PD.423-55/07
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-55/07
Data
2007.09.21
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszt
koszty uzyskania przychodów
materiały promujące
reklama
Pytanie podatnika
Czy zakup gadżetów takich jak : koszulki polo, kubki, zapalniczki, kalendarze, zegary ścienne, smycze reklamowe, torby nylonowe, ołówki, breloczki stanowi koszt uzyskania przychodów jako wydatki związane z reklamą?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 03.07.2007r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( pismo Spółki z dnia 29.06.2007r Nr FF-320/96/2007). Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego:Spółka zakupuje gadżety opatrzone w logo firmy i stronę internetową np. długopisy, koszulki polo, kubki, parasole, zapalniczki, kalendarze, zegary ścienne, smycze reklamowe, torby nylonowe, ołówki, breloczki, skórzane wizytówki, pojemniki na biurko, balony, banery reklamowe, itp. oraz gadżety opatrzone tylko w logo firmy, np. portfele, spinki do krawatów itp. Zakupione gadżety są i będą wręczane na spotkaniach z kontrahentami i klientami, jako reklama Spółki polegająca na zachęcaniu klientów do korzystania z oferowanych usług.Spółka prosi o zajęcie stanowiska w następującej kwestii:Czy zakup w/w gadżetów stanowi koszt uzyskania przychodów jako wydatki związane z reklamą?Zdaniem Spółki Stosownie do postanowień art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1 tej ustawy. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów. Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są natomiast, zgodnie z art.16 ust.1 pkt 28 w/w ustawy, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów lub usług. Reklamą jest działanie mające na celu zachęcanie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, korzystania z oferowanych usług, rozpowszechnianie informacji o usługach.Zdaniem Spółki, wręczanie w/w gadżetów ma charakter działań reklamowych i można takie wydatki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.Ustosunkowując się do przedstawionych wyżej kwestii, stwierdza się co następuje: Stosownie do postanowień art.16 ust.1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000 r. , Nr 54 , poz. 654 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Od 1 stycznia 2007r. wydatki na reklamę mogą być zaliczane do kosztów podatkowych w pełnej wysokości, bez względu na charakter reklamy ( publiczny lub niepubliczny). -„reklama”- oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki służące temu celowi ( np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.). Przez reprezentację należy rozumieć każde działanie polegające na stworzeniu i utrwaleniu dobrego wizerunku Firmy. Zadaniem reprezentacji nie jest bezpośrednie nakłanianie do nabycia towarów lub usług, lecz pośrednio-przez stworzenie pozytywnego wizerunku firmy i jej produktów. Natomiast za reklamę należy uznać instrument, za pomocą którego przedsiębiorcy dążą do zaprezentowania oferowanych przez siebie towarów lub usług, zainteresowania nimi, a następnie skłonienia odbiorcy do ich nabycia. Ustosunkowując się do stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę należy stwierdzić, że opisane przez Spółkę wydatki na prezenty dla kontrahentów opatrzone w logo firmy i stronę internetową oraz tylko w logo firmy stanowią wydatki na reklamę Spółki. |