PD.423-53/07
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-53/07
Data
2007.09.24
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
materiały reklamowe
reprezentacja spółki
Pytanie podatnika
Czy wręczanie kontrahentom oraz klientom indywidualnym gadżetów nie opatrzonych logo firmy, może stanowić reprezentację w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, a jeśli tak, to w jakich okolicznościach? Tożsamy z
PD.423-55/07
P O S T A N O W I E N I E Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 28 czerwca 2007 r. nr NG/3556/07 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w kwestii zaliczenia wydatków na nabycie gadżetów nie opatrzonych w logo firmy, przekazanych nieodpłatnie kontrahentom oraz klientom indywidualnym, do wydatków na reprezentację - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Firma Sp. o.o. zajmuje się produkcją słodyczy. W ramach promocji marki oraz produktów ponosi wydatki na szereg działań marketingowych m.in. sprzedaż promocyjną. Na potrzeby sprzedaży promocyjnej Spółka dokonuje zakupu różnego rodzaju gadżetów. Niektóre z gadżetów opatrzone są logo firmy, np: długopisy, kalendarze, podkładki pod mysz do komputerów, kubki, filiżanki, czapeczki, koszulki polo, ręczniki, teczki konferencyjne, pojemniki na cukierki, niektóre zaś nie posiadają logo, np. zegarki męskie i damskie, portfele męskie i damskie, piórniki z wyposażeniem, zawieszki srebrne, obrusy, ręczniki. Spółka występuje z zapytaniem, czy wręczanie kontrahentom oraz klientom indywidualnym gadżetów nie opatrzonych logo firmy, może stanowić reprezentację w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, a jeśli tak, to w jakich okolicznościach?Zdaniem Podatnika przedmiotowy stan faktyczny powinien zostać oceniony przez pryzmat przepisów art. 15 ust. 1 updop oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Wedle oceny Podatnika, pojęcie reprezentacji należy odróżniać od szeroko rozumianego pojęcia promocji marki oraz produktów Podatnika. Ponieważ przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 updop stanowi wyjątek od reguły ogólnej, wedle której wszelkie wydatki poniesione przez Podatnika w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów stanowią koszt uzyskania przychodów (por. art. 15 ust. 1 updop), dlatego też pojęcie reprezentacji nie może podlegać wykładni rozszerzającej. Odnosząc się do przedstawionego przez Spółkę stanowiska stwierdza się co następuje:Od 1 stycznia 2007 roku istotnej zmianie uległy zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację i reklamę. Ustawodawca zrezygnował bowiem z dotychczasowego podziału na reklamę prowadzoną publicznie i niepublicznie. W związku z tym, że przepisy w/w ustawy podatkowej nie zawierają definicji pojęć reprezentacja i reklama dlatego też stosując wykładnię językową przepisu, należy posiłkować się definicjami zawartymi w słownikach języka polskiego. Reklama natomiast to działanie celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi poprzez upowszechnianie wiedzy o ich celach i przeznaczeniu mające na celu zachęcanie potencjalnych nabywców tych towarów lub usług do zakupu produktu lub usługi tego właśnie podmiotu gospodarczego.Ustosunkowując się do stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę należy stwierdzić, iż koszty poniesione na nabycie gadżetów nie opatrzonych w logo firmy, przekazanych nieodpłatnie kontrahentom oraz klientom indywidualnym w związku ze sprzedażą słodyczy, należy zakwalifikować do kosztów reprezentacji, nie stanowiących podatkowych kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka poprzez powyższą działalność nie rozpowszechniała informacji o swoich produktach, lecz pośrednio wpłynęła na stworzenie i utrwalenie dobrego wizerunku firmy. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. |