Organu nie prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez radę gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa wart. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Podatnikjest bowiem zobowiązany do stosowania wzoru formularza deklaracji na podatek ustalonego uchwałą rady gminy.

W konsekwencji udzielonych w niniejszej interpretacji wyjaśnień uznać należy, iż skoro obowiązkiem podatnika jest złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości według ustalonego wzoru, wynikającego z podjętej przez radę gminy uchwały, to załączenie do niego informacji o nieruchomościach przekraczającychwymagany wzorem zakres, stanowi dobrowolne działanie podatnika i nie ma żadnego związku zwypełnieniem "dyspozycji przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych", na które powołuje się Wnioskodawca. Dyspozycje ww. artykułu są natomiast spełnione wyłącznie w przypadku zastosowania się przez podatnika do warunków z niego wynikających.

Odnosząc się do kwestii ostatniego zapytania Wnioskodawcy, informuję, iż nie złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości według wzoru określonego w uchwale rady gminy (n.) uznaje się za nie złożenie deklaracji. W tym przypadku nie ma znaczenia fakt, iż informacja dotycząca posiadanych nieruchomości została złożona przez podatnika w innej niż to wynika z przepisów formie. Nie złożenie deklaracji w terminie stanowi natomiast czyn zabroniony określony wart. 56 § 4 ustawy z dnia 10 września 1999r. Kodeks kamy skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz. 930 z późno zm.), zgodnie z którym karze grzywny za wykroczenia skarbowe podlega podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia. W przedmiotowym przypadku bez znaczenia jest przepis art. 274 § 1 i § 2 oraz art. 274a § 2 Ordynacji podatkowej, który stanowi o czynnościach jakie organ może przeprowadzić w celu wyjaśnienia przyczyn nie złożenia deklaracji.

Biorąc pod uwagę powyższe tutejszy Organ uznaje tezy Wnioskodawcy za niezasadne i postanawia jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj