Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PAI-9100I-10/07/400/EU
z 11 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PAI-9100I-10/07/400/EU
Data
2007.05.11



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
skład podatkowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy zmiana właściciela wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w trakcie ich przemieszczenia pomiędzy składami podatkowymi nie wpływa na stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.)? Ponadto, kto jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXXX złożonym w piśmie z dnia 22.02.2007r. (data wpływu do Urzędu – 01.03.2007r.) uzupełnionym pismem z dnia 22.03.2007r.(data wpływu do Urzędu – 26.03.2007r.)

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym i przemieszczaniu między składami podatkowymi na terenie Wspólnoty i Polski za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 01.03.2007r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek XXXX (zwanej dalej Spółką) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka będzie dokonywać zakupu oleju bazowego (CN 2710 19 99 0, PKWiU 23.20.18) od podmiotu litewskiego, prowadzącego skład podatkowy na Litwie, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Następnie dokona przemieszczenia tych towarów na terytorium RP bezpośrednio do składu podatkowego w procedurze zawieszenia akcyzy z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego, wystawionego przez dostawcę towarów, a potwierdzonego przez jego odbiorcę. Towar zostanie sprzedany podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy na terytorium kraju. Sprzedaż towaru może nastąpić po wprowadzeniu towaru do składu podatkowego bądź przed wprowadzeniem do składu podatkowego. Dla udokumentowania transakcji sprzedaży Spółka wystawi fakturę, która będzie spełniała wymogi określone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798). Dodatkowo taka faktura będzie zawierać:

1. numer ADT na podstawie, którego przemieszczane są towary, datę jego wystawienia,

2. miejsce przeznaczenia (adres składu podatkowego odbierającego towar).

Do kopii faktury, która pozostanie w dokumentach Spółki należy także załączyć kopię karty 3 dokumentu ADT z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych przez upoważnionego pracownika szczególnego nadzoru podatkowego uczestniczącego przy odbiorze przesyłki.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika:

Czy Spółka może nabywać wyżej wymienione towary w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ?

Czy Spółka jest obowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym?

Stanowisko Podatnika:

Z uwagi na fakt, iż przemieszczanie towarów odbywa sie między składami podatkowymi, zdaniem Spółki, w przedmiotowej sprawie będzie mogła mieć zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z art. 26 ustawy o podatku akcyzowym, zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy ma miejsce zarówno, gdy przemieszczanie wyrobów akcyzowych następuje pomiędzy składami podatkowymi, gdy obydwa składy podatkowe uczestniczące w transakcji są zlokalizowane na terytorium jednego kraju, jak i w sytuacji, gdy przemieszczenie następuje pomiędzy składami podatkowymi, znajdującymi się na terytorium dwóch różnych państw członkowskich (art. 26 ust. 2 ustawy).

Zdaniem Spółki dla możliwości zastosowania tej procedury nie ma znaczenia fakt, iż Spółka jako nabywca nie posiada statusu składu podatkowego. Przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi jest czynnością odmienną od sprzedaży tych wyrobów. Dopuszczalna zatem jest sytuacja, w której nabywcą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest podmiot nie posiadający statusu składu podatkowego, a wyrób jest przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli przemieszczenie to odbywa się pomiędzy składami podatkowymi, zaś podstawową okolicznością, która umożliwia zastosowanie tej procedury jest fakt bezpośredniego przemieszczenia towarów pomiędzy składami podatkowymi na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Zdaniem Spółki, w takiej sytuacji administracyjny dokument towarzyszący powinien zostać wystawiony prze prowadzącego skład podatkowy (czyli podmiot litewski) i dokonującego wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zaś jako podmiot odbierający należy wskazać skład podatkowy w Polsce, do którego mają dotrzeć towary. Z treści dokumentów przewozowych (CMR) jak i z dokumentu ADT, będzie wynikać, iż przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi będzie miało charakter bezpośredni, tj. zarówno w liście przewozowym jak i dokumencie ADT będzie wskazane to samo miejsce dostawy. Zdaniem Spółki, po spełnieniu tych wymogów na Spółce nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podczas przemieszczania ich z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego na Litwie do składu podatkowego na terenie kraju.

Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce zdaniem Spółki, gdy dokona ona sprzedaży – oleju bazowego (wystawi fakturę sprzedaży) po jego wprowadzeniem do składu podatkowego odbiorcy. Również w takim przypadku będzie mogła mieć zastosowanie procedura zwieszenia poboru akcyzy. Towar będzie bowiem przemieszczany pomiędzy składami podatkowymi z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego wystawionego przez dostawcę, a potwierdzonego przez odbiorcę towaru. Spółka dokona sprzedaży przed jego wprowadzeniem do składu podatkowego odbiorcy.

Zdaniem Spółki, zmiana właściciela wyrobu w trakcie jego przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie wpływa na prawo do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Ponadto zdaniem Spółki ponieważ towary zostaną dostarczone w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do nabywcy prowadzącego skład podatkowy, Spółka nie będzie zobowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy. Zobowiązanie to będzie ciążyło na podmiocie prowadzącym skład podatkowy.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym(Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są:

- produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym lub

- przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest, zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy, dołączenie do przewożonych ww. wyrobów administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

W przypadku przemieszczania towaru ze składu podatkowego na terytorium Litwy do składu podatkowego na terytorium kraju, podmiotem zobowiązanym do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w trakcie przemieszczania, będzie podmiot prowadzący skład podatkowy na Litwie. Natomiast z chwilą przyjęcia towaru z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego w kraju, podmiotem zobowiązanym do złożenia zabezpieczenia akcyzowego jest podmiot prowadzący skład podatkowy stosownie do art. 43 ust. 1 ww. ustawy. Art. 43 ust. 4 ustawy przewiduje możliwość złożenia zabezpieczenia akcyzowego, zamiast podmiotu, od którego jest ono wymagane, przez osobę trzecią, tj. osobę, na której nie ciąży ustawowy obowiązek złożenia takiego zabezpieczenia. Ponadto należy zauważyć, że aby właściwy naczelnik urzędu celnego mógł wyrazić zgodę na złożenie zabezpieczenia akcyzowego przez inny podmiot niż zobowiązany, muszą zostać spełnione inne warunki, decydujące o skuteczności zabezpieczenia, wynikające z obowiązujących przepisów prawa. Jednym z takich warunków jest zgoda osoby trzeciej na złożenie zabezpieczenia akcyzowego zamiast podmiotu zobowiązanego, udokumentowana pisemnym oświadczeniem woli złożonym naczelnikowi urzędu celnego razem z wnioskiem podmiotu obowiązanego do złożenia zabezpieczenia.

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczeniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).

Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, którego wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.).

Zgodnie z § 2 pkt 2a wyżej powołanego rozporządzenia w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, odbiorcą - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego jest skład podatkowy oraz zarejestrowany i niezarejestrowany handlowiec, którzy odbierają wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Powyższa definicja odbiorcy zawęża rodzaj wyrobów do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz krąg podmiotów mogących korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Tak więc, w powyższym przypadku dokument ADT powinien być wystawiony na podmiot prowadzący skład podatkowy, do którego przemieszczany jest wyrób akcyzowy, a nie na Spółkę, która dokonuje zakupu w składzie podatkowym prowadzonym na terenie innego państwa członkowskiego.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz aktów wykonawczych do tej ustawy nie warunkują możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od prawa własności do tych wyrobów. Żaden przepis nie rozstrzyga kwestii własnościowych i nie wskazuje, że podmiot odbierający wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinien być ich właścicielem. Wprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do składu podatkowego następuje na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, natomiast nie ma znaczenia, kto pozostaje właścicielem wyrobów: skład podatkowy, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, czy też inny podmiot nie prowadzący własnego składu podatkowego.

Jednakże należy mieć na uwadze, że jedynie usługowy skład podatkowy jest uprawniony do magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych należących do podmiotów innych niż prowadzący skład podatkowy.

Zgodnie bowiem z art. 31 ust. 2 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym magazynowane są wyroby akcyzowe zharmonizowane wyprodukowane lub przetworzone przez inny podmiot zobowiązany jest dodatkowo spełnić warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35 poz. 312 z późn. zm.).

W przypadku, gdy wyroby akcyzowe wprowadzane do magazynowego składu podatkowego są własnością Spółki, wówczas warunkiem skorzystania przez Spółkę z procedury zawieszenia poboru akcyzy jest korzystanie ze składu podatkowego na podstawie umowy najmu lub innej umowy prawa cywilnego o podobnym charakterze.

W związku powyższym brak jest możliwości wprowadzenia do składu podatkowego prowadzącego działalność w zakresie produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyrobów należących do innego podmiotu niż prowadzący skład podatkowy.

Reasumując Spółka może korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego na Litwie, jak również przy sprzedaży dokonywanej w trakcie przemieszczenia do składu podatkowego. Możliwe jest również dokonanie sprzedaży towaru objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy znajdującego się w składzie podatkowym bez jego przemieszczenia, ale jedynie w składzie podatkowym magazynowym. Nie jest możliwe wprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do składu podatkowego produkcyjnego jeżeli nie są własnością podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

W związku z tym, aby wyroby akcyzowe zharmonizowane mogły zostać wprowadzone bezpośrednio do produkcyjnego składu podatkowego, w trakcie ich przemieszczania ze składu podatkowego na Litwie musi nastąpić przeniesienie prawa własności na podmiot prowadzący produkcyjny skład podatkowy w kraju. Na Spółce, która w tym przypadku będzie działała jako pośrednik, również nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży towaru podczas jego przemieszczania z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego na Litwie do składu podatkowego na terytorium kraju.

W związku z powyższym stanowisko podatnika należy uznać za prawidłowe.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj