Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PD.423-49/07
z 13 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-49/07
Data
2007.09.13


Referencje


Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
impreza integracyjna
koszty uzyskania przychodów
reklama
reprezentacja
szkolenie
wystrój wnętrz


Pytanie podatnika

Jakie koszty należy zaliczyć do kosztów reprezentacji, a jakie do kosztów reklamy, czy kosztów bieżącego funkcjonowania firmy?
Tożsamy z
PSUS/PB-R-I-PDP/423-44/P/106/07/WS/52697


P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity, Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe z wyjątkiem kwestii dotyczącej imprez integracyjnych organizowanych dla pracowników i ich rodzin.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 22.06.2007r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( pismo Spółki z dnia 19.06.2007r. znak FKR/205/2007).
Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego:
Od dnia 1 stycznia 2007r. (a w Spółce od 1 lipca br, z uwagi na rok obrotowy inny niż kalendarzowy) na podstawie ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 54/2000, poz. 654 z późniejszymi zmianami) do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków na reprezentację. Dotyczy to w szczególności kosztów poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym alkoholowych. Użycie wyrażenia w szczególności oznacza, że w/w koszty zostały wymienione przykładowo. Zakaz zaliczania do kosztów uzyskania przychodu obejmuje wszystkie wydatki na reprezentację.

Spółka prosi o zajęcie stanowiska w następującej kwestii:Jakie koszty obok w/w należy zaliczyć do kosztów reprezentacji, a jakie do kosztów reklamy, czy kosztów bieżącego funkcjonowania firmy?Zdaniem Spółki z uwagi na brak definicji reprezentacji w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych naszym zdaniem należy przyjąć definicję ze Słownika języka polskiego (PWN, Warszawa 1981). Wg definicji ze słownika reprezentacja oznacza "reprezentowanie kogoś lub czegoś, okazałość lub wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną". Przez reprezentację należy rozumieć działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi skierowane na zewnątrz firmy.Do reprezentacji obok w/w wydatków można zaliczyć:a) prezenty dla kontrahentów - które nie mają charakteru reklamowego (portfel, pióro, kalendarz, alkohol, kosmetyki, koszulka, długopis, kartka świąteczna, kubek, smycz, karteczki samoprzylepne, itp.) nieoznakowane logo firmy i niezawierające nazwy firmy. Oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.
Skoro bowiem prezenty są jednocześnie "nośnikami" treści o charakterze informacyjno- reklamowym, to należy przyjąć, że spełniają one funkcję reklamową,

b) przyjmowanie kontrahentów - delegacji krajowych i zagranicznych, kieszonkowe dla członków tych delegacji, koszty ich wyżywienia i noclegów, bankietów, a także zorganizowanie dla nich atrakcji takich jak np. bilety do teatru, na koncert, zakup kwiatów, poczęstunki gości na targach,
c) ubiór reprezentacyjny - oznakowany logo lub w inny sposób, wykluczający używanie go na potrzeby osobiste (będący własnością pracodawcy); wydatki na ubiór reprezentacyjny stanowią koszty uzyskania przychodów, gdy będą rzeczową formą wynagrodzenia pracownika, wynikającą z umowy o pracę; do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki ponoszone przez pracodawcę na ubiór roboczy i ochronny dla pracowników wynikające z przepisów bhp,
d) wystrój firmy i zagospodarowanie terenu wokół firmy odbiegające od zwyczajowo przyjętego w danej branży i okolicy - tj. bardziej ekskluzywne, wytworne; także ich utrzymanie np. fontanny, palmiarnie, zakup obrazu znanego malarza, meble antyczne itp.
Natomiast zakup kwiatów, kompozycji kwiatowych, choinek wraz z ozdobami, reprodukcji obrazu, drzewek i krzewów, koszty utrzymania klombów i trawników
itp., typowy, standardowy wystrój wnętrz - należy uznać za koszty bieżącego funkcjonowania,
e) organizacja jubileuszu firmy - poczęstunek gości, imprezy artystyczne, upominki, nagrody w konkursach, w zakresie, w jakim nie mają charakteru reklamowego.

b) przyjmowanie kontrahentów - delegacji krajowych i zagranicznych, kieszonkowe dla członków tych delegacji, koszty ich wyżywienia i noclegów, bankietów, a także zorganizowanie dla nich atrakcji takich jak np. bilety do teatru, na koncert, zakup kwiatów, poczęstunki gości na targach,
c) ubiór reprezentacyjny - oznakowany logo lub w inny sposób, wykluczający używanie go na potrzeby osobiste (będący własnością pracodawcy); wydatki na ubiór reprezentacyjny stanowią koszty uzyskania przychodów, gdy będą rzeczową formą wynagrodzenia pracownika, wynikającą z umowy o pracę; do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki ponoszone przez pracodawcę na ubiór roboczy i ochronny dla pracowników wynikające z przepisów bhp,
d) wystrój firmy i zagospodarowanie terenu wokół firmy odbiegające od zwyczajowo przyjętego w danej branży i okolicy - tj. bardziej ekskluzywne, wytworne; także ich utrzymanie np. fontanny, palmiarnie, zakup obrazu znanego malarza, meble antyczne itp. Natomiast zakup kwiatów, kompozycji kwiatowych, choinek wraz z ozdobami, reprodukcji obrazu, drzewek i krzewów, koszty utrzymania klombów i trawników itp., typowy, standardowy wystrój wnętrz - należy uznać za koszty bieżącego funkcjonowania,
e) organizacja jubileuszu firmy - poczęstunek gości, imprezy artystyczne, upominki, nagrody w konkursach, w zakresie, w jakim nie mają charakteru reklamowego.

Do kosztów reprezentacji nie zalicza się wydatków na:
a) imprezy integracyjne, sportowo-rekreacyjne, pikniki organizowane dla pracowników oraz pracowników i ich rodzin, wydatki na organizację takich imprez ze środków obrotowych podatnika stanowią w całości koszty uzyskania przychodów, gdyż mają one związek z prowadzoną przez niego działalnością, mają na celu zwiększenie efektywności pracy m. in. poprzez poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników, co w efekcie służy uzyskaniu lub zwiększeniu przychodów. Dotyczy to również imprez organizowanych dla pracowników i ich rodzin. W sytuacji, gdy nie ma możliwości rozdzielenia wydatków na związane z pracownikami i członkami ich rodzin, wydatki te w całości stanowią koszt uzyskania przychodów,
b) wiązanki pogrzebowe, wieńce itp. (wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile poniesione są w związku ze śmiercią pracownika; wydatki związane ze śmiercią członka rodziny pracownika, kontrahenta, a także wieńce i wiązanki składane z okazji świąt państwowych - co do zasady nie powinny być kosztem podatkowym ),
c) organizowanie szkoleń dla kontrahentów (klientów) firmy wraz z wyżywieniem podczas szkolenia, których celem jest zapoznanie się z parametrami technicznymi produktów, czy też szkolenie w celu instruktażu obsługi zakupionego towaru. Koszty szkoleń obejmujące wydatki na wynajęcie sali, sprzętu, wynagrodzenie wykładowców oraz wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie klientów biorących udział w szkoleniu stanowią koszty uzyskania przychodu dla organizatora szkolenia, jeżeli koszty takie poniesione zostały w celu osiągnięcia przychodów (art. 15 ust. 1 updop). Podobne stanowisko w tej kwestii wyraził NSA w wyroku z dnia 27.07.2006r., sygn. akt II FSK 1008/05,
d) zakup artykułów spożywczych i napojów dla organów zarządzających i stanowiących podatników oraz dla pracowników, które stanowią poczęstunek na posiedzeniach, naradach, zebraniach wewnętrznych (herbata, kawa, napoje, paluszki, ciastka, woda mineralna itp.), są to wydatki związane z bieżącą działalnością firmy,
e) upominki okolicznościowe dla pracowników (wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów pracodawcy),
f) wizytówki, papier firmowy itp. materiały, które stanowią koszty ogólne funkcjonowania firmy.


Reklama ma natomiast na celu zapewnienie lub zwiększenie sprzedaży.
Wydatki na reklamę, zarówno tę o charakterze publicznym, jak i niepublicznym, o ile zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła tychże przychodów, czyli jeśli wypełniają dyspozycję zawartą w art. 15 ust. 1 updop stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości. Do kosztów reklamy zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów zalicza się: - katalogi wyrobów,- ulotki informacyjne,- foldery prezentujące przedsiębiorstwo, - kalendarze, - długopisy, - notatniki, - kartki świąteczne,- koszulki, - upominki i prezenty dla kontrahentów, itp. zawierające widoczne logo i nazwę firmy,- sponsorowanie klubów sportowych, indywidualnych sportowców, obiektów muzealnych,imprez kulturalnych,- koszty propagowania sprzedaży produktów,- koszty produktów i usług własnych przekazanych na rzecz reklamy,- koszty organizacji i udziału w imprezach reklamowych (targi, giełdy, wystawy), - promocje i nagrody rzeczowe służące reklamie.

Ustosunkowując się do przedstawionych wyżej kwestii, stwierdza się co następuje: Stosownie do postanowień art.16 ust.1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000 r. , Nr 54 , poz. 654 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Od 1 stycznia 2007r. wydatki na reklamę mogą być zaliczane do kosztów podatkowych w pełnej wysokości, bez względu na charakter reklamy ( publiczny lub niepubliczny).Ustawodawca nie zawarł w ustawie podatkowej definicji pojęć „reprezentacja” i „reklama”.
Wobec powyższego należy się kierować wykładnią językową i orzecznictwem sądowym. Zgodnie z definicją przyjętą w Słowniku języka polskiego ( pod redakcją M. Szymczaka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1992 ):
-„reprezentacja” to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycja społeczną:

-„reklama”- oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki służące temu celowi ( np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.). Przez reprezentację należy rozumieć każde działanie polegające na stworzeniu i utrwaleniu dobrego wizerunku firmy. Zadaniem reprezentacji nie jest bezpośrednie nakłanianie do nabycia towarów lub usług, lecz pośrednio - przez stworzenie pozytywnego wizerunku firmy i jej produktów. Natomiast za reklamę należy uznać, instrument, za pomocą którego przedsiębiorcy dążą do zaprezentowania oferowanych przez siebie towarów lub usług, zainteresowania nimi, a następnie skłonienia odbiorcy do ich nabycia. Zgodnie ze stanowiskiem, które zostało zaprezentowane na stronie Krajowej Informacji Podatkowej kip. mofnet. gov.pl. przez reprezentację należy rozumieć działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi (skierowane na zewnątrz firmy). Reprezentacja to w szczególności:

a.prezenty dla kontrahentów - które nie mają charakteru reklamowego (portfel, pióro, kalendarz, alkohol, kosmetyki, itp.); oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów (koszulka, długopis, kartka świąteczna, kubek, smycz, karteczki samoprzylepne, kalendarz itp.),
b.przyjmowanie kontrahentów – delegacji krajowych i zagranicznych, kieszonkowe dla członków tych delegacji, koszty ich wyżywienia i noclegów, bankietów, a także zorganizowanie dla nich atrakcji takich, jak np. bilety do teatru, na koncert,
c. ubiór reprezentacyjny - oznakowany logo lub w inny sposób, wykluczający używanie go na potrzeby osobiste (będący własnością pracodawcy); wydatki na ubiór reprezentacyjny będą stanowić koszty uzyskania przychodów, gdy będą rzeczową formą wynagrodzenia pracownika, wynikającą z umowy o pracę; ponadto nadal będą mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone przez pracodawcę na ubiór roboczy i ochronny dla pracowników (obowiązek jego zapewnienia wynika z przepisów bhp),
d. wystrój firmy i zagospodarowanie terenu wokół firmy - odbiegające od zwyczajowo przyjętego w danej branży i okolicy, tj. bardziej ekskluzywne, wytworne; także ich utrzymanie,
e.organizacja jubileuszu firmy – poczęstunek gości, imprezy artystyczne, upominki, nagrody w konkursach, w zakresie, w jakim nie mają one charakteru reklamowego.
Nie zalicza się do kosztów reprezentacji wydatków na:

a. imprezy integracyjne organizowane dla pracowników (wydatki na organizację takich imprez ze środków obrotowych podatnika mogą stanowić w całości koszty uzyskania przychodów, nie mogą stanowić kosztów podatkowych wydatki na zorganizowanie imprezy integracyjnej w części dot. rodzin pracowników)
b. wiązanki pogrzebowe, wieńce itp. (wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile poniesione są w związku ze śmiercią pracownika; wydatki związane ze śmiercią członka rodziny pracownika, kontrahenta, itp. osób - co do zasady nie powinny być kosztem podatkowym),
c. wyżywienie podczas szkolenia, które mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile szkolenie ma związek z działalnością podatnika,
d. zakup artykułów i napojów dla organów zarządzających i stanowiących podatników, które stanowią poczęstunek na posiedzeniach, naradach, zebraniach wewnętrznych (herbata, kawa, paluszki, ciastka, woda mineralna, itp.),
e. zakup artykułów i napojów dla pracowników, (jeśli jest możliwe ustalenie ilości ich spożycia przez poszczególnych pracowników, to równowartość poniesionych wydatków stanowi przychód pracowników, chyba że są to posiłki i napoje, do których zapewnienia, pracodawca jest zobowiązany, na podstawie przepisów bhp; jeśli nie jest możliwe ustalenie ilości ich spożycia przez poszczególnych pracowników, to nie powstaje u nich przychód),
f. upominki jubileuszowe dla pracowników (wydatki te będą stanowiły koszty uzyskania przychodów pracodawcy),
g. wizytówki, papier firmowy, itp. materiały, które stanowią koszty ogólne funkcjonowania firmy.

Ustosunkowując się do stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę należy stwierdzić, że opisane przez Spółkę:
a. wydatki na prezenty dla kontrahentów nieoznakowane logo firmy i niezawierające nazwy firmy, koszty związane z przyjmowaniem kontrahentów, ubiór reprezentacyjny, wystrój firmy ,organizacja jubileuszu firmy zaliczyć można do kosztów reprezentacji;
b. wydatki na imprezy integracyjne , sportowo-rekreacyjne pikniki organizowane dla pracowników, wiązanki pogrzebowe, wieńce, szkolenia dla kontrahentów wraz z wyżywieniem, zakup artykułów i napojów dla organów zarządzających i stanowiących podatników oraz dla pracowników, upominki okolicznościowe dla pracowników, wizytówki, papier firmowy nie stanowią kosztów reprezentacji. Nie mogą stanowić kosztów podatkowych wydatki na zorganizowanie imprezy integracyjnej w części dotyczącej rodzin pracowników- w tej części stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.
c. wydatki na kalendarze, długopisy, notatniki, kartki świąteczne, koszulki, upominki i prezenty dla kontrahentów, katalogi wyrobów, ulotki informacyjne, foldery prezentujące przedsiębiorstwo -zawierające widoczne logo firmy stanowią koszty reklamy;
d. sponsorowanie klubów sportowych, indywidualnych sportowców, poprzez prezentowanie zarówno znaku firmy Spółki, jak i jej nazwy na strojach zawodników sportowych, a także podczas zawodów choćby na bandach boiska, na plakatach informujących o zbliżających się zawodach, w których biorą udział zawodnicy reprezentujący sponsorowany klub, na ulotkach reklamowych oraz w samej nowej jednoznacznie kojarzącej się ze sponsorem nazwie klubu – spełnia warunki reklamy prowadzonej publicznie w inny sposób niż w środkach masowego przekazu, ponieważ krąg odbiorców reklamy nie jest ograniczony. Z zasady bowiem uczestnikami takich imprez, jak zawody sportowe są osoby, których kręgu, a tym bardziej tożsamości i dokładnej liczby nie da się wcześniej ustalić. Podobna sytuacja będzie miała miejsce przy sponsorowaniu imprez kulturalnych i obiektów muzealnych, jeżeli widoczne będą cechy reklamy.

e. koszty organizacji i udziału w imprezach reklamowych ( targi, giełdy, wystawy), promocje i nagrody rzeczowe służące reklamie, koszty produktów i usług własnych przekazanych na rzecz reklamy, koszty propagowania sprzedaży produktów będą stanowiły koszty reklamy.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj