Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-47b/07
Data
2007.09.14



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
inwestycje zaniechane
koszty uzyskania przychodów
księgowanie kosztów
spółdzielnie mieszkaniowe
zasoby mieszkaniowe


Pytanie podatnika

Czy odpisanie zaniechanej inwestycji dotyczącej budownictwa mieszkaniowego stanowi koszt gospodarki zasobami mieszkaniowymi?
Tożsamy z
USII/423/4/07


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) stwierdzam, że stanowisko Spółdzielni zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w części dotyczącej kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 19 czerwca 2007 r. wpłynął do tutejszego urzędu wniosek Spółdzielni o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W 1996 roku miało zostać utworzone Spółdzielcze Towarzystwo Budownictwa Społecznego w formie spółki z o.o., do którego miała przystąpić Spółdzielnia Mieszkaniowa i wnieść w formie aportu prawo użytkowania wieczystego niezabudowanych gruntów przeznaczonych pod inwestycję oraz projekty architektoniczne budynków mieszkalnych.
W końcowej fazie wykonywania projektów architektonicznych okazało się że Spółdzielcze Towarzystwo Budownictwa Społecznego w formie spółki z o.o. nie powstanie. Spółdzielnia poniosła z własnych środków koszty projektów budynków mieszkalnych. Projekty te miały zostać wykorzystane przez Spółdzielnie do realizacji nowej inwestycji.
Po wybudowaniu lokali wg tych projektów, miało zostać na nie ustanowione własnościowe prawo do lokali.

Jednak przed rozpoczęciem realizacji inwestycji Spółdzielnia bezskutecznie poszukiwała nabywców tych lokali. W związku z brakiem chętnych Zarząd Spółdzielni odstąpił od budowy nowych bloków mieszkalnych do momentu uzyskania pełnej listy zainteresowanych. W chwili obecnej inwestycja wg tych projektów nie może być realizowana i inwestycja została zaniechana. Gdyby inwestycja została zrealizowana wówczas obiekty te byłyby sfinansowane z wkładów budowlanych, a budynki byłyby umarzane w fundusz zasobowy. Przychody z opłat czynszowych stanowiłby przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Koszty zaniechanej inwestycji powinny również obciążać gospodarkę zasobami mieszkaniowymi. Chociaż nie uważa się za koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 41 kosztów zaniechanej inwestycji to wpływają na zwiększenie dochodu, który na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 jest zwolniony z podatku dochodowego jeżeli zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Pytanie Spółdzielni brzmi: 1.Czy odpisanie zaniechanej inwestycji dotyczącej budownictwa mieszkaniowego stanowi koszt gospodarki zasobami mieszkaniowymi? Zdaniem Spółdzielni – "Odpisanie kosztów zaniechanej inwestycji w postaci projektów architektonicznych i projektów technicznych bloków mieszkalnych w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie uważa się za koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 41 lecz wpływają na zwiększenie dochodu, który na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 jest zwolniony z podatku dochodowego jeżeli zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów”. Ustosunkowując się do przedstawionych wyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Powyższe oznacza, iż zwolnione są jedynie te dochody, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów. Wyłączone z dochodów wolnych od podatku zostały jednak dochody uzyskane z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy takie dochody zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Definiując pojęcie lokalu mieszkalnego ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych powołuje się na art. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.), gdzie samodzielnym lokalem mieszkaniowym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi, w szczególności takimi jak: piwnica, strych, komórka, garaż, służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.
Powoływana wyżej ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zawiera definicji zasobu mieszkaniowego spółdzielni. Niemniej jednak analizując powszechnie dostępne publikacje oraz inne ustawy z zakresu prawa mieszkaniowego można zaobserwować pewną prawidłowość, jeżeli chodzi o operowanie przez autorów i ustawodawców pojęciem „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”.
Przez "zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust.1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć:
1) budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: - dźwigi sobowe i towarowe,- aparaty do wymiany ciepła,- kotłownie i hydrofornie wbudowane,- klatki schodowe, - strychy, piwnice, komórki, - garaże,

2) pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: - budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, - kotłownie i hydrofornie wolnostojące, - osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
3) urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak: - zbiorniki-doły gnilne, szamba, - rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, - sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, - budowle inżynieryjne (studnie itp.),- budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np.: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia. Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez Spółdzielnię składają się wpływy z opłat (czynszów) pobieranych od członków spółdzielni oraz właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni.

Należności te kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie lokali mieszkalnych, pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich, jak również koszty ich zarządu i administracji. Biorąc pod uwagę charakter tych opłat oraz pokrywanych z nich kosztów, należy przyjąć, iż w ramach zasobów mieszkaniowych mieszczą się nie tylko lokale mieszkalne, ale także pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z lokali mieszkalnych, jak również ułatwiające mieszkańcom dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.
Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty , stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Jednocześnie należy zauważyć, że przy kwalifikacji kosztów dla celów podatkowych należy kierować się wyłącznie przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawych. (art.15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Dochód powstały z tego tytułu (jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania), w myśl art.17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 41 ustawy z dnia15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów poniesionych kosztów zaniechanej inwestycji.
Jak wyjaśniono Jednostka poniosła nakłady w postaci projektów budynków mieszkalnych, które zgodnie z wyżej cyt. przepisem ustawy o podatku prawnych nie uznała za koszty uzyskania przychodów.
Należy pamiętać, że w skład zasobów Spółdzielni wchodzą zasoby stanowiące zasoby mieszkaniowe oraz zasoby nie stanowiące zasobów mieszkaniowych. Powyższe oznacza, że część kosztów stanowi koszty związane z gospodarką mieszkaniową, a część stanowi koszty pozostałej działalności gospodarczej Spółdzielni (np. koszty związane z lokalami użytkowymi i w najmie). Biorąc pod uwagę wyżej przytoczoną definicję zasobów mieszkaniowych brak jest możliwości zaliczenia przedmiotowych projektów jako kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi z uwagi na fakt, iż zasoby powyższe nie powstały.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiążę organy podatkowei organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy– do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowejw Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze